CT49. MASIH ADA YANG SAYANG PADAMU

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

NURUL SAFIKA, MASIH ADA YANG SAYANG PADAMU… bersabarlah Safika, jika rezekimu masih dalam genggaman Allah SWT pasti ada jua jalan untuk kebahagiaanmu.

Posting ini ditulis sebagai memanjangkan permintaan khusus dari sahabat guru, Bachree dan isteri, mbak Hikmah dari Kabupaten Lumajang, Jawa Timur, Indonesia. Tulisan MOHON DOA DAN BANTUAN menjadi usaha awal kedua suami isteri yang berhati mulia ini untuk membantu melaksanakan misi mengumpul dana bagi adik Nurul Safika  yang akan menjalani operasi pembedahan kerana sakit kanser mata. Berikut, saya siarkan maklumat yang diambil dari blog mas Bachree agar lebih difahami tujuan pelaksanaannya.

Tentang Nurul Safika

Nurul Safika berusia  dalam lingkungan 3 tahun. Tinggal bersama ibunya (Bu. Tori) di Desa Tegal Ciut Kecamatan Klakah Kabupaten Lumajang Jawa Timur Indonesia. Dengan kondisi keluarga di bawah garis kemiskinan maka ayahnya (Bp. Kosnadi) merantau ke Malaysia untuk mencari dana pengobatan puterinya. Rumah sakit  menganggarkan perbelanjaan sebanyak Rp15 juta untuk operasi pembedahan mata Nurul Safika. Operasi  direncanakan pada hari ISnin, 7 Mac 2011 yang lalu. Disebabkan  kekurangan dana, maka operasi ditunda  sehingga dana itu terkumpul dalam jumlah yang diperlukan.

Untuk mengenali LEBIH JAUH TENTANG DIK FIKA dilanjutkan lagi kisahnya oleh mas Bchree agar penderma yang sudi mengetahui kondisi semasa dapat mendalami penderitaan dan keperluan yang diharapkan oleh keluarganya. Menurut Bchree dalam posting BANTU DIK FIKA MENIKMATI HIDUP, setakat tarikh 15 Mac 2011 – Selasa, jumlah sudah diperolehi adalah Rp3.527.000.00.


Berbagi Energi Kebaikan

Kepada sahabat-sahabat di Malaysia, Indonesia dan dibelahan bumi mana pun yang ingin membantu meringankan beban dan perawatan adik Nurul Safika, sila mengirim dana bantuan terus kepada pihak mas Bchree (bagi yang tinggal  di Kab. Lumajang).  Untuk bantuan dari Luar Kabupaten Lumajang boleh mengirim Dana Bantuan Ke BANK MANDIRI No. Rekening 143-00-1032702-9 atas nama Muhammad Subakri, BANK JATIM No. Rekening 0092927971 atas nama Mokhamad Subakri.

Diharap sahabat-sahabat yang telah mengirimkan bantuan, sila maklumkan kepada mas Bchree Via Email di  bchre_e@yahoo.co.id atau Hp. 085236046665 atau memberi komentar di artikel ini atau di blog beliau. Semoga amal jariah yang dilakukan oleh anda sekalian mendapat balasan kemuliaan di sisi Allah SWT. Amiin.

BERBAHAGIALAH ORANG-ORANG YANG SUKA BERINFAK PADA JALAN ALLAH



SalamFatima3SalamFatima

17 Mac 2011 (Khamis)/ 12 Rabiu’ul Akhir 1432H/ 1717 petang- SARIKEI, SARAWAK

AKU…. yang selalu mengharapkan kebaikan dari Tuhanku dalam segala hal kehidupan. Syukurilah nikmat yang pernah dilampirkan dalam lipatan sejarah hidup ini. Perhatikan susur galurnya, dimanakah nikmat itu dihentikan dalam perjuangan merebut tempat kemuliaan di muka bumi. Subhanallah, semoga ada rezeki yang lebih luas untuk dikongsikan bersama baik berupa doa, harta, masa, tenaga, wang atau apa sahaja sebagai jalan menuju-Mu. Amiin.

– SITI FATIMAH AHMAD –




SEMOGA ALLAH MEMBERKATI SEGALA USAHA YANG MENJADI AMAL JARIAH KITA. AMIIN.


