PANTUNKU PANTUNMU

SalamFatima1Hijrah1435

PANTUN BUNGA HATI. Lama kau ku simpan dalam catatan kecil, kekuningan sudah warna baju yang membaluti tubuhmu kerana kau hanya ku lakar untuk tatapan mataku sahaja tanpa kongsian dengan sesiapa.

Kasihan… sudah sekian lama kau berada dalam dunia terpencilmu sehingga anai-anai itu meratahi setiap inci kulitmu dek manis ranum dan harum aroma bunga-bunga pantun yang ku coret pada dadamu. Sungguh… sejarah puluhan tahun itu menjadi saksi bisu menunjukkan lamanya kau berada dalam zaman persekolahan kanak-kanakku yang lalu.


PARA SAHABAT DAN PEMANTUN SEKALIAN:

Detik bersatunya koleksi pantun dengan laman blog saya ini, sebahagian lagi dari koleksi pantun ini diperolehi lewat kedewasaan dalam mengenal dunia kehidupan yang semakin global maknanya. Koleksi pantun dititip melalui catatan yang dimuatkan dalam majalah, suratkhabar, buku, kad ucapan, kad hari raya, surat, iklan dan laman web atau blog.

Yang lebih membungakan hati serta bermakna bagi saya, terdapat pantun yang saya kutip catatannya dari beberapa muzium yang saya lawati dalam negara dan selitan pantun yang dilantunkan melalui ucapan para pemimpin jua pengacara-pengacara majlis.


DAUN SELASIH DAUN SENDAYU TERIMA KASIH THANK YOU

Buat teman-teman yang sudi menghulurkan pantun atas rasa kasih persahabatan terhadap saya yang sering menadah pendengaran dalam setiap situasi dan kondisi yang membicarakan pantun sebagai catatan peribadi.

Koleksi ini…. buat tatapan, renungan, sempadan dan teladan bagi generasi muda yang sudah mula pudar pengertiannya tentang makna warisan kehidupan lampau yang penuh seni dan indah susunan bicara dalam komunikasi antara manusia.

*SalamFatima3SalamFatima

  15 OGOS 2010 (AHAD)/ 0420 PAGIBANDAR  SRI AMAN, SARAWAK


PANTUN WARISAN BANGSA


Sirih berlipat sirih pinang
Sirih dari Pulau Mutiara
Pemanis kata SELAMAT DATANG
Awal BISMILLAH pembuka bicara

 
Wan Empuk Wan Malini
Duduk baik di gunung Singgalang
YANG BURUK tinggallah di sini
YANG BAIK bawalah pulang

 
Tetak buluh panjang suluh
Mari jolok sarang penyengat
Angkat doa jari sepuluh
Doa minta biar selamat
 

 
Sungai Marasam jauh ke hulu
Tanjungnya berlipat-lipat
Berkirim salam kami dahulu
Berkirim surat tiada sempat

 
Terbang burung dari selatan
Dipuput angin sangga bayu
Bukalah surat dari lipatan
Lihatlah pantun bahasa Melayu



44 Responses to “PANTUNKU PANTUNMU”

  1. azzahra August 15, 2010 at 6:39 am #

    Buah Qurma, Buah Zaitun
    Empat Kali Empat Enam Belas
    Walau Saya Tak Pandai Berpantun
    Sempat Tak Sempat, Harap Dibalas.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 16, 2010 at 12:11 pm #

      Hai Azzahra…
      Wah tak sangka pantun ini juga mendapat sentuhan pertama dari Azzahra. Terima kasih ya menjadi yang pertama dan kenalan pertama… Seperti pernah menulis di laman ini dulu kayaknya.. :D Mudahan begitu.

      Beginilah jawaban saya:

      Walau lapar wajahku tetap berseri
      Buah kurma buah zaitun sebagai penggalas
      Pantunmu kubalas sebagai penyeri
      Ucapan terima kasih sebagai pembalas.

      Salam mesra dari saya. :D

    • ilyasafsoh.com March 3, 2014 at 1:21 am #

      satu dua tiga empat
      lima enam tujuh delapan
      sungguh indah jua bersahabat
      kawan baik takkan terlupakan

      • SITI FATIMAH AHMAD March 5, 2014 at 1:17 pm #

        lima enam tujuh lapan sembilan
        sepuluh sebelas dua belas tiga belas
        Terima kasih kerana tidak ketinggalan
        Mengisi ruang pantun untuk berbalas

        Salam sejahtera mas Ilyas. :D

  2. Masshah August 24, 2010 at 12:30 am #

    Dua tiga kucing berlari
    Tinggal seekor dua digilis lori
    Dari selangor ke Sarikie
    Terjumpalah pulak web kak siti..

    maaf tak pandai berpantun;)..

    • SITI FATIMAH AHMAD August 24, 2010 at 11:20 am #

      Hai Masshah…
      Dengan senyum saya membaca pantun anda.
      Memang Massha kurang mahir berpantun. :D
      Harus belajar lagi nih. Rugi tak pandai berpantun. Ia satu sendi bahasa yang indah.

      Tak pandai tak apa, saya boleh ajar
      yang penting ada usaha untuk mencari
      Terima kasih daun keladi mahu belajar
      Sudi berpantun di laman menulis gaya sendiri.

      Salam ceria selalu. :D

    • nur hakimiey April 4, 2014 at 6:35 pm #

      Burung Serindit terbang melayang,
      Mari hinggap di ranting mati,
      Bukan ringgit dipandang orang,
      Budi bahasa rangkaian hati.

      • SITI FATIMAH AHMAD April 5, 2014 at 8:53 am #

        Terima kasih Nur Hakimiey kerana sudi berbalas pantun di LMGS G2.

        Bukan ringgit dipandang orang
        Budi bahasa rangkaian hati
        Zaman dahulu zaman sekarang
        Akhlak mulia di bawa mati

        Salam kenal. :D

  3. yudasta19 September 21, 2010 at 12:12 pm #

    asalamualaikum bunda siti
    maksud hati ingin berpantun apa daya tak dapat merangkai kata kata ta apalah
    begitu tinggi seni bahasa dalam berpantun mungkin esok hari saya akan belajar bunda siti, dan tetap terjaga silaturahim
    terima kasih
    wassalam

    • SITI FATIMAH AHMAD September 21, 2010 at 9:59 pm #

      Wa’alaikum salaam Yudasta..
      Hmm… tidak mengapa mas, boleh belajar sedikit demi sedikit. Yang penting mahu berusaha melakukannya. Cobalah lain kali. tulis dulu, lama-lama pasti akan menjadi.

      Saya menunggu pantunnya dari mas Yudasta.
      Kok namanya seperti nama orang jepang aja mas, apa asal usulnya dari sana ?

      Terima kasih ya, betah ke mari lagi.
      Salam mesra selalu. :D

  4. AzizMostafa October 30, 2010 at 1:36 pm #

    Campur Bahas Melayu, Inggeris + Arab
    _____1______
    In Malaysia, every Makan (place),
    you find Makan (food)
    _____2______
    If you eat Nasi (rice),
    you will become Nasi (forgetful).
    _____3______
    Every 3 Ayyam (days),
    we take Ayyam (chicken).
    _____4______
    Kalankabut (macam Rumah Ankabut)
    Kelam-kabut (like Spider’s work)
    _____5______
    When you enter ‘babi’ (my door),
    I wont serve you ‘babi’ (pork)

    Salam mesra selalu

    • SITI FATIMAH AHMAD October 31, 2010 at 2:41 pm #

      Saudara AzizMostafa….

      Subhanallah… indah sekali rangkap bicara Melayu + Inggeris + Arab di atas.

      Betapa bijaknya insan yang mengarang rangkai kata sedemikian. Hehehee… secara jujurnya saya tidak dapat membuat balasan kepada ungkapan di atas.

      Insya Allah, kalau tidak ada kesibukan nanti, saya akan berusaha mengolah pantun tentangnnya.

      Terima kasih saudara Aziz atas kebijakan dalam mengukir kata yang mengundang pencernaan idea2 yang bernas. Saya sangat menghargai kongsiannya.

      Salam mesra dari Sarikei, Sarawak. :D

  5. wajidi February 22, 2011 at 5:57 pm #

    Asam pauh delima pauh
    rama-rama bertali benang
    Mbak Siti jauh saya pun jauh
    Sama-sama kita mengenang

    Asam pauh delima pauh
    rama-rama di daun kelaras
    Mbak siti jauh saya pun jauh
    Sama-sama makan beras…(dimasak dulu dong :D)

    Orang melayu pandai berpantun
    berbudi baik sepanjang masa
    Maksud hati ingin berpantun
    Lidah kelu laksana…apa,ya?

