CT274. “JOM” PUASA ENAM

12 Aug

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

JomPuasaFatima1PuasaEnam

HARI INI 16 SYAWAL

Tinggal 14 HARI lagi SYAWAL akan pergi dan ZULKAEDAH menggambil posisinya. Saya yakin tentu anda faham maksud dari tajuk posting saya kali ini.

Malah melalui mesin carian Google, saya dapati 3,670 tajuk tulisan tentang PUASA ENAM dengan pelbagai gaya dan cara persembahannya. Mudahan semua yang terlibat dalam penulisan tersebut akan diganjari Allah SWT.

Hal ini membuat saya “cemburu” untuk memburu ganjaran yang sama dengan gaya dan cara penampilan tulisan yang berbeza. HIDUP HANYA SEKALI.

Dalam kesempatan ruang hidup yang masih bersisa ini, saya ingin bersama-sama membuat seruan kepada teman pembaca LMGS G2 untuk mengambil segala kebaikan dalam mencari redha Allah SWT di bulan Syawal yang mulia.

SEHINGGA HARI INI, adakah anda sudah melakukan puasa enam ? jika belum dan masih ada ruang, marilah……

JomPuasaFatima3JomKitaPuasa6

*

KENAPA KITA PERLU PUASA ENAM ?

Kita faham, sesudah berpuasa Ramadhan, nafsu kita terhadap makanan semakin bergelora. Lihat sahaja pada hari pertama Syawal, berapa banyak makanan yang kita santap dari awal pagi hingga hendak tidur. Pelbagai menu makanan dan campuran air memenuhi satu-satunya kantung perut kita.

INGAT ! KITA (MANUSIA) HANYA ADA SATU KANTUNG PERUT

Kita bukan lembu (sapi) atau kambing yang mempunyai 4 kantung perut ( rumen, retikulum, omasum, dan abomasum) di mana dapat menyimpan banyak makanan yang sesuai mengikut kategori makanan.

*

Jangan sampai kita juga termasuk dalam spesis dua haiwan di atas. Malulah dengan Lembu dan Kambing kerana haiwan itu tidak pernah masuk RUMAH SAKIT @ HOSPITAL disebabkan darah tinggi atau kencing manis…hehehe

*

6 HARI = 360 HARI

Angka di atas menggambarkan KELEBIHAN PUASA ENAM. Hal ini dijelaskan daripada Abu Ayyub al-Ansari r.a bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda :

“Barang siapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian MENGIRINGInya dengan PUASA ENAM HARI pada bulan SYAWAL. Maka seakan-akan dia puasa SEPANJANG TAHUN. -HR Muslim.

 *

TIDAK DIISYARATKAN  melakukan PUASA ENAM HARI ini pada PERMULAAN BULAN SYAWAL. Bahkan pengertian perkataan “MENGIRINGI” di atas menunjukkan boleh puasa itu dilakukan pada PERMULAAN SYAWAL, PERTENGAHAN ATAU PENGAKHIRANNYA.

*

puasa-61

*

PENJELASAN HADIS

Apabila kita kembali berpuasa sunat sesudah berpuasa Ramadhan, tujuannya adalah untuk MELEMAHKAN GELORA HAWA NAFSU yang muncul dengan drastik di bulan SYAWAL yang dianggap sebagai bulan kemenangan setelah berjuang menahan lapar dan dahaga.

Oleh itu, Allah SWT dengan sifat Maha Penyayang mengurniakan pahala Puasa Enam sangat besar SEAKAN-AKAN puasa SEPANJANG TAHUN. Alhamdulillah. beruntungnya kita.Persoalannya….

 Kenapa kita masih tidak mahu mengambil kurniaan dari Tuhan yang kita percayai selama ini ? Kenapa kita merasa berat untuk melakukannya ? Silakan jawab sendiri.