27 thoughts on “CT49. MASIH ADA YANG SAYANG PADAMU

    • Amiin… Ya Razzak Ya Kariim.
      Alhamdulillah, semoga usaha kita semua untuk kebaikan adik Safika dan keluarganya bisa meringankan beban mereka.
      Sama-sama kembali mas Bchree.

      Mudahan dana terkumpul bisa menyegerakan operasi adik Safika. Semua yang berlaku ada hikmahnya untuk kita jadikan pengajaran dalam hidup.

      Salam kasih buat mbak Hikmah. Saya turut berbangga dengan usahanya. Bertuah Bchree mendapat pendamping yang berhati mulia. Semoga berbahagia selalu. 😀

  1. Semoga Fika sayang dapatkan kesembuhannya lewat doa dan amal kebajikan kita.
    Terkirim doa dan jelang nanti sedekahnya walau tak seberapa.
    Salut untuk encik guru yang menjembatani Fika dengan keperdulian kita.
    Salam kebajikan.

    • Amiin… Ya Jalaali wal ikram.
      Alhamdulillah, mudahan doa-doa yang kita lampirkan bersama untuk membantu Safika, bisa dikasihani Allah bagi penyembuhannya.

      Terima kasih mas atas apresiasinya. Hanya ini sahaja yang bisa saya bantu bagi memanjangkan hasrat sahabat guru, Cikgu Bchree dan isterinya. Semoga segala bantuan yang dihulurkan diberkati Allah SWT.

      Salam mesra.

  2. Assalaamu’alaikum bunda….

    saya turut prihatin atas kondisi Nurul Safika, saya cuma bisa mendo’akan semoga dia mendapatkan berkah nasib yang telah dituliskan Tuhan untuknya, sebab saya yakin tidak semata-mata Tuhan buat semacam itu kecuali tersimpan rencana mulia di belakangnya… semoga, Amin…

    salam rindu dari bandung buat bunda selalu 🙂

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, Argun…

      Alhamdulillah, mudahan dengan keprihatinan dan doa yang disampaikan meringan keresahan di hati Safika dan orang tuanya.

      Benar mas, Allah melakukan sesuatu penuh dengan hikmah dan pengajaran buat difikir, dihayati dan diteladani oleh manusia.Ternyata dengan hikmah tersebut, manusia dapat disatukan dalam rahmat-Nya.

      Terima kasih untuk pesan yang mencerahkan.
      Salam mesra kembali. 😀

    • Amiin… Ya Maliik Ya Quddus. Semoga doa dimakbulkan Allah untuk kesembuihan Safika.

      Alhamdulillah, keprihatinan kita dalam apa bentuk menjadi doa kepada penderitaan yang dialami oleh adik Safika. Tidak terbayang kalau hal itu berlaku kepada kita. Semuanya ada hikmah. Harus kita syukuri nikmat yang sedia ada ini.

      Terima kasih mas Ian, bersyukurlah Allah mengurniakan kita hati selembut salju. Rasa empati itulah yang selalu mendekatkan jiwa sesama insan untuk saling kasih mengasihani.

      Salam ceria.

  3. Subhanallah, pertama sekali baca judul…pikiran yang ada di benak, adalah tt kasih sayng antar Sang Khaliq dan makhluqNya, tp…tika diteruskan tuk baca postingan yang satu ni, benar adanya…

    ^smoga Allah mudahkan urusan Mr. bchree n Family, Allahummasyfii dik Fika syifaa-an laaa Yughoodiru saqomaa…^

    • Alhamdulillah, anak Umi sudah manyapa kembali. Hilang rindu Umi kini. 😀

      Apa khabar Vi ? terima kasih untuk sapaan Uvi yang selalu Umi tunggukan. Jangan menyepi dari Umi lho. Bisa sakit umi nanti.

      Iya, posting ini khusus ditulis untuk membantu adik Fika. Kita doakan dia bisa menjalani kehidupan seperti kita juga.

      Amiin.. Ya Rabbal’alamiin.
      Mudahan doa Uvi dimakblkan Allah.

      Salam sayang dan manis selalu dari umi. 😀

  4. salam balik dari nanda, ummi…

    ^alhamdulillah, hingga kini Allah masi berikan kemurahannya tuk kita, yang tak mungkin kita sbutkan satu persatu…mudahan ianya berkekalan, hingga di Akhirat kelak…^

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.