CT35. SENYUMLAH ! SEBAGAIMANA RASULULLAH SAW SENYUM

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

SENYUM DARIKU UNTUKMU…. SENYUM – RAIHAN


Rasulullah saw adalah manusia biasa yang boleh tertawa kerana sesuatu yang menyebabkan orang lain ketawa. Takjub kerana sesuatu yang juga menyebabkan orang lain takjub. Bahkan Baginda saw juga menangis kerana sesuatu yang menyebabkan orang lain menangis.

Perbezaan antara kita dengan Rasulullah saw adalah baginda seorang Rasul, yang diberi wahyu dan dibebani dengan tugas kerasulan.  Selain dari itu, baginda saw adalah manusia biasa seperti kita. Baginda saw adalah manusia unggul yang sempurna sifat dan akhlaknya. Oleh itu, tidak selayaknya Baginda saw selalu kelihatan sedih wajahnya  dan muram penampilannya.

Imam al-Tirmizi dalam bukunya Syamail Muhammad SAW, menulis dalam Syamail 35: Cara Rasulullah Tertawa, di muka surat 140 melalui hadis  yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Harits bin Jaza’ r.a yang bermaksud :

“Saya tidak pernah melihat seseorang yang lebih sering tersenyum daripada Rasulullah SAW.” – Riwayat Tirmidzi dan Ahmad.

Jika Rasulullah saw senyum, baginda tidak akan melanjutkan senyumannya dengan ketawa terbahak-bahak. Tidak seperti sesetengah orang yang kerjanya membuat orang  lain ketawa.  Baginda tidak pula kaku dan keras sikapnya. Senyum dan ketawa Baginda saw hanya dengan menampakkan gigi-giginya. Ini dijelaskan oleh Jabir bin Samurah r.a dan Abdullah bin Haris r.a  bahawa :

“Tawa Rasulullah SAW, hanyalah senyuman.” – Riwayat Tirmidzi.

Rasulullah saw adalah gambaran orang yang lapang jiwanya, bersih hatinya, suka memaafkan dan tawadhuk. Gambaran ini dijelaskan oleh Saidina Ali bin Abi Thalib k.w:

“Siapa yang melihat baginda pada pandangan pertama, tentu merasa enggan berpaling dan siapa yang bergaul dengan baginda, pasti mencintainya.  Ada seorang menyebut, “Aku tidak pernah melihat orang sepertinya, sebelum dan sesudahnya.” (Riwayat Bukhari, Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad).

Abdul Malik dalam bukunya “Senyuman Dan Kenangan Manis Bersama Rasulullah SAW” menjelaskan senyuman wujud dari akhlak dan tingkah laku Rasulullah SAW. Senyuman merupakan ungkapan perasaan baginda tatkala menghadapi peristiwa yang menggelikan hati dan lucu. Baginda  Rasul menyukai perkara lucu dan menyenangkan, dapat menghiburkan hati dan mengurangkan kepenatan berfikir dan bekerja. Rasulullah SAW bersabda:

“Janganlah terlalu membebankan jiwamu dengan segala kesungguhan hati. Hiburlah dirimu dengan perkara yang ringan dan lucu  kerana apabila hati selalu dipaksa dengan memikul bebanan yang berat, maka ia akan menjadi buta.” HR Abu Daud.

Subhanallah…. sahabat sekalian, marilah kita ceriakan kehidupan ini dengan senyuman.Teladanilah akhlak Rasulullah saw dalam melahirkan senyuman kepada sesiapa sahaja. Jika kita bermurah hati memberi senyuman kepada orang lain, pasti kita akan merasa senang kerana membuat orang lain bahagia dan ceria dengan senyuman kita. Senyum itu sebahagian dari IMAN. Senyum adalah penawar kepada SAKIT DI HATI.

Senyum seindah suria yang memancar cahaya, Senyumlah dari hati. Duniamu berseri. Senyum umpama titian dalam kehidupan. Kau tersenyum Ku tersenyum. Kemesraan menguntum. SENYUM… kepada semua. senyumanmu amatlah berharga. SENYUM… membahagiakan. DENGAN SENYUMAN, TERJALINLAH IKATAN.

*

SalamFatima3SalamFatima  6 Disember 2011 (Khamis)/ 2133 malam- SARIKEI, SARAWAK

WAHAI YANG DISAYANGI… Bila aku mengenangmu, bayangan senyummu jadi padu dalam ingatan. Kerana sesekali waktu aku ingin melihat senyumanmu itu… ITULAH YANG SERING AKU RINDU. Aku pasrah dan membiarkan bunga senyummu menerawang mekar di alam fikirku.

