CT390. RAMADHAN KAREEM WA ALLAHU AKRAM

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

RamdKareemFatima1AllahuAkram2016

*

SELAMAT DATANG WAHAI YANG DIKASIHI

Alhamdulillah…. ternyata hayat kita masih tertulis HIDUP di dalam catatan Loh Mahfuz yang ditentukan Allah SWT untuk kita bersama kembali di Ramadhan yang mulia (Ramadhan Kareem) pada tahun 2016 ini.

Nikmat Tuhan yang mana lagi hendak kita mungkiri apabila mata kita masih terbuka lebar, nafas masih berhela kencang, tubuh masih bergerak cergas dan ingatan kita masih waras untuk mencerna erti kemampuan melaksanakan puasa yang diwajibkan sebagai tanggungjawab menunaikan perintah Allah Yang Maha Mulia (Allahu Akram).

Rebutlah peluang yang masih dibuka kepada kita untuk Ramadhan tahun ini bagi mengumpul sebanyak pahala dari kurniaan yang disediakan sebagai bekal akhirat sebelum maut bakal menjemput. Kita tidak tahu bilakah saatnya akan tiba untuk kita bertemu dengan-NYA.

*

ramadhan8

*

Oleh itu, Ramadhan tahun ini jangan disia-siakan begitu sahaja. Banyakkan bertaubat, bersedekah, berzikir, beramal ibadah, membaca al-Quran dan berbuat baik. Allah mahu kita bertemu dengan-NYA sebagai hamba yang sudah melunasi janji saat ikrar telah kita sahut di alam roh dahulu.

*

RamdKareemFatima2SurahAlAraaf

*

Jangan lupa batasi alam pergaulan kita agar terpelihara dari perbuatan maksiat dan mungkar. Tutur kata perlu berhemat. Jangan banyak bersuara agar tidak bertengkar, tidak berselisih faham. Lebih mudahnya, banyakkan DIAM dari bercakap-cakap. πŸ˜€

Ingatlah sahabat, Ramadhan adalah bulan membersih hati dan jiwa dari perkara yang lalai dan leka. Jauhilah dengki, khianat, benci dan permusuhan. Ramadhan adalah bulan pembersihan dari sifat keji dan meningkatkan sifat terpuji agar nanti tibanya Syawal, kita kembali kepada fitrah dan segala ibadah diterima Allah SWT.

*

YANG PALING PENTING JANGAN LUPA NIAT PUASA

*

ramadhanfatima5niatpuasaramadhan

*

SALAM RAMADHAN

Dipermulaan hari pertama Ramadhan Kareem ini, saya mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada sahabat LMGS G2. Saya mohon maaf atas segala kelemahan, kekurangan, kesilapan dan kekhilafan antara kita.Β 

Semoga Allah mempermudahkan ibadah puasa kita tahun ini. Didoakan amalan kita diterima Allah, diampuni dosa, dirahmati kehidupan dan dikurniakan kesihatan yang baik bagi menyempurnakan ibadah puasa tahun ini. Aamiin.

*

*

Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a, katanya: “Rasulullah SAW bersabda, setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api neraka sejauh perjalanan 70 tahun.” (Hadis Riwayat Bukhari-Muslim)

*

*

bunga

*

***************

SalamFatima3SalamFatima5 Jun 2016 (Ahad)/ 1 Ramadhan 1437H/ 8.48 malam, Sarikei, Sarawak

AKU…. bersyukur Ramadhan hadir bersama izin umurku yang masih bersisa. Tidak mampu ku usir getar di hati di jiwa, saat tercipta indah kesucian bulan mulia menyapa ria. Indah kasih di rindu setahun yang lalu kembali membuka jalan pahala untuk bekal bertemu DIA yang tercinta. Aamiin Ya Rabb.

– SITI FATIMAH AHMAD –

***************

Β *

DEDIKASIKU UNTUKMU….Β  Salam Ramadhan al-Mubarak. Semoga hati kita akan menyatu dalam diam, menghayati hadirnya Ramadhan dengan gema zikir yang basah menyirami jiwa nan lelah. Biar pun panas menyisir seluruh tubuh, namun mentaati titah Yang Maha Indah tidak kan pernah runtuh. Buatmu yang selalu ada doa dalam titip ingatanku.Β  Aamiin. Wassalaam. πŸ™‚

*

SinggahFatima1TerimaKasihLMGSG2

*

14 thoughts on “CT390. RAMADHAN KAREEM WA ALLAHU AKRAM

  1. Assalamualaikum wr wb, Kak Siti,
    Selamat menjalankan ibadah puasa. Semoga Allah swt memberikan kesempatan pada kita untuk berpuasa penuh bulan ramadhan tahun ini, aamiin.