IslamItuIndahFatima*

ULAMAK MEMBAHASKAN CARA PELAKSANAAN

Biasanya, setiap tahun persoalan CARA PELAKSANAAN Puasa Enam sering kita dengar. Itu menunjukkan kefahaman kita terhadap perkara ini belum mantap.

Mungkin kita tidak banyak membaca atau ragu-ragu dengan apa yang didengari dari orang lain. Alhamdulillah, dengan bertanya, ilmu kita akan meningkat dan menjauhkan kita dari “kesesatan”.

Berhubung CARA PELAKSANAAN PUASA ENAM, merujuk kepada perbahasan ulamak fiqh di dalam buku IBANAH AL-AHKAM SYARAH BULUGH AL-MARAM SUBULUS SALAM, dalam Bab KITAB PUASA, Hadis no. 215, halaman 423-424 menjelaskan seperti berikut:

*

1. IMAM SYAFIE (Mazhab Syafie) menjelaskan bahawa apa yang LEBIH UTAMA, hendaklah PUASA SUNAT SYAWAL dilakukan SECARA BERTURUT-TURUT sesudah HARI RAYA. Tetapi jika memisah-misahkannya atau mengakhirikanya, maka tetap mendapat PAHALA SUNAT.

2. IMAM AHMAD (Mazhab Hambali) menyatakan TIDAK ADA PERBEZAAN keutamaan antara puasa SECARA BERTURUT-TURUT dan MEMISAHKANNYA. Semua itu SAMA SAHAJA.

3.  IMAM MALIK (Mazhab Maliki), IMAM ABU HANIFAH (Mazhab Hanafi) dan Abu Yusuf (murid Abu Hanifah) berpendapat bahawa MAKRUH berpuasa SECARA BERTURUT-TURUT setelah HARI RAYA. Sebabnya, untuk MENGHINDARI KEYAKINAN bahawa puasa Syawal itu WAJIB.

 *

harapanhatiFatima

ISTIMEWA UNTUK TEMAN-TEMAN PEMBACA LMGS G2…..

Mari kita laksanakan SUNNAH NABI SAW ini untuk dijadikan amalan hidup kita selama hayat masih dikandung badan. Apabila kita mengikut SUNNAH NABI SAW itu tanda CINTA KITA kepada baginda SAW.

Ayuh kawan, BUKTIKAN CINTAMU… Kita lawan nafsu dan syaitan. KITA MESTI MENANG. 

Salah satu cara mensyukuri nikmat Allah SWT dan bersungguh-sungguh merebut kurnia ganjarannya, buatlah sesuatu yang baik, pasti akan ada ganjaran yang lebih baik. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah al-An’am, ayat 160 yang bermaksud:

“Barangsiapa yang membawa AMAL YANG BAIK, maka baginya (pahala) SEPULUH KALI GANDA amalnya.”

Jangan rugikan umur kita dengan MENGISI PERUT semata-mata. Orang yang sentiasa kenyang, berpotensi untuk jadi PEMALAS, PENIDUR dan GAGAL HIDUP. Wallahu’alaam.

*

JomPuasaFatima4Puasa6Fatima

*

IlmuFatima4Kekasih Allah

*

SELAMAT MENJALANI PUASA ENAM SYAWAL

bunga

 *

***************

SalamFatima3SalamFatima11 Ogos 2014 (Isnin)/15 Syawal 1435H/ 10.45 malam, Sarikei, Sarawak

AKU…. ingin memiliki cintamu dari seluruh kehidupanku. Dalam setiap sujudku bermohon agar cintaku tidak berpaling darimu. Dalam setiap wujudku hanya ada dirimu yang menyelimuti seluruh jiwaku. Dalam setiap nafasku, aku bersaksi bahawa cintaku hanya untukmu. Tanpamu, tiada erti seisi dunia ini.

– SITI FATIMAH AHMAD –

***************

*

Dedikasiku Untukmu…  berjalanlah di muka bumi dengan tenang dan rendah diri kepada Allah SWT, kelak engkau akan dicintai semua makhluk-NYA dengan limpahan kasih sayang. Doa dariku agar sihat sejahtera. Aamiin. Wassalaam.🙂

*

 RinduFatima4smiletoyou

*

APAPUN…ENGKAU TETAP YANG TERINDAH DI HATIKU

31 Responses to “CT274. “JOM” PUASA ENAM”

  1. Zian August 12, 2014 at 5:16 pm #

    assalamualaikum wr wb, bu fatimah

    tulisannya sangat bermanfaat.. mengingatkan saya yg hampir lupa..
    sekarang baru 2 hari, masih kurang 4 hari. ah, semoga masih sempat…

    salam dari banjarmasin🙂

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2014 at 10:25 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Zian….

      Alhamdulillah, memang itulah tujuan penulisan ini untuk saling mengingati agar beroleh manfaat dari Puasa Enam ini. Mudahan Zian dapat menyelesaikannya dengan sempurna. Insya Allah, masih ada banyak hari lagi untuk menghabiskan 4 hari yang berbaki itu. Semoga diganjari Allah SWT dengan kebaikan berganda. Aamiin.

      Terima kasih Zian atas kunjungan pertama dan salam sejahtera.🙂

  2. purnomo August 12, 2014 at 6:19 pm #

    Assalamualaikum wr wb
    Bunda

    Dengan berpuasa sunah 6 hari di bulan syawal banyak yg dapat kita rasakan manfaatnya utk melatih dan mengingatkan kembali akan puasa ramadhan sebelumnya ya bund..

    Dan semoga semangat dan nawaitu nya utk ke sebelas bulan berikutnya..ibadah kita lebih baik lagi..amin
    Salam🙂

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2014 at 10:55 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Purnomo Jr….

      Iya benar. sesiapa yang menjalaninya pasti dapat merasai nikmat yang dikurniakan Allah SWT. Semoga ibadah yang dilakukan dalam mencapai redha Allah SWT akan diimbali dengan kebaikan di akhirat. Aamiin.

      Selamat melaksanakan Puasa Enam.
      Terima kasih Purnomo dan salam ceria.🙂

  3. ysalma August 12, 2014 at 6:25 pm #

    Assalamualaikum bunda Fatimah,
    tulisan ini menjadi pengingat kepada saudara2 kita yang lupa, sangat bermanfaat,
    saya masih kurang 1 hari lagi. Inshaa Allah besok bisa selesai, mudah-mudahan, Aamiin.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2014 at 10:56 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mbak Ysalma….

      Alhamdulillah, mudahan bermanfaat. Semoga amalan puasa mbak diredhai Allah SWT dan selamat berpuasa untuk esok harinya, mbak.

      Salam manis dan terima kasih atas kunjungannya.🙂

  4. jhuanita tryaz August 12, 2014 at 7:06 pm #

    assalamu’alaikum wr wb
    semoga ulasan atau artikel yang bunda uraikan secara detail ini, bisa bermanfaat buat pembaca dan menjadi ladang pahala buat bunda,,_

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2014 at 10:58 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, jhuanita tryas…

      Aamiin Ya Rabbal’alamiin. Mudahan jhuanita juga mendapat manfaatnya bersama dan berusaha untuk merebut kurnia Allah SWT yang belum tentu akan kita temui di tahun hadapan. Jangan lepas peluang yang hebat ini.

      Terima kasih jhuanita. Salam ceria selalu.🙂

  5. Mang Lembu August 12, 2014 at 9:47 pm #

    puasa sunnah Syawal bisa diambil di awal, pertengahan dan akhir bulan Syawal yah.
    terimakasih pencerahannya

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2014 at 11:00 pm #

      Iya benar kang, seperti yang saya baca dari rujukan buku di atas. Mudahan Allah SWT memudahakan urusan ibadah kita kepada-NYA. Aamiin.

      Terima kasih kembali dan salam takzim.🙂

  6. ma optimisma August 13, 2014 at 2:43 pm #

    Ini mengingatkan saya. Hehehe! Terimakasih, Kak Fatimah.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2014 at 3:48 pm #

      Alhamdulillah, semoga dimudahkan Allah segala urusan ibadah Sophie hendaknya.
      Ayuh… kita kejar kebaikan dari kurnia Allah itu. jangan terlewat melakukannya.🙂

      Terima kasih dan salam manis selalu.

  7. Putri August 13, 2014 at 3:50 pm #

    minal aidin walfaidin ya, dan trm ksh artikelnya mengingatkan saya

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2014 at 4:24 pm #

      Alhamdulillah, selamat berpuasa Putri.🙂
      Salam Syawal yang mulia.🙂

  8. Riri August 13, 2014 at 4:00 pm #

    berkunjung kemari dalam rangka menyambut hari 17 agustus hehehe…. ditunggu kunbalnya ya, o iya minal aidin walfaidin jg ya

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2014 at 4:32 pm #

      Tarikh itu, ULTAH kemerdekaan Indonesia ke 69 untuk tahun ini, ya. Semoga sukses dalam Dirgahayunya. Selamat Menyambul Syawal yang mulia dan iringinya dengan puasa 6, Riri.

      Terima kasih atas kunjungan dan salam sejahtera.🙂

  9. Blogs Of Hariyanto August 16, 2014 at 8:42 pm #

    Assalamualaikum ukhti Fatimah,
    selamat berpuasa syawal ya…semoga keberkahan dan ridho ALLAH SWT senantiasa terlimpahkan untuk kita semua……
    keep happy blogging always…salam dari Makassar🙂

    • SITI FATIMAH AHMAD August 17, 2014 at 10:59 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Hariyanto….

      Aamiin Ya Rabbal’alamiin. Alhamdulillah, semuanya selamat dilaksanakan. Mudahan diterima Allah SWT segala amalan yang dilakukan untuk mendapat keredhaan-NYA.

      Terima kasih atas kunjungan dan didoakan mas Hariyanto dan keluarga dilimpahi rahmat dan keluasan rezeki dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Aamiin.

      Salam hormat takzim.🙂

  10. Kang Pakies August 17, 2014 at 11:02 am #

    Assalamu’alaikum wr wb Bu Fatimah
    Semoga keluarga Ibu selalu mendapatkan limpahan ridho dan rahmat Alloh SWT. Mohon maaf lahir dan batin jika selama ini ada salah dan khilaf dalam berkomentar maupun menjalin silaturahim.

    Tahun ini saya masih belum bisa menjalankan puasa sunnah syawal, akibatnya badan saya dengan segera melar kembali dan itu tidak mengenakkan sama sekali. Terima kasih telah mengingatkan dan berbagi tulisan yang mencerahkan akan makna dan manfaat puasa yang mulia ini

    Salam silaturahim dari Blitar

    • SITI FATIMAH AHMAD August 17, 2014 at 11:38 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Kang Pakies….

      Aamiin Allahuma Aamiin. Alhamdulillah wa syukrulillah.
      Didoakan Kang Pakies sekeluarga juga demikian sama dalam lindungan dan barakah Allah SWT.

      Sama-samalah kita saling bermaafan. Mudahan Allah SWT sentiasa memanjangkan umur atas silaturahmi yang baik selama berkunjungan di blog untuk saling melakukan kebakan melalui tulisan yang dipaparkan.

      Saya doakan mudahan kesihatan Kang Pakies akan segera baik dan masih berbaki beberapa hari lagi untuk dapat melakukannya. Apapun menjaga kesihatan merupakan satu kewajiban mengatasi yang sunat. Semoga dengan niat yang ada akan mendapat pahala dari amalan Puasa Syawal ini. aamiin.

      Terima kasih atas kunjungan Kang Pakies dan selamat menyambut Hari Kemerdekaan buat Indonesia ke 69 hari ini.🙂

  11. Jimmy Al Ghazali Indra August 17, 2014 at 11:33 am #

    Alhamdulillah dapat pencerahan

  12. soeman jaya August 18, 2014 at 11:00 am #

    Assalamu’alaikum wr wb … Bu Siti … postingan ini sangat informatif sekali – yang tidak tahu menjadi tahu arti dan makna Puasa Syawal (di Jakarta lebih populer dgn sebutan itu…) – puasa 6 hari sesudah Puasa Ramadhan … menggenapkan Puasa kita menjadi 360 hari. Subhanallah.
    Pas H+3 lebaran kemaren saya langsung puasa 6 hari lagi (puasa syawal) … lAlhamduli – Wasyukurillah … puasa syawalnya sudah pool🙂 …
    Wass ,
    Salam taqzim dari Jakarta Timur

    • SITI FATIMAH AHMAD August 19, 2014 at 9:10 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Soeman Jaya….

      Alhamdulillah, semoga bermanfaat untuk menambah kebaikan di bulan Syawal yang mulia dan masih berbaki 7 hari lagi. Mudahan Allah SWT menganjari kita dengan redha-NYA. Aamiin.

      Di Malaysia Puasa Sunat 6 Syawal ini disebut dengan Puasa Enam, Puasa Sunat Syawal atau Puasa Enam Syawal. Saya lebih senang menyebutnya Puasa Enam.

      Alhamdulillah, selamatlah puasanya, mudahan dirahmati Allah SWT.. Aamiin.

      Terima kasih Soeman dan salam sejahtera.🙂

  13. dina August 18, 2014 at 11:12 am #

    bunda, maaf lahir batin. di malaysia namanya puasa 6 baru tahu saya, kalo disini puasa syawal

    • SITI FATIMAH AHMAD August 19, 2014 at 9:15 am #

      Iya Dina, sebutannya begitu biasanya di sini.
      maaf zahir dan bathin juga dari bunda untuk Dina.

      Terima kasih sudah berkunjung. Rindu terubat juga.🙂
      Salam manis selalu dan didoakan Dina sukses dalam segala urusan kehidupan.🙂

  14. Nisa August 19, 2014 at 8:16 am #

    lama nian tak berkunjung kemari, assalamu’alaikum ^__^

    bagaimana kabarnya?

    • SITI FATIMAH AHMAD August 19, 2014 at 9:21 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Nisa…

      Alhamdulillah, saya baik, sihat wal’afiat. Didoakan Nisa juga demikian sama dalam rahmat Allah SWT. Aamiin.

      Terima kasih sudah berkunjung kembali dan senang menerima sapaan Nisa. Maaf Zahir dan Bathin. Salam manis selalu.🙂

  15. Tuxlin August 20, 2014 at 10:03 pm #

    Assalamualaikum Wr. Wb

    Entah mengapa saya merasa puasa enam hari di bulan syawal ini lebih berat dari puasa ramadahn, terlebih tidak ada teman untuk melaksanakannya, hehehe… semoga tahun depan bisa🙂

    • SITI FATIMAH AHMAD August 21, 2014 at 4:23 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Ditya…

      Berat atau ringan puasa itu bergantung dengan keinginan kita untuk melakukannya walau tanpa teman.

      Jika Ditya merasa demikian, semua itu disebabkan nafsu sudah mengepung kita sehingga mampu mengajak kita untuk merasa berat melakukannya sedangkan pahalanya sudah kita ketahui sangat besar di sisi Allah SWT.

      Ayuh Ditya, jangan mudah dikalahkan oleh nafsu. Masih ada ruang untuk berpuasa Enam Syawal ini. Nafsu adalah medan perang yang besar untuk diperangi seperti yang disabdakan oleh Rasulullah tentangnya (jihad nafsu).

      Semoga sukses melawan nafsu makannya. terima kasih sudah bertandang kemari. Salam sejahtera.🙂

  16. Trainer NLP 0821.4150.2649 October 28, 2015 at 4:39 pm #

    Nice artikel Bund😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: