CT12. YANG PERTAMA…. DARIKU

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh


Dalam posting yang lalu, CT10. Untukmu Kekasih: Sejambak Doa Sebuah Puisi, sebuah harapan ditampilkan oleh sahabat maya  saya,  yang berjiwa ramah untuk  membuat desain istimewa buatnya. MBAHJIWO…. begitulah namanya. Nama itu hingga kini sempat membuat saya bingung  kalau melihat pada fotonya itu. Hehehe… dunia maya kan penuh misterinya.

Sebagai bukti permintaan itu, saya menuangkan kembali komentar Mbahjiwo supaya saya tidak tersalah memberi kepada yang sepatutnya saya berikan. 😀 Terima kasih Mbah kerana mempercayai saya sedangkan saya bukanlah designer yang bagus untuk tugas ini. Sekadar mencuba bakat dan seronok dalam mereka bentuk (desain)  grafik , yang  juga disertai dengan minat.


Mbah Jiwo September 17, 2010 at 6:01 pm

bunda, bunda kan suka mbuat desain2, buatin spesial buat mbah ya,,,nanti saya posting di blog wehehe…

salam dari INDONESIA…


Tanpa membuat diskriminasi kepada jantina atau fotonya, saya dengan senang hati menerima permintaan beliau untuk membuat satu desain spesial. Saya tidak pasti apakah yang saya hasil itu boleh dianggap spesial ? :D.  Dalam kesibukan yang tidak dapat dibendung waktunya, saya tetap berusaha untuk tidak menghampakan harapan ini. Kalau sudah berjiwa guru… pasti apa sahaja permintaan anak-anak didiknya akan tertunai. 😀

Alhamdulillah dalam tempoh 20 minit memikirkan desain yang sesuai dengan merujuk kepada blog Mbahjiwo berulang kali,  akhirnya saya diilhamkan Allah dengan desain yang seadanya ini. Mengharapkan agar Mbahjiwo dapat mengiktirafkan desain di bawah ini sebagai satu yang ‘spesial’ .  😀


Demensi : 740 x 202   Jenis: ACDSee Pro JPEG Image


Design di atas  terhasil  setelah melihat blog header Mbahjiwo berulang kali. Lalu saya memikirkan untuk membuat design berbentuk blog header. Namun bukan bermaksud mahu menyuruh Mbahjiwo menggantikan yang sedia ada.  Desain ini sebagai menyempurnakan permintaan MbahJiwo untuk dipostingkan diblognya.  Setelah berganti tangan, terpulang kepada Mbahjiwo untuk menentukannya.

Untuk itu, YANG PERTAMA-TAMA dan bertuah setelah membina blog baharu ini, saya dengan senang hati menghadiahkan AWARD BLOG HEADER, spesial buat sahabat maya saya:

MBAHJIWO

Anugerah AWARD PERSAHABATAN ini sebagai tanda persahabatan dan ukhuwwah yang baik dalam perkongsian ilmu yang bermanfaat. Ia  saya reka khas buat Mbahjiwo bagi memanjangkan  award persahabatan ini kepada teman-teman blogger yang  selalu mampir ke blog mbah. Harap mbahjiwo gembira menerimanya.

*

SalamFatima3SalamFatima  23 September 2010 (Khamis)/ 1455 petang Sarikei, Sarawak.

AKU…. yang selalu menghargai sebuah persahabatan antara sesama insan



Advertisements

63 thoughts on “CT12. YANG PERTAMA…. DARIKU

  1. Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

    bunda apa kabar??

    kemarin2 neni buka blognya tp tidk bisa terbuka, kenapa yach??…

    kangen banget sama bunda,…

    salam mesra selalu buat bunda…

    • Wa’alaikum salaam Warahmatullahi Wabarakaatuh.
      Alhamdulillah, bunda sihat dan sangat bahagia kerana mendapat khabar dari nanda Neni yang bunda sangat rindui selama ini.

      Hanya Uvi aja yang belum bunda temui lagi. Bunda kehilangan semua sahabat bunda selama 1 bulan dan hingga kini ramai yang masih bunda belum temui. Bunda hilang sebentar di maya kerana blog bunda dihakker orang yang tidak bertanggungjawab. Jadi blog lama sudah hilang dan tidak wujud lagi bersama semua karya2 berharga bunda.

      Ini adalah blog yang baru bunda bina. Maklumi bunda, apakah nama blog Uvi atau Neni maklumi Uvi akan blog bunda ini. Bunda kangen sekali sama Uvi. Bunda hilang segalanya.

      Terima kasih nanda kerana muncul dalam kerinduan bunda yang dalam. Salam sayang dan rindu dari bunda di Sarikei, Sarawak. 😀

    • Wa’alaikum salaam Arie.
      Alhamdulillah, saya sihat dan bahagia selalu.
      Subhanallah.. saya sungguh terkejut menerima award tersebut kerana ini adalah award kedua saya terima setelah sebulan membina blog baharu ini.

      Sudah saya titipkan dan bakal dipaparkan tidak lama lagi.
      Terima kasih Arie. Saya sangat menghargainya.
      Salam mesra selalu dari saya. 😀

    • Hai Didien.. Alhamdulillah, terima kasih atas penghargaannya. desain yang biasa aja Dien. Sepertinya Didien lebih mantap dari saya lho.

      Saya hanya menggunakan mikrosof powerpoint 2007. Setelah memilih background dan foto yang sesuai, ia seperti melakukan kosaij/tampalan pada background lalu direka bentuk mengikut kreativiti sendiri untuk mewujudkan satu inovasi tersendiri. setelah itu save picture dan pilih type samada mahu guna JPEG atau PNG dll. Siap dan jadilah apa yang dilihat.. hehehe, senang aja tu, dien.

      Terima kasih atas kunjungannya. Salam mesra selalu. 😀

  2. bunda, *nanda iri nih*

    buatkanlah buat nanda, semacam bannar satu tahunnya de Go Blog bunda, yang insya Allah jatuh pada tanggal 8 oktober. 😀

    well, selamat untuk mbah jiwo. anyways, bunda memang kreatif bisa buat disain-disain gitu…. kok nanda belum bisa juga ya. hm….

    • Nanda Usup… tenang. usah iri. Insya Allah akan bunda usahakan untuk membuat desain spesial bagi ULTAH Pertama De Go Blog nanti. Tunggu aja ya. Kalau siap, nanti bunda maklumi.

      Senang aja membuatnya, nanda. baca apa yang telah bunda jelaskan kepada Didien di atas. Yang penting mahu dan buat serta kreatif. Semua itu memerlukan masa dan kesabaran.

      Terima kasih atas penghargaannya. Salam ceria dari bunda. 😀

  3. assalamu’alaikum bunda…
    gimana kabarnya…wah… desiannya bagus juga tuh…. kalah nih yg muda..
    buat mas usup, selamat prestasinya tulisannya ok…
    kira2 satu tahunnya acara apa nih…?

    • Wa’alaikum salaam Kang Ope.
      Alhamdulillah, saya sihat wal’afiat.
      terima kasih ata penghargaannya kang. Desainnya biasa-biasa aja, ngga ada yang lebihnya.
      Nanda Usup itu mahu sambut ULTAH Pertama blognya tidak lama lagi.

      Salam mesra dari saya. 😀

    • Wa’alaikum salaam Agus.
      Alhamdulillah… mudahan yang berjiwa guru akan selalu baik orangnya. 😀

      Insya Allah, akan diusahakan, jika ada kesempatan masanya. hehehe… risau nih, makin ramai yang meminta.. apakah mampu untuk saya menunaikannya. Doakan aja ya. 😀

  4. Assalamualaikum Bunda,

    Award juga? ach…maaf saya memiliki sudut pandang yang berbeda dengan bunda. Tapi saya percaya justru karena perbedaan itulah kita menjadi ada dan bersaudara. 😀

    • Wa’alaikum salaam nanda Aldy.
      Iya… Award juga. 😀
      Tidak mengapa kita berbeda sudut pandang, yang penting keluhuran dan keinginan untuk melakukan yang baik dan mendapat yang baik. Semoga Allah memberi ganjaran atas kebaikan yang kia niatkan. Amiin..

      Salam mesra dari bunda. 😀

  5. Luaar biasa,…..Salut Bunda desainnya. Buat mbah Jiwo suatu kehormatan tersendiri tentu saja,….wah tak ada kata untuk komentar,….seorang bunda bisa membuat sebagus itu,…..Kalao boleh buatkan juga Bunda cartoon untuk Kanng guru. hehe, jadi ngiri nih sama mbah jiwo. salam persahabatan selalu dari Pekalongan-Indonesia.

    • Alhamdulillah dan terima kasih atas penghargaannya Mas Teguh. Maaf kang, desain saya biasa aja. yang mudah dan orang lain juga boleh melakukannya (hehehe… kok merah jambu jadinya pipi saya ini. :D)

      Hmmm… kalau Kang Guru mampir dan minta dibuat sesuatu, gimama harus menolaknya ya. kalau kartun saya belum bisa melukisnya, belum mampu dan bukan kartunis, hanya seorang pengkhalayal abstrak yang menumpang sedikit dari ilmu Allah sahaja. Jika ada kemampuan, nanti saya bilang sama kang guru ya.

      Salam persahabatan kembali dari saya. 😀

  6. Assalamu’alaikum kak
    Mama pun ada software ACDsee kat komputer cuma tak pernah terfikir untuk menggunakannya (dan tak tahu menggunakannya!). Apa yang selalu Mama gunakan ialah Photoshop. Tapi apa pun desain akak memang selalunya comel2 belaka.. 🙂

    • Wa’alaikum salaam, sahabatku mama.
      Saya hanya ingin mencuba bakat dan keseronokan dalam mereka cipta grafik. Minat saya pada lukisan asalnya, tetapi tidak menjadi. lantas beralih kepada bidang khayalan abstrak yang lebih luas dan mudah dipelajari.

      Saya lebih banyak ekplorasi sendiri daripada berguru dengan sesiapa. Cuba dan terus mencuba. Saya juga sedang menyelusuri photoshop, awalnya sangat susah juga mahu menguasainya. Pening kepala, tetapi jika ada kesungguhan pasti ada jalan kejayaan. masih belajar lagi ni, mama.

      Terima kasih atas penghargaan kepada desain2 comel saya. Comel ke ? Rasanya tuan desain ni lagi comel. 😀
      Salam manis dari saya.

  7. waa… turut senang sekali sodaraku mbah jiwo..dapet desain spesial dari bunda fatimah….
    terus berkarya ya bunda… ditunggu karya-karya desain dan goresan-goresan puisinya 🙂

    • Wa’alaikum salaam Wendy Achmmad.
      Terima kasih atas kunjungan perdana ke blog ini.
      Terima kasih juga atas penghargaannya. Semoga mendapat manfaat dari apa yang disajikan seadanya.

      Salam mesra dari saya. 😀

  8. inilah salah satu indahnya persahabatan dlm dunia blog ya Bu Fatimah sayang.
    Bu Fatimah memang pandai sangat membuat design 🙂
    salam rindu dr Tangerang
    salam hangat utk keluarga
    semoga selalu sehat,amin
    salam

    • Iya bunda tersayang…. persahabatan adalah sebuah ikatan jiwa yang sangat indah. Walau hanya kejauhan, keakrabannya sangat terasa kerana ia terhasil dengan ikatan persaudaraan yang tulus dan ikhlas. Saya sangat Senang dapat bersahabat dengan bunda.

      Terima kasih atas sokongan katanya dan juga kerana selalu betah ke mari bunda. saya sangat menghargainya, malah kagum dengan keaktifan bunda dalam ngeblog. Ngalah anak muda.. hehehe. Salut atas kegembiraan yang dikongsikan buat semua. Ahhh… buat rindu aja mahu jumpa bunda di Tangerang.

      Semoga bunda dan keluarga juga sehat dan bahagia selalu. Salam sayang dan hangat selalu dari saya buat bunda. 😀

    • Subhanallah…. gimana mahu bilang sama Wahyu ya (picit dahi nih… pusing.. :D, maaf.

      Saya hanya guna microsoft powerpoint aja Wahyu, selepas itu save as picture dan pilih type sama ada GIF, JPEG, PNG atau TIFF. Karena semuanya sudah ada di komputer saya, saya hanya guna aja. Kayak designer yang dapat aplikasi gratis gitu, tidak pernah ambil tahu.

      Salam mesra selalu. 😀

    • CT itu ada dua maksud iaitu:
      1. SITI ringkasannya CT
      2. CARA TULIS (CT)

      Mana kala angka2 tersebut bermaksud tulisan yang sudah disiarkan.

      Terima kasih atas pertanyaannya. Soalan yang sangat baik kerana tidak pernah yang menanya sehingga ditanya Wahyu. Salam ceria. 😀

  9. Assalamualaikum

    Salam persohiblogan ummi

    Lama tak bersua. Maaf karena kesibukan membuat saya sulit BW.
    Baru sempet nih, itu pun sekedar sapaan sembari lewat. 🙂

    Mohon Maaf Lahir & Bathin

    • Wa’alaikum salaam Achoey.
      Alhamdulillah, bersua kembali. Tidak mengapa nanda Achoey.
      Terima kasih atas kunjungannya. Bunda juga jarang BW kini, lantaran terlalu sibuk. Hanya menyempat kepada beberapa orang sebagai membalas kunjungan mereka.

      maaf zahir bathin juga dari bunda.
      Salam mesra selalu. 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s