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Alris…

      Aamiin Ya Rabbal’alamiin. Mudahan apa yang kita hajati dari kurniaan Allah akan diterima Allah. insya Allah.

      Selamat berpuasa dan menjalani ibadah dengan damai.
      Terima kasih mas Alris sudah berkunjung dan salam Ramadhan al-Mubarak.

  2. Assalamu’alaikum wr.wb.mba Fatimah…
    Alhamdulillah wasyukrulillah tahun ini kita masih bisa berjumpa kembali dengan Ramadhan Kareem, bulan yang penuh dengan barokah, ampunan dan segala kemuliaan yang ada di dalamnya. Saya mengucapkan selamat berpuasa untuk mba Fatimah sekeluarga di Sarikei Sarawak smg tetap sehat dan lancar amal ibadahnya hingga akhir Rammadhan, aamien.
    Salam takzim Ramadhan kareem!

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, mas AR Syamsuddin….

      Alhamdulillah, Aamiin Rabbul izzati yang masih memilih kita untuk bertemu ramadhan tahun ini agar kita menggumpul sebanyak pahala dari kurnia-NYA buat bekal akhirat kita nanti.

      Mudahan kita banyak beramal dan berbuat baik di bulan yang penuh rahmah ini dan diberi kesihatan yang berkekalan untuk menyempurnakan ibadah puasa.

      Terima kasih atas kunjungan dan didoakan juga mas AR Syamsuddin dan keluarga diberkati Allah SWT. Aamiin.

      Salam Ramadhan kareem kembali.

  3. Assalamualaikum ummi Siti Fatimah
    Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak 1437h. Mudah-mudahan sentiasa diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah di bulan yang berkah ini.

    abuikhwan&famili
    Kuantan, Pahang

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, Abu Ikhwan…

      Aamiin Allahumma Aamiin.. Mudahan rahmat dan barakah Allah meliputi Abu Ikhwan dan keluarga sepanjang menjalani ibadah puasa di sana. Kepada Allah kita bermohon kesihatan yang baik agar dapat melakukan ibadah dengan sebanyaknya.

      Terima kasih atas ucapan dan kunjungannya.
      Salam ramadhan Kareem wa Allahu Akram.

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, mbak Lidya….

      Aamiin Allahumma Aamiin. Semoga kita semua dipanjang umur untuk menjalani puasa di Ramadhan yang mulia sehingga akhirnya dan dirahmati Allah selalu. Didoakan mbak Lidya dan keluarga selalu dalam lindungan Allah SWT. aamiin.

      Terima kasih sudah berkunjung dan salam mesra selalu. πŸ™‚

  4. Alhamdulillah… tiga hari sudah ramadhan menjenguk memberi kita peluang utk mencari bekalan sebelum ke dunia satu lagi. Semoga ramadhan kali ini memberi kita lebih peluang dan kebaikan utk beribadah.

    Cari peluang di setiap peluang yg Allah berikan buat kita seperti berdoa semampu mana yg boleh sebelum berbuka dan bersahur. Salam ramadhan dari kakak. πŸ™‚

    • Aamiin Allahumma Aamiin… iya kak, kita berharap peluang yang Allah berikan bertemu ramadhan tahun ini akan kita guna dengan semaksimanya untuk mengumpul ibadah bagi bekal akhirat.

      Allah sentiasa berbelas kasihan kepada para hamba-NYA yang selalu ingin berbuat kebaikan kerana-NYA. Mudahan kita berada dalam kalangan orang-orang yang bersyukur. aamiin.

      Terima kasih kak sudah hadir menyapa dan selamat menjalani ibadah puasa.

      Ramadhan kareem wa Allahu Akram. πŸ™‚

  5. Assalamu’alaikum wr.wb puan Fatimah
    selamat menunaikan ibadah puasa ramadhan
    semoga kita semua bisa mengumpul sebanyak pahala dari kurniaan dari Allah swt di bulan yang penuh berkah ini … aamiin

    • Wa’alaikum salaam wr.wb….

      Aamiin Allahumma Aamiin. Mudahan apa yang kita hajati dari kurniaan Allah akan diperkenankan Allah dan diredhai-NYA seluruh amal ibadah kita di sepanjang Ramadhan yang mulia ini.

      Terima kasih dan salam ramadhan kareem.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.