    • SITI FATIMAH AHMAD February 22, 2011 at 10:44 pm #

      Salam hormat mas Wajidi…

      Wah, ada jualan pantun di sini. Telah lama saya tidak membeli pantun. Begini jawaban saya. :D

      Asam pauh delima batu
      Anak sembilang di tapak tangan
      Sama-sama jauh beribu batu
      Hilang di mata di hati jangan

      Nasi ditanak dalam kuali
      Diberi garam tentulah masin
      Senang di hati dapat mengenali
      Tuan yang jauh di Banjarmasin

      Orang Melayu pandai berpantun
      Berbudi baik sepanjang masa
      Maksud hati ingin berpantun
      Lidah kelu hendak berbahasa.

      Hehehe… harap berkenan dengan jawaban pantun yang dikarang seperti “instant noodle” ini. Bagus pantun dari mas wajidi di atas. Selamat berpantun lagi.

      Sekurang-kurangnya ilmu pantun saya masih mantap dan berkesan. Salam mesra dan senang dapat berpantun semula.
      Terima kasih dari saya. :D

  6. Putra tapsel March 27, 2011 at 5:20 pm #

    Wah mirip kali mbak ini sama bu guru saya dlu wkt msh sekolah.

    Ikan kakap daun salam
    gulai buat untuk petang
    tak tau mw cakap apa
    yg jelas mau beri salam
    assalamualaiku mbak.

    • SITI FATIMAH AHMAD March 27, 2011 at 7:14 pm #

      Hai Putra Tapsel…
      Mirip gimana tu Putra. Wajah atau minat ? :D
      Kok pantunnya luar biasa nih… hahaha. Ini jawabannya.

      Daun salam bunga melati
      Terima kasih sudah beri salam
      Salam diterima dengan senang hati
      Wa’alaikum salaam dan selamat malam

      Hehehe, balasannya juga luar biasa ya.
      Salam kenal dari saya.

  7. Putra tapsel March 27, 2011 at 11:25 pm #

    Y neh mbak mirip bgt wajahnxa nama sich beda mbak nama guru saya nini.
    He he he. Ak pamit mbak g ngsih pantun ge.

    • SITI FATIMAH AHMAD March 28, 2011 at 10:12 am #

      Hai Syahrul…

      Wah… senang dapat tahu kalau bu guru Nini mirip saya.
      terima kasih kerana memaklumkan. :D

  8. tiara April 16, 2011 at 2:26 pm #

    assalamualaikum cikgu ct..

    buah kuini di luar pagar
    ambil galah tolong jolokkan
    diriku ini baru nak belajar
    minta cikgu tolong tunjukkan

    sebenarnya saya ni `buta it’.. tapi teringin pulak nak jadi seperti orang lain tu… ada foto di samping nama..
    hehe…

    terima kasih cikgu..

    • SITI FATIMAH AHMAD April 17, 2011 at 12:11 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tiara…

      Tiara budak baru belajar
      Minta saya jadi gurunya
      Insya Allah, senang hati untuk mengajar
      Asal rajin dan mahu menerimanya.

      Kenapa fotonya tidak keluar ya.
      Insya Allah, dari buta IT, akan jadi celik IT pula. Yang penting mahu belajar dan belajar terus. :D

      Terima kasih kembali kepada Tiara untuk kembali menyapa.

  9. ilyasafsoh.com July 9, 2011 at 9:26 pm #

    satu tiga dua lima
    tambah empat hasilnya pasti
    dalam sua dan canda
    tambah erat dalam hati

    • SITI FATIMAH AHMAD July 9, 2011 at 10:16 pm #

      Terima kasih mas Ilyas…
      Pantunnya kurang rima yang senada
      Walau bagaimana pun mencoba lebih baik dari tidak, kan.

      dua sekawan tiga sahabat
      empat jauh lima dekat
      demikianlah silaturahmi dijabat
      menambah ilmu supaya berkat

      Selamat berpantun dan mudahan mendapat kebaikan darinya.
      Salam sejahtera.