– SITI FATIMAH AHMAD –

SENYUMLAH… KERANA ADA YANG AKAN BAHAGIA DENGAN SENYUMANMU, PERCAYALAH


Advertisements

78 thoughts on “CT35. SENYUMLAH ! SEBAGAIMANA RASULULLAH SAW SENYUM

    • Wa’alaikum salaam Amien…
      Salam kenal kembali.

      Awet muda ? mungkin benar itu kerana kebiasaanya orang yang suka senyum dan ketawa tampak muda dari usianya.

      Senyum dan ketawa adalah saudara dekat. Senyuman itu kelopak. Manakala ketawa adalah bunga yang menyempurnakan kembangnya.

      Terima kasih atas kunjungan.
      Salam ceria selalu.

  1. Seulas senyum yang dilakukan oleh seseorang memang membawa dampak yang luar biasa. Termasuk bagian dari shadaqah, demikian sabda Rasulullah Saw. Kabar gembiranya, apabila ditinjau dari ilmu kesehatan, ternyata tersenyum dapat membantu imun tubuh dapat bekerja dengan lebih baik. Dengan demikian, orang yang murah senyum tidak mudah terserang berbagai macam penyakit, lebih-lebih penyakit yang erat kaitannya dengan psikosomatis. Ternyata, tidak hanya membuat seseorang bisa menikmati hidupnya dengan rileks, tersenyum juga baik untuk kesehatan.

    Di samping membantu imun tubuh dapat bekerja dengan lebih baik, senyum yang dilakukan oleh seseorang juga bisa menurunkan tekanan darah. Sungguh, hidup di zaman akhir yang persaingan ketat di segala bidang seperti ini, setiap orang membutuhkan sebuah terapi yang murah, namun besar sekali manfaatnya, sebagaimana senyum ini. Bila tidak, maka tak sedikit orang yang mengalami hipertensi pada tekanan darahnya. Dan, apabila sudah demikian, maka penyakit-penyakit selanjutnya yang berkaitan dengan hipertensi akan segera mengikuti. Sudah tentu, kita tidak ingin mengalami hal yang demikian, maka marilah tersenyum agar kita mempunyai kesehatan dan kehidupan yang lebih baik.

    Terima kasih banyak, Bunda Siti Fatimah Ahmad, telah mengingatkan kepada kita betapa pentingnya tersenyum. Apalagi tersenyum sebagaimana Rasulullah Saw. tersenyum. Subhanallah….

    • Salam takzim mas Amazzet…

      Saya selalu senang membaca komentar panjang dari Amazzet setiap kali menulis di posting saya. Banyak ilmu yang saya pelajari dan perolehi hasil tulisan berbobot yang tentunya dijana dengan daya fikir yang disaluti bunga2 ilmu yang harum melekat ke jiwa dan disebar untuk menyegarkan minda yang lesu dek banyaknya sampah keresahan.

      Alhamdulillah, saya terkesan dengan pencerahan ilmu yang diturunkan. Semoga Allah merahmati usaha kebaikan yang dilakukan oleh mas Amazzet selama ini. Amiin.

      Khasiat senyuman yang dibicara oleh mas Amazzet di atas memberi satu motivasi untuk kita selalu mengamalkan senyuman agar sehat dan cerdas. Malahan senyuman bisa menceriakan dunia dan satu sihir yang halal kepada sesiapa yang melihat dan menerimanya.

      Menurut Dr. Abdulllah “Aidh al-Qarni, SENYUMAN adalah isyarat untuk menjalinkan persaudaraan, mukaddimah bagi hati yang bersih, sebuah risalah cinta yang indah dan pintu kasih sayang. Senyuman adalah satu sedekah yang tidap perlu berbayar dan dibayar.

      Terima kasih Amazzet. Ceriakan hari kita dengan senyuman agar dunia juga tersenyum kerana mentari selalu menghangatkan manusia manusia dengan senyumannya tanpa pernah mengeluh.

      Salam mesra selalu.

  2. iya bener, senyumlah. Senyum secara tak langsung membuat pikiran kita plong, klo kita senyum seakan-akan semua beban hilang. Senyum itu juga sedekah..
    bagus, Bunda postingannya. smile, seperti lagunya Boyzone.
    ^_^

    • Hai Wits…

      Bunda setuju dengan kata2 Wits di atas. Senyum bisa meringankan beban berat di hati. Dengan senyuman, kita bisa menyembuh kesakitan seseorang. Dengan senyuman, rindu itu terubat jua.

      Terima kasih Wits atas masukan indah tentang senyuman. Bunda menyenanginya. Senyumlah Wits, ada hati yang menunggu senyumanmu. 😀

      Salam senyum dari bunda. 😀

    • Hai Wawan Herdianto.

      Silakan dengan senyumannya untuk keceriaan hari2 yang dilalui. Senyuman akan mengindahkan wajah yang empunya senyuman dan membahagiakan hati yang menerima senyum itu.

      Salam kenal dan terima kasih atas kunjungan.

  3. assalamualaikum, bunda. maaf baru bisa berkunjung, maklum selama ini sibuk kuliah. minggu depan saya akan menghadapi ujian semester, makanya agak pusing, jadi kurang tersenyum (hehehe), setelah buka blog ini saya baca tulisan di atas, saya jadi sadar, saya harus tersenyum walau banyak masalah memenuhi pikiran, seperti nabi kita. terima kasih bunda, tulisannya mengingatkan saya. salam mesra dari jakarta.

    • Wa’alaikum salaam Anung…

      Tidak mengapa kok, pelajaran harus diutamakan.Silakan mampir kalau ada luang waktu. Semoga sukses dalam ujian yang bakal dilalui.

      Senyumlah agar rasa beban yang berat akan jadi ringan. Benahi diri dengan amalan2 baik, solat, membaca al-Quran dan zikir. Insya Allah, banyak urusan dunia dapat diselesaikan dengan mudah dengan bantuan Allah.

      Salam mesra kembali.

  4. Assalamu’alaikum Wr Wb, Bunda.
    Saya percaya Bunda-pun memiliki senyum manis penuh ketulusan dan berbahagialah setiap insan di dekat Bunda menerima senyuman ikhlas dari Bunda.
    Salam hangat dan sukses selalu.

    • Wa’alaikum salaam Wr. Wb mas Yusami…

      Alhamdulillah… semoga senyuman manis milik kita bisa membahagiakan sesiapa sahaja yang berada bersama kita.

      Hehehe.. beruntunglah mereka yang telah mendapat senyuman dari saya. 😀 Mereka bilang senyum saya manis. 😀 Mudah2an.

      Terima kasih atas kunjungan yang dialu-alukan.
      Salam hangat kembali dan sukses juga dari saya.

    • Hai Bchree…

      iya.. senyumlah agar ada hati yang terubat dukanya dengan siraman manis dari senyum kita. Keindahan senyum dapat kita rasai dari hati kerana apa yang terpancar dari hati akan kembali ke hati.

      senyumlah agar dunia juga tersenyum. 😀

  5. Janganlah terlalu membebankan jiwamu dengan segala kesungguhan hati. Hiburlah dirimu dengan perkara yang ringan dan lucu kerana apabila hati selalu dipaksa dengan memikul bebanan yang berat, maka ia akan menjadi buta
    ini nasehat buat sy …. biar tidak serius terus heeee

    • Alhamdulillah, mudahan Bchree akan selalu memanfaatkan senyuman agar kehidupan bertambah ceria dan alam di sekeling juga bersahut dengan keceriaan tersebut. Hidup ini jangan disedihkan.

      Seminit kesedihan dan kemarahan berlaku dalam hidup kita telah menghilangkan satu jam kegembiraan yang sepatutnya telah kita nikmati sebelum rasa sedih dan marah melanda.

      Senyumlah agar nampak kian muda. 😀

  6. assalaamu’alaikum bunda…!

    apakabar?… lama sudah saya tak berkunjung ke sini, karena tempo hari saya lagi sibuk ngurusin blog saya yg sering error!

    SENYUM itu merupakan shodaqoh yang paling ringan untuk dilakukan dan salah-satu cara komunikasi yang paling bijaksana.
    semoga kita dapat mudah bersikap tersenyum kepada setiap orang, amin.

    Mohon ijin titip link: Mobil Keluarga Ideal Terbaik Indonesia Tarima kasih,
    salam mesra dari bandung 🙂

    • Wa’alaikum salaam mas Argun…

      Alhamdulillah, saya sehat. Senang menerima kunjungan kembali dari Argun dan mengharap agar error yang berlaku akan segera diselesaikan.

      Senang menerima senyuman dari orang yang suka memberi senyum. Serasa tugas yang berat jadi ringan. Hati yang susah menjadi ceria. Mudahan kita bisa memberi kebaikan kepada orang lain melalui senyum yang kita hadiahkan.

      Senyumlah untuk menjadikan hidup ini semakin lapang dan ceria. 😀

    • Hai Mbah Jiwo… Lama kita tidak bersapa di maya. Terima kasih atas kunjungan.

      Alhamdulillah… mudahan kita selalu meneladani segala peribadi baginda SAW yang hebat itu. Amiin.

      Salam mesra selalu.

    • Wa’alaikum salaam MrPall…
      Salam kenal kembali.
      Kalau bener bisa membuat awet muda, maka jangan lupa senyum, tertawa dan bersabar agar kehidupan menjadi ceria.

      Terima kasih atas kunjungan.
      Salam mesra.

  7. Assalamu alaikum bunda,

    Saya sangat setujuh sekali dengan tulisan ini,
    Saya ini orangnya sangat pemalu, dulu saya sering sekali di ledeki si tukang senyum karena saya lebih banyak tersenyum tiap kali berjumpa orang dari pada menyapanya dengan suara.
    Yah, karena senyuman itu membuat orang2 selalu ingat dengan saya si tukang senyum. 😀 Kalau di ingat saya pasti saya sangat rindu dengan kisah dulu..

    Tapi sekarang saya harus lebih profesional, tak boleh senyum di sembarang tempat meskipun senyum itu indah..

    Untuk bunda, salam senyuman dari hati yang paling dalam.. 😀

    • Wa’alaikum salaam Masyhury…

      Hmm… kalau lihat dari foto, memang Masyhury ini pemalu orangnya. Menurut pengalaman saya, orang pemalu memang suka senyum kerana hanya itu yang mampu lahir dari hati dalam berkomunukasi.

      Yang indahnya orang pemalu ini ialah, mereka sangat hebat dalam penulisan kerana segala yang terlahir dari hati, kurang terluah dari kata2, bisa dialir melalui tulisan minda yang mengkagumkan.

      Senyumlah Masyhury agar ada yang bahagia hidupnya pada hari senyuman itu diberikan. Namun begitu, senyum harus pada tempatnya.. saya setuju itu. 😀

      Terima kasih atas kunjungan dan kiriman senyuman dari hati oleh si tukang senyum. Senang menerima senyuman yang menceriakan. Salam senyum kembali. 😀

  8. Assalamu’alaikum Wr Wb, Bunda.
    senyum merupakan sebuah ibadah .. dengan tersenyum kita memberikan kebahagian kepada sesama ..
    terimakasih untuk sharenya bunda …
    selamat sore ..

    salam dari Kalimantan Tengah.

    • Wa’alaikum salaam Wr Wb BayuPutra…

      Semoga senyum yang kita pamerkan menjadi amalan jariah di akhirat kelak. Amiin. Senyum adalah semudah2 perkara yang dilakukan di dunia ini. Malah tidak perlu mengeluarkan wang walau satu senpun untuk membahagiakan orang lain dengannya.

      Terima kasih Bayu, bunda senang dengan kunjungan yang selalu dialu-alukan. Semoga sukses selalu dan senyumlah untuk diri dan orang lain. Maka duniamu akan berseri2.

      Salam mesra dari bunda. 😀

    • Wa’alaikum salaam Wr. Wb BayuPutra…

      Iya, bunda setuju itu… senyum dan tawa adalah satu senaman muka yang bisa mengalirkan keindahan di hati dan memantul kepada kecerdasan minda dan jiwa sehingga menghasilkan hormon yang menbuang sel tua di wajah. Maka, kalau mahu nampak muda, senyum dan tawalah sesuai kondisi yang dilalui.

      Salam senyum dari bunda. 😀

    • Wa’alaikum salaam Mbak Dewi…

      Alhamdulillah, saya sehat dan ceria. Didoakan mbak juga demikian halnya.

      Senang mendapat kunjungan dari mbak. Salam kenal dan mengharapkan silaturahmi ini bisa terjalin baik dalam persahabatan yang indah.

      Salam senyum manis selalu. 😀

    • Hai Kakaakin…

      Alhamdulillah, profesi mbak sangat mulia kerana hanya dengan senyuman bisa menyembuhkan mereka. Senyumlah mbak selagi senyummu menjadi penawarnya. 😀

      Semoga Allah selalu merahmatimu dengan tugasmu yang indah itu. Masya Allah.

      Salam manis dan senyum dari saya. 😀

    • Hai Didien…

      Amiin… Ya Rabbal’alamiin.
      Alhamdulillah.. mudah2an Dien.
      Sungguh hati ini ingin untuk memberi senyum kepada Rasulullah SAW dan menerima balasan senyumaan dari baginda Rasul.

      Salam mesra dan terima kasih atas kunjungan yang menyenangkan. 😀

  9. Asm…
    lama sik nulis. Sori gago gilak. Alhamdulilah safar kamek ngan ke KK last ok ajak. Jemaah kamek org ke Kota
    Belud juak. Senyum itu kan ke sedeqah…

    • Wa’alaikum salaam Tuan Haji Faisal…

      Alhamdulillah, senang hati kamek nerimak kunjungan kitak agik. Senang juak tauk, kita duak Ani dah selamat sampe ke Teluk Intan. Semoga kitak sekeluarga semua sihat dalam lindungan Allah SWT.

      Mudahan perjuangan kita orang dengan jemaah selalu dimudahkan Allah dan diberi banyak ganjaran atas kerelaan dalam perjuangan untuk menegakkan syair islam di bumi negeri di bawah bayu.

      Aok… senyum ya satu sedekah.
      Salam mesra dan senyum selalu untuk kita sekeluarga di sinun. Salam kasih dengan Ani. 😀

    • Wa’alaikum salaam Wr. Wb. Guvee…

      Masya Allah, saya terlewat menyapa anda. maaf ya. Mudahan anda sihat dan sukses selalu.

      Terima kasih kerana sudi mampir.
      Salam kenal dan senyum selalu kerana ia satu ibadah. 😀

  10. Assalamu’alaikum Wr Wb
    Salam persahabatan, apakabar Mbak Siti?
    Subhanallah…. , marilah kita Teladanilah akhlak Rasulullah saw dalam melahirkan senyuman kepada sesiapa sahaja. Jika kita bermurah hati memberi senyuman kepada orang lain, pasti kita akan merasa senang kerana membuat orang lain bahagia dan ceria dengan senyuman kita. Senyum itu sebahagian dari IMAN. Senyum adalah penawar kepada SAKIT DI HATI.
    Luar bisa, saya senang membacanya….dan terharu.
    Terima kasih.
    Wassalam
    Salam hormat dari Jakarta.

    • Wa’alaikum salaam wr.wb, Hendy Damanik…

      Alhamdulillah, saya baik dan sihat. Didoakan Hendy demikian sama hendaknya. Salam persahabatan dan salam kenal dari saya.

      Terima kasih atas apresiasi kepada posting ini dan kunjungan yang menyenangkan. Mudahan ada kunjungan lain lagi di masa depan untuk berkongsi hikmah bersama.

      Kerana merindui senyum Rasulullahlah saya menukilkan sebuah senyuman buat semua agar bisa merindui baginda SAW yang sangat mencintai kita, umat yang tidak pernah ditemuinya.

      Iya, senyum adalah penawar kepada sakit hati. Senyum… tak perlu kata apa-apa dan tidak perlu berjual beli untuk mendapatkannya.

      Salam hormat kembali dan selamat menjalani ibadah puasa di bulan barakah ini. 😀

  11. Pingback: CT88. MUHAMMAD, THE WORLD’S MOST INFLUENTIAL PERSON « LAMAN MENULIS GAYA SENDIRI G2

  12. terpanggil untuk bersama anda semua membicarakan tentang senyum. saat jiwa dilanda kesedihan dan kepedihan bagaimana harus kita serlah senyum setulus dan seindah senyuman Rasullullah ?

    bagaimana pula harus diajari remaja agar senyumannya bukan senyuman yang menggoda yang seterusnya mengundang dosa ?

    • Salam Ruslinah MZ…

      Senyum memang sukar ditafsirkan oleh orang lain kerana gambaran senyum hanya mampu dikawal oleh diri sendiri. Insya Allah, hanya hati yang ikhlas dan tabah sahaja mampu memberi senyuman yang indah walau hatinya gundah gulana.

      Sukar mengajar orang lain untuk memberi atau membuang senyuman seperti yang kita mahukan. Senyum itu milik semua insan dan berhak untuk memberinya kepada sesiapa sahaja.

      Entahlah, saya sendiri sukar untuk menjawab persoalan ini. Cuma kita mengharap dan berdoa agar kita sendiri tidak terlibat dalam memberi senyuman menggoda ini.

      Salam kenal dan terima kasih Ruslinah kerana sudah berbagi rasa dan berkongsi cerita di sini. Semoga dirahmati Allah SWT. 😀

    • Silakan Nova Ieeza. Saya gembira mengetahui posting ini di link kan ke blog Nova Ieeza. Mudahan bermanfaat dan dimurahkan rezeki. Aamiin.

      Terima kasih sudah berkunjung perdana kemari dan salam kenal. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s