  10. Ujang Boedak Karawank August 12, 2011 at 12:45 pm #

    UYUK UYUK KI SEMAR..
    KI SEMAR KAREBO PETOK..
    KALAWAN UYAH DENGEN ASEM..
    ASIHAN AING SI RAJA ASEM…AH MESEM ..AH MESEM..HIHIHIHI

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2011 at 6:34 pm #

      Subhanallah… mahu berbalas pantun gimana ni ya kang…
      Saya tidak faham langsung bahasanya kecuali masem aja. itu mesti bermaksud masam, kan. :D

      Terima kasih udah berpantun di sini.
      Selamat semuanya dalam pantun berbagai bahasa.
      Salam kenal, kang. :D

  11. Ujang Boedak Karawank August 12, 2011 at 12:51 pm #

    buah duren..buah rambuta,,,
    enak dong ..kalo di makan..hehe..makasih..

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2011 at 6:36 pm #

      Buah durian buah rambutan
      saya setuju keduanya enak di makan. :D

      Terima kasih kembali.

      • Ujang Boedak Karawank August 12, 2011 at 10:58 pm #

        iya teh sama” salam silaturhami dari ujang…
        dan jngan heran kalo pantun saya sedemikian ada nya,,,

        he he..soalnya saya bukan ahli pantun memantun..
        ya jadi nya gitu…
        tapi tak apalah daripada gak sama sekali..
        terima kasih..

        • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2011 at 11:00 pm #

          Ujang… silakan berpantun seadanya.
          Berpantun tidak memerlukan keahlian tertentu.
          Cukuplah dengan usaha mencoba menghasilkan rima2 yang sesuai.

          Terima kasih sudah mencoba.

  12. Ujang Boedak Karawank August 12, 2011 at 11:14 pm #

    Dari mana punai melayang,
    Dari paya turun ke padi;
    Dari mana datangnya sayang,
    Dari mata turun ke hati…je ileeeh

    ada lagi nih…

    burung fifit terbang ke jambu
    kalo di tembak knak dadanya
    kalo adik cinta padaku
    tunggu saja dalam kelambu…he he he…

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2011 at 11:10 pm #

      Dari mana datangnya sayang
      Dari mata turun ke hati
      Hidup merana iman melayang
      Tidak dituntun dengan hati-hati.

      Maka, harus hati-hati dalam meletakkan sayang agar terpelihara diri dan iman kita. Ada pelajaran dari pantun di atas, Ujang.

      Masya Allah… bisa aja ada pantun yang membawa maksiat ya. Menggoda jiwa dan membuat hati jadi gundah dengan mudah jika tiada iman yang menjadi landasannya.

      Jika mencinta harus bertempat
      Jangan sembarangan nanti melarat
      Salah mencinta akan merempat
      Buruk padah dunia juga akhirat.

      Pantun juga memberi kita banyak nasihat dalam bahasa mudah yang bersirat makna jika kita faham pengertiannya.

      Terima kasih Ujang telah mengutarakan pantun sempadan untuk kita fikirkan bersama baik dan buruknya. Semoga Allah memberi manfaat atas apa yang ditulis.

      Salam ramadhan yang mulia.

  13. irwansranchodas May 25, 2012 at 12:51 am #

    2 3 kucing berlari,,
    Assalamualaikum Bunda siti.. :D
    4 5 makan pepaya,,
    Tulisan-tulisan bunda luar biasa ya..
    skalian izin baca… :D :D

    • SITI FATIMAH AHMAD May 25, 2012 at 2:22 pm #

      6 7 salam diterima
      Wa’alaikum salaam wr. wb, Irwan
      8 9 terima kasih sudi bersama
      Di ruangan pantun hati tertawan

      Hehehe… bisa berpantun juga Irwan ya.
      Silakan menelaah apa yang bermanfaat.
      Salam ceria. :D

      • irwansranchodas May 25, 2012 at 7:54 pm #

        1 2 3 naik ke bukit
        hehe.. bisa sikit-sikit

        4 5 6 burung cendrawasih
        terimakasih…. :D

        • SITI FATIMAH AHMAD May 26, 2012 at 10:42 am #

          7 8 9 bisa sikit-sikit
          Lama-lama jadi bukit

          10 11 12
          Belajar berpantun dengan berbalas

          Daun selasih daun sendayu
          Terima kasih thank you…

          Pantun dua kerat, selalu membuat orang tersenyum dengan keindahannya.
          Irwan ternyata bagus dalam hal ini. :D

  14. irwansranchodas June 25, 2012 at 10:30 pm #

    2 3 buah pepaya..
    Link bunda saya pasang di blogroll saya ya..
    :D

  15. nur intan August 13, 2012 at 8:32 pm #

    sya ada pantun :)

    dua,tiga kuda berlari,
    sampai ke kedai belok ke kanan,
    terima kasih kepada guru yangku kasihi,
    atas tunjuk ajar yang kamu berikan.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 15, 2012 at 8:26 am #

      Hai Nur Intan (cantik sekali nama pilihan dari Andrea. :D)

      empat lima kancil melompat
      sampai di simpang belok ke kiri
      Sama-sama kasih masih mengingat
      Semoga berjaya di kemudian hari

      Terima kasih atas pantun yang menyejuk hati. :D
      Salam mesra.

  16. norhasina April 2, 2013 at 11:16 pm #

    manis-manis merah strawberi
    dipetik jari puteri melati,
    indah sungguh pantun diberi,
    bibir tersenyum bangga pd cik siti.

    • SITI FATIMAH AHMAD April 3, 2013 at 4:00 pm #

      Dipuji manis penuh pesona
      Terima kasih dihulur jemari
      Senang menerima kunjungan Norhasina
      Silakan datang di kemudian hari

      Salam kenal. :D

  17. muhammad ruzi harahap May 26, 2013 at 11:27 pm #

    Manis jangan lekas ditelan
    Pahit jangan lekas dimuntahkan
    Mati semut karena manisan
    Manis itu bahaya makanan.

    Buah berangan dari Jawa
    Kain terjemur disampaian
    Jangan diri dapat kecewa
    Lihat contoh kiri dan kanan

    Di tepi kali saya menyinggah
    Menghilang penat menahan jerat
    Orang tua jangan disanggah
    Agar selamat dunia akhirat

    Tumbuh merata pohon tebu
    Pergi ke pasar membeli daging
    Banyak harta miskin ilmu
    Bagai rumah tidak berdinding

    • SITI FATIMAH AHMAD May 29, 2013 at 3:56 pm #

      Salam Muhammad Ruzi Harapap…

      Terima kasih kerana sudi singgah mencatatkan pantun di ruangan ini.
      Sudah lama tidak diberi perhatian.

      Mati semut kerana manisan
      Manis itu bahaya makanan
      Mati manusia berkubur nisan
      Banyakan manis dalam senyuman

      Jangan diri dapat kecewa
      Lihat contoh kiri dan kanan
      Gagal kerana sambil lewa
      Setiap perbuatan dipandang ringan

      Orang tua jangan disanggah
      Agar selamat dunia akhirat
      Hidup jangan selalu bermegah
      Agar selamat mendapat syafaat

      Banyak harta miskin ilmu
      Bagai rumah tidak berdinding
      Banyak usaha jangan jemu
      Hidup ini perlu sebanding

      Mudahan balasan pantun spontan ini dapat mencerahkan.
      Salam sejahtera. :D

  18. Gunt July 17, 2013 at 10:58 am #

    Siapa suka buah rambutan
    Buat berbuka pastilah suka
    Berpantun ria di bulan Ramadhan
    Dahaga hilang lapar tak terasa

    Dua tiga kucing berlari
    ternyata hendak beranak pinak
    yang nak bikin lagu sendiri
    kunjungi blog awak :)

    http://composeramatir.blogspot.com/2013/07/cara-pemesanan-lagu.html

    • SITI FATIMAH AHMAD July 17, 2013 at 5:14 pm #

      Terima kasih Gunt untuk pantun indah bulan Ramadhan.

      Berbuka puasa dengan ceria
      Makan kuih juga nasi
      Bersyukur kita kepada Yang Esa
      Tunai ibadah dengan dedikasi

      Tiga empat kucing menari
      Membuat hati riang ceria
      Lagu indah ciptaan sendiri
      Membuat dunia riang ria

      Salam sejahtera. :D

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 168 other followers

%d bloggers like this: