CT68. SALAM RAMADHAN – AHLAN WA SAHLAN

27 Jul

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh


ALHAMDULILLAH YA RABB. KAU hadirkan dia kembali dalam jalur-jalur hidup  kami yang diberi kesempatan untuk menempuhnya buat kesekian kali. Kami bersyukur kerana berpeluang untuk bertemu semula dengannya. Dengan kasih sayang-Mu, kami dapat menambah ibadah dan amalan yang berlipat ganda ganjarannya. Kami berupaya dengan izin-Mu untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba dalam menunaikan hak-Mu, wahai YANG MAHA PERKASA.

KAU lampirkan padanya barakah dan rahmah bagi  mencerahkan hati pudar yang terhakis oleh hujanan kata nista. Mencahayakan hitam tingkah yang melekit segala debu dosa. Menjernihkan gelora jiwa yang selalu berpaling dari syariat berkuasa. Merembes segala karat yang bernanah oleh kesombongan diri yang tidak mengenal siapa Tuhannya. MASYA ALLAH.

Sukran Ya Khaliq. Keberkatan itu membongkar segala dosa dan noda. Ruang taubat terbuka seluas cakerawala dua hujung yang tak bertepi. Rebut dan bekali diri  dengan segenap tenaga buat mengumpul bekal raga bagi mengisi buah pahala dan bunga-bunga redha yang bakal dipersembahkan ke hadapan-Mu.

Selamat, selamat dan selamat semuanya. SATU BULAN, EMPAT MINGGU, TIGA PULUH HARI dan TUJUH RATUS DUA PULUH JAM. Itulah masanya, untuk kita berpeluang merebut kehadiran dan menyambut kedatangan yang menjenguk muka bumi ini dengan keberkatan yang melimpah ruah.

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN AL- MUBARAK

REBUTLAH PELUANG ITU BERSAMA. Pasti rindu itu akan hadir semula setelah pemergiannya nanti. Hanya jiwa yang mencintai Tuhannya sahaja mampu meredah segala payah dan derita jiwa bagi menawar segala sakit yang dihidapi seusia yang berlalu. Hadirnya Ramadhan membuka tirai pakaian syurga untuk dilabuh dijasad yang mahu memuliakannya.

****************


26 Julai 2011 (Selasa)/ 24 Syaaban 1432H/ 10.30 malam - Sarikei, Sarawak


Aku... hamba-Mu yang selalu bahagia dan mensyukuri segala pemberian-MU Ya ALLAH. Alhamdulillah. SEGALA PUJI HANYA UNTUKMU. Aku ibarat sebuah bahtera yang sedang belayar di lautan bergelora  (dunia)  untuk menuju destinasi pelabuhan (akhirat) yang telah dijadualkan ketetapannya.  Mudahan muatan dan bekalan yang ku bawa bersama dapat membantu  keperluanku apabila sampai ke pengkalannya. Aamiin Ya Rabb.

- SITI FATIMAH AHMAD -

***************

Dari Ubadah bin Ash-Shamit, bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkahan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan do’a. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya. Maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Karena orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini. “

(HR.Ath-Thabrani)

MOHON KEMAAFAN JIKA ADA KESILAPAN DARI SAYA BUAT SAHABAT SEMUA.

****************


About these ads

64 Responses to “CT68. SALAM RAMADHAN – AHLAN WA SAHLAN”

  1. neni July 27, 2011 at 12:02 pm #

    assalamu alaikum wr. wb…
    alhamdulillah…….,
    neni menjadi orang pertama yang akan menorehkan jejak-jejak kata dilaman umiku yang tersayng dan tercinta, tiada kata yang pantas selain kata itu.

    alhamdulillah, detik-detik menjelang Romadhon sudah didepan,
    semoga romadhon kali ini lebih baik dari Romadhon yang lalu, dan semoga Romadhon ditahun depan, kita akan dipertemukan lagi.

    semoga amalan ibadah kita diterimah oleh sang pemilik hidup ini..
    memberkahi dan meridhoi setiap gerak kita,
    menjadikan kita manusia yang akan selalu mensyukuri apa yang tertoreh dihidup kita, semoga kelapangan dada semakin melebar disayap-sayap hidup kita..

    saling memaafkan dan membuang segala dengki yang ada dihati
    membuang segala penyakit hati membersihkannya menjadi fitrah..

    dengan segala kerendahan diri neni,
    neni meminta maaf kepada umi,
    semoga segala kekhilafan neni tak meninggalkan noda dihati umi..

    maaf lahir batin yah ummiku sayang…….
    do’akan neni menjadi anak yang berbakti dunia akhirat…

    miss u umi…

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 1:39 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Neni…

      Senang menerima kunjungan pertama dari anak solehah Umi ini. Alhamdulillah, sungguh Umi terharu dengan sanjungan Neni. Jangan selalu bicara demikian dong, Nen. Nanti Umi terawang-awang di angkasa dan tidak berjejak ke bumi nyata..hehehe. Neni bisa aja kalau mahu buat Umi gembira. Syukran jazilan kasthira. :D Semoga Allah melindungi Neni di sana. Sayang Neni juga.

      Aamiin… Ya Rabbal’alamiin. atas kurnia Allah buat umur kita untuk bertemu kembali detik2 awal ramadhan yang bakal menjelma. Berdoalah agar Allah memudahkan urusan ibadah kita sepanjang bulan mubarak ini.

      Manfaat dan pergunakanlah sisa hidup kita ini untuk menambah amal kebaikan melalui segala kurnia kekayaan harta, kesihatan, masa dan jiwa sebelum ajal menjemput. Hidup ini hanya satu hentian bagi seorang musafir yang sedang berkelana untuk mencapai destinasi akhiratanya.

      Iya Nen, saling bermaafanlah antara kita ya. Maaf juga kalau Umi ada mencalarkan jiwa Neni dalam sesi tazkirah yang berlangsung antara kita selama ini. Hanya sedikit nasihat yang belum tentu berguna untuk membantu dalam mencapai redha Allah. Umi selalu mendoakan neni. Mudahan Allah selalu mengampuni kita. Aamiin.

      Salam sayang dan rindu juga dari Umi. :D

  2. Baju Wanita July 27, 2011 at 12:36 pm #

    hmm, salam knal, kapan2 mampir ya.. :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 1:41 pm #

      Salam kenal, terima kasih sudi hadir berkunjung.
      Semoga sukses dengan bisnesnya. :D

  3. Mabruri Sirampog July 27, 2011 at 5:16 pm #

    Assalamu’alaikum bunda…

    Alhamdulillah, sampai saat ini kita msih diberi nikmat iman islam, nikmat sehat sehingga saya masih bisa menyapa bunda lewat blog ini.

    semoga senantiasa Allah memberkahi dan selalu memberi nikmat sehat sehingga Ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi bisa kita rasakan.
    Setelah sekian lamanya menantikan kehadirannya, kini tibalah saatnya Allah akan menghadirkan bulan yang penuh rahmah, barokah, ampunan kepada hambaNya yaitu dengan datangnya bulan Ramadhan.

    Mudah-mudahan kita semua sudah siap untuk menghadapi bulan Ramadhan ini ya bunda, sehingga nantinya bisa menjalankan semua aktifitas di bulan Ramadhan ini dengan lancar, dengan harapan setiap apa yang kita kerjakan di bulan Ramadhan ini mendapatkan pahala dari Allah SWT. Tentunya selagi apa yang kita kerjakan tersebut adalah suatu hal yang diridhoi oleh Allah SWT.

    Ramadhan adalah bulan penuh keberkahan dan hanya setahun sekali datangnya, jadi jangan sampai kita lewatkan dengan hal yang sia-sia selama Ramadhan nanti. Mudah-mudahan kita semua selalu mendapat barokah dari Allah SWT, sehingga keberkahan Ramadhan bisa kita nikmati.

    Mohon maaf bunda atas segala khilaf saya.
    Marhaban ya Ramadhan,

    salaam

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 1:53 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Mabruri…

      Aamiin… Ya Aziiz Ya Jabbar.
      Dengan barakah dari Allah dan nikmat kehidupan yang menyihatkan kita bisa menjalani ibadah puasa dengan mudah dan dimudahkan. Sangat terharu sekali kerana masih dipanjangkan usia untuk beberapa detik ke depan yang bakal dilalui untuk bersama meraikan bulan yang penuh dengan ganjaran dan kasih sayang Allah yang melimpah.

      Menurut saya, kehadiran Ramadhan harus dijalani sebagaimana bulan-bulan lain kerana bedanya kita tidak makan dan minum. Hanya iman dan takwa sahaja yang mampu memberi kekuatan kepada hamba yang meredhai apa yang diamanahkan kepadanya walau terpaksa berlapar dan haus. Jika tiada dua faktor kukuh itu, manusia akan lemah dan berdolak dalik dengan pelbagai alasan.

      Terima kasih Mabruri atas kunjungan di awal ramadhan ini. kemaafan sudah diterima dan semoga silaturahminya selalu baik.

      Salam ceria dan sukses selalu. :D

  4. wardah f. July 27, 2011 at 6:55 pm #

    aSM…
    kmk sekuarga juga ingin mengucapkan pd semua selamt menyambut ramadan yg mulia ini.

    Terasa masa begitu cepat berlalu. Rasa mcm baruk je posa dan raya di sri aman. Tahun tok kmk beraya di ipoh. Insyallah mun pgj umur raya tahun depan di sri aman rumah baru bapak ani kelak. Amin….

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 2:19 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tuan Haji Faisal…

      Selamat berpuasa juak dari kamek sekeluarga untuk kitak di sinun.
      Iya ko… suk na kita dapat beraya sama di kampung tahun marek. Siapa nyangka rezeki Allah, kita beranak dapat pulang ke Sri Aman.

      Kamek mendoakan kitak orang dapat agik beraya di Sri Aman taun depan. Kirim salam kamek dengan Ani. Didoakan kita semua sihat, bahagaia dan dimurahkan rezeki sepanjang kehidupan di dunia dan akhirat.

      Salam mesra dan ceria selalu. :D

  5. Eyangkung July 27, 2011 at 9:08 pm #

    Assalamualaikum wr,wb,

    Pada saatnya tiba nanti kepada mbak Siti Fatimah dan sahabat2 blogger lain yang menjalani, saya ucapkan SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA RAMADHAN, semoga ibadah anda berjalan lancar dari awal sampai akhir dan ibadahnya diterima Allah SWT. Amin

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 10:36 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Eyangkung yang dihormati…

      Aamiin… Ya Razzak Ya Rahiim.
      Mudahan segala amal ibadah kita diterima dan diredhai Allah swt. Hanya iman yang mampu memandu kita untuk mentaati perintah Allah.

      Mari kita bersedekah dengan murah hati untuk membahagiakan golongan yang memerlukannya. Indahnya Ramadhan tidak sama dengan bulan-bulan lain kerana Ramadhan adalah bulan Allah dan dikurniakan apa sahaja menurut kehendak-Nya kepada hamba2-Nya yang mentaati tanpa lelah.

      Terima kasih Eyang hadir menyapa untuk sama-sama meraikan bersama ummah seluruh alam untuk menyambut kehadiran rahmat Allah swt yang bakal menjelma. Senang sekali Eyang kerana melalui dunia maya kita dapat saling berpesan dan mengingat sesama untuk melakukan kebaikan.

      Didoakan Eyang sihat dalam lindungan Allah bersama keluarga di sana. Selamat berpuasa dan memperbanyakkan ibadah di bulan pengampunan yang penuh rahmah ini.

      Salam mesra dan selamat malam. :D

      • Eyangkung July 30, 2011 at 3:09 pm #

        Mbak Siti Fatimah,
        Saya meyakini semua yang mbak Siti sampaikan. Pertama saya masuk ke artikel ini belum kelihatan rambu-rambu Ramadan dalam bentuk gambar. Saya sangat tertarik maka komentar lagi. Untuk rambu2 dibawah itu ajakan dalam Ramadhan ini untuk meningkatkan CINTA, SENYUM DAN DOA. Sedangkan rambu2 di atas jelas larangan minum dan makan. Dan larangan ketiga itu kayaknya gambar mulut orang, hp dan gabungan komputer? Tepat juga. Beberapa waktu yll saya juga sudah merencanakan “berpuasa” dalam berblogging ria. Gara2 Kumbayana pernah mengingatkan saya: Eyangkung masih sering lupa waktu kalau sedang duduk di depan monitor komputer. Maka sekalipun sudah dengan niat bersih bila masuk ke blog muxlimo selalu mendapatkan kesulitan. Pada waktu itu saya coba libur seminggu di dunia maya. Begitu saya buka komputer langsung buka blog dan komentar di muxlimo langsung bisa! Esok harinya saya coba lagi tidak bisa lagi. Sampai sekarangpun belum bisa Entah kebetulan atau tidak tapi saran Kumbayana itu baik, Maka saya akan mencoba 2 minggu sekali baru berblogging-ria setidak-tidaknya 10 hari sekali. Ini juga mendukung usaha saya agar tidak menjadi keledai dungu yang terantuk bau yang sama.

        Sebelum Ramadhan tiba tolong artikel JALANG di blog saya bisa dikomentari sesuai permintaan. sekalipun 10 hari kemudian baru saya komentar balas. Terima kasih. Selamat berpisah untuk sementara. Saling berdoa supaya sama2 sehat dan bahagia. Amin

        • SITI FATIMAH AHMAD August 2, 2011 at 2:21 pm #

          Salam hormat Eyangkung…

          Foto rambu-rambunya disiarkan kemudian bagi menambah dekorasi yang biasanya menyeri posting saya. Tidak menyangka rambu-rambu itu menarik perhatian Eyang.

          Benar Eyang, puasa adalah untuk meningkatkan rasa cinta kepada Allah, senyum dengan ganjaran-Nya dan Berdoalah banyak2 kerana Allah akan memakbulkan doak kita. Kalau yang diatas, makan dan minum itu betul tetapi saya jadi pusing kalau gambar ketiga, Eyang bilang mulut orang, hp dan komputer. Bener ni, Eyang ? Hahaha… agaknya inilah kayak orang yang tidak pake kaca mata.

          Gambar ketiga itu adalah foto “setan”, Eyang. Maksudnya tidak ada setan atau jin jahat di muka bumi ini di sepanjang bulan Ramadhan. Semuanya diikat dan disumbat di dasar laut. Kok bisa gambar itu jadi mulut, hp dan komputer. Saya jenuh memerhatinya. tidak ada langsung yang dibayang oleh Eyang…hehehe. masak sih Eyang boleh lihat yang sedemikian. Ini mesti pengaruh Kumbayana yang coba memesung pandangan Eyang. :D

          Tidak mengapa Eyang kalau istirehat selama 10 hari bagi setiap posting dan di maya ini. Silakan. Banyakkan rehat dan jaga kesihatan. Dunia offline lebih nyata dan banyak komitmen yang harus kita lanjutkan di sana berbanding dunia maya. Saya juga demikian, cuba menyibuk diri dengan urusan kantor dan harus mengurangkan aktiviti bw di maya.

          Mudahan Eyang selalu sihat dan bahagia bersama keluarga di bulan puasa ini. Selamat menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh barakah ini.

          Salam mesra selalu. :D

  6. andioka July 27, 2011 at 11:03 pm #

    Asskum Bunda,
    hampir setahun sudah berlalu dan esok Ramadhan akan segera hadir kembali tentunya segala sukacita.
    semakin banyak saya melihat tentunya akan semakin banyak pula untuk mendengar.
    semakin banyak saya mendengar maka jadi semakin banyak saya untuk berpikir…

    itu yang saya dapatkan dari Blog Bunda dalam setahun ini.tetaplah menulis untuk menjadi berkah bagi semua.

    salam hangat.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 28, 2011 at 10:51 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Andioka…

      Alhamdulillah, kebaikan selalu mengiringi kita jika kebaikan itu yang kita ingin perolehi. Saya setuju dengan mas Andioka bahawa semakin banyak kita melihat semanbanyak kita mendengar dan semakin banyak pula kita berfikir.

      Demikianlah manusia akan memperolehi sebanyak mana yang diingininya jika akal dan ilmu menjadi bekal. Mereka yang banyak menggunakan akal dalam mencari ilmu di samping iman dan takwa sebagai kekuatan dalam menghadapi apa sahaja bentuk tantangan digelar sebagai ULUL-ALBAB.

      Terima kasih atas apresiasi Andioka kepada juadah di meja ilmu blog ini. Sekadar saling berbagi hikmah untuk sesama kita dengan ilmu yang sempat dihadirkan Allah kepada minda. Mudahan Allah memberi kita banyak kebaikan dari apa yang kita kongsikan. Aamiin.

      Senang menerima kembali kunjungan Andioka. Mudahan Ramadhan yang bakal tiba akan menyemarakkan iman dan takwa kita kepada Allah swt. Salam hangat kembali. :D

  7. Kaget July 28, 2011 at 12:59 am #

    Ramadhan bulan yang tak tergantikan, tapi banyak dari kita menganggap bulan ini tak beda dari bulan lainnya. Yang sebenarnya, masa lalu tak bisa dikembalikan. Jadi ketika ramadhan datang pergunakan waktu yang ada untuk mengingat Nya sebanyak mungkin.

    Sebelum melaksanakan puasa, saya mohon maaf lahir bathin, Bunda :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 29, 2011 at 4:15 pm #

      Sangat benar Kaget, segelintir umat Islam masih beranggapan ringan terhadap kebesaran bulan Ramadhan ini sehingga malas untuk beribadah dan memperbanyakkan amalan di dalamnya. Kenapa hal ini berlaku ? antaranya rasa cinta kepada Allah dan Rasul tidak mantap dan kukuh di jiwa.

      Sangat rugi kalau membiarkan 30 hari di bulan barakah ini berlalu dengan sia-sianya. Rasulullah saw dan para sahabat menangisi apabila berakhirnya Ramadhan kerana tidak terdapat ganjaran sehebatnya pada bulan2 yang lain.

      Terima kasih Kaget untuk kongsian pesan yang bermanfaat ini. Mudahan kemaafan antara kita diterima Allah swt. Selamat berpuasa dan beramal ibadah. :D

  8. bakul gudeg July 28, 2011 at 12:21 pm #

    Marhaban ya ramadhan… selamat datang bulan yang dimuliakan…
    Semoga kita terpilih menjadi hambaNya yang beruntung, menyempurnakan puasa dan ibadah, memperoleh ampunan, dan malam lailatul Qadr…

    bakul gudeg menghaturkan mohon maaf atas segala khilaf :-)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 29, 2011 at 4:26 pm #

      Hai mbak ….

      Aamiin…. Ya Rahman Ya Kariim.
      Demikianlah harapan kita semua, mbak untuk menjadi hamba Allah yang selalu ingin untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

      Mudahan kita bisa menjalani kehidupan dalam dinul islam yang syumul juga ditunjuki jalan yang lurus agar selalu istiqamah dengan ajaran yang dibawa oleh baginda Rasul yang mulia, Muhammad saw.

      Terima kasih mbak, kemaafan sesama kita, didoakan diterima Allah untuk keredhaannya sepanjang perkenalan ini.

      Salam mesra selalu. :D

  9. Akhmad Muhaimin Azzet July 28, 2011 at 12:51 pm #

    Assalamu’alaikum wr.wb.

    Alhamdulillah, betapa bersyukur diri ini karena sebentar lagi dipertemukan oleh Allah Swt. dengan sebuah bulan yang penuh dengan kemuliaan dari Allah, yakni bulan Ramadhan. Sungguh, diri ini memohon kepada-Nya agar jiwa ini benar-benar dipertemukan dengan Ramadhan karim dan dapat beribadah dengan baik di dalamnya. Maka, melalui komentar di blog ini, saya juga perlu menyampaikan Marhaban ya Ramadhan; selamat menyambut Ramadhan ya Bunda Siti Fatimah Ahmad. Mohon maaf jika selama berhubungan melalui dunia maya ini ada salah dan khilaf dari saya. Dan, marilah saling mendoakan agar kita dapat beribadah dengan baik dan segala amal yang kita lakukan diterima oleh Allah Swt. Sekali lagi, selamat menyambut Ramadhan. Dan salam untuk keluarga.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 30, 2011 at 12:31 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Amazzet…

      Alhamdulillah, mudahan kita dipanjangkan usia untuk menempuhnya sepanjang 30 hari mendatang dan memperolehi banyak barakah daripadanya. Sungguh beruntung jika pertemuan itu berlangsung dari tahun ke tahun sebagai bekal di akhirat kelak.

      Selamat berpuasa juga buat mas Amazzet dan keluarga. Semoga pelaksanaan persediaan untuk menyambut Ramadhan sudah siap agar istiqamah dalam melakukannya.

      Sama-samalah kita saling memaafi atas silaturahmi yang terjalin menerusi maya ini dan juga mendapat hikmah barakah dari Allah swt.

      Terima kasih untuk kunjungannya. Semoga selalu sukses.
      Salam Ramadhan. :D

  10. Alya Saffron July 30, 2011 at 1:43 pm #

    Salam kanda,..

    Alhamdulillah hari ini Allah swt membukakan hati dinda utk mengunjungi laman blog kanda yang indah ini..terasa ada sesuatu yang menyentuh jauh di dalam kalbu ini selepas membaca coretan kanda “aku dan dunia Facebook”..tidak menunggu lama selepas membacanya dinda turut berbuat keputusan yang sama sebagaimana kanda..Facebook hanya mendatangkan duka dalam hidup dinda..dan rasanya itulah keputusan yang memang patut dinda lakukan,..terima kasih kerana memberikan jalan kepada dinda walaupun itu mungkin cuma perkara biasa buat orang lain..

    Ya, Ramadhan yang dinanti sudah hampir tiba..begitu cepat masa berlalu..begitu jugalah cepatnya usia menginjak..semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dari yang sebelumnya..Maha Suci Allah Tuhan sekelian alam..dariNYA kita datang dan kepadaNYA kita kembali..

    Salam ukhwah dari kejauhan~

    • SITI FATIMAH AHMAD August 2, 2011 at 2:33 pm #

      Salam kenal Alya…

      Subhanallah walhamdulillah, kiranya posting saya “Aku dan Dunia Facebook” memberi manfaat buat Alya. Mudahan Allah selalu memberi petunjuk dan rahmat kepada Alya atas apa yang diniatkan untuk melakukan sesuatu yang baik dalam kehidupan ini.

      Tulisan saya hanyalah satu jalan yang bisa membantu dan membuka ruang untuk memperlihatkan sesuatu melalui pengalaman sendiri. Yang pentingnya kita harus tahu mengawal diri dan merencana apa yang kita mahukan dalam hidup ini. Jika didapati tidak bermanfaat, mengapa harus berlama-lama di dalamnya. Bagi saya, itu tindak bijak yang di ambil Alya untuk diri sendiri. :D

      Terima kasih atas kunjungan perdana di blog ini. Hehehe… terharu juga dengan sapaan kanda-dindanya dari Alya. Mudahan Ramadhan ini memberi banyak inspirasi untuk kita mengubah hidup ini untuk menjadi hamba Allah yang lebih bersyukur atas nikmat pemberian-Nya.

      Salam ukhuwwah dan selamat berpuasa. :D

  11. unduk July 30, 2011 at 9:44 pm #

    Ya Allah, telah Engkau sampaikan umur kami bertemu ramadhan-Mu
    Limpahkanlah cinta di hati kami
    Sehingga kami dapat mencintai ramadhan-Mu
    lebih dari cinta kami terhadap lebaran-Mu

    Amiiiiiinnn

    Marhaban Ya Ramadhan
    Mohon maaf lahir batin

    maafkan unduk bila unduk banyak salah sama Ibu Siti
    semoga kita semua diberi kekuatan untuk menghidupkan ramadhan tahun ini :)

    • SITI FATIMAH AHMAD August 2, 2011 at 2:58 pm #

      Salam sore Unduk…

      Aamiin.. Ya Rabbal’alamiin.
      Mudahan dimakbulkan Allah segala doa yang dipanjatkan.

      Terima kasih ats kunjungan Unduk yang selalu dialu-alukan. Kemaafan Unduk diterima walau tiada salah yang dilakukan. :D Saya juga demikian sama.

      Semoga banyak kebaikan yang kita perolehi sepanjang menghamparkan ibadah di bulan barakah ini. Hanya mereka yang mahu memperolehinya sahaja bisa mendapatkannya.

      Salam ramadhan dari saya. :D

  12. rahmanwahyu July 31, 2011 at 10:24 pm #

    Selamat memasuki bulan Ramadhan Encik Siti Fatimah. Bulan penuh magfirah. Maaf lahir dan batin.
    Senang terus menyimak buah fikir Encik Siti. Terus semangat menulisnya yaa? :-)

    • SITI FATIMAH AHMAD August 2, 2011 at 3:08 pm #

      Salam hormat mas Rahman Wahyu…

      Alhamdulillah, senang menerima kunjungan yang sudah lama menyepi. Ke mana aja ya ? Maafkan kalau saya juga demikian sama. Kini, saya jarang bw kerana sibuk dengan kerjaan yang menumpuk. Hanya aktif di blog aja dan sekali sekala bw jika ada kesempatan.

      Terima kasih untuk semangat dan dukungannya. Mudahan Allah memudahkan semangat menulis di masa depan. Begitu juga dengan mas Rahman di sana.

      Mudahan silaturahminya tetap akan berlanjut baik di hari depan. Selamat menjalani ibadah puasa dan maaf zahir batin.

      Salam mesra. :D

  13. tiara July 31, 2011 at 10:53 pm #

    Assalamu’alaikum cikgu ct…

    Esok bermulanya puasa bagi kita umat Islam di Malaysia… bulan Ramadhan yang sentiasa kita nantikan… bulan penuh barakah.. bulan yang memberi peluang untuk kita melipatgandakan amalan dan ibadah… bak kata Ustazah Siti Nur Bahyah.. “anda buat anda dapat”…

    Salam Ramadhan..

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 8:38 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tiara…

      Alhamdulillah, hari ini hari ketiga kita berpuasa. Dua hari pertama sudah terlihat cabarannya di mana cuaca sangat panas dari pagi hingga ke petang. Syukur, semuanya dinikmati dengan redha.

      Mudahan kita diberi kesihatan yang mantap untuk meneruskan ibadah puasa dan lain-lain amalan yang menampung kehebatan pahala berganda di bulan rahmat ini. Harap kita tidak membazir ketika berbuka kerana membazir itu amalan syaitan.

      Terima kasih Tiara untuk hadir menitip kata di bulan bahagia ini. Selamat berpuasa.

      Salam ramadhan al-mubarak. :D

  14. bintangzohra August 1, 2011 at 10:32 am #

    Assalamualaikum wr wb

    Apa khabar teman yg jauh di mata, semuga awak sihat di samping keluarga tercinta, terutama di bulan Ramadhan ni ye!
    Lama rasanya saya tidak kemari, banyak posting awak yang saya terlepas membacanya. Biasalah mood membaca saya ada pasang surutnya

    Saya ingin mengucapkan kepada Fatimah sekeluarga:
    Selamat menyambut ibadah puasa.
    Semuga hidup kita senantiasa diberkati dan dirahmati ALLAH SWT dan sepanjang kehidupan ini kita tidak melakukan perkara yang sia-sia.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 8:51 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, sahabatku Zohra…

      Alhamdulillah, saya baik dan sihat sahaja. Didoakan Zohra di sana juga demikian sama.

      Tidak mengapa, Zohra kalau sudah lama tidak menyapa kemari. Benar tu, mood kita di alam maya ini ada pasang surutnya dek kesibukan melanda di dunia offline. Saya juga demikian sama, hanya kalah kerana Zohra dulu berkunjung ke blog saya. Maka, sudah serikan, 0 = 0… :D

      Terima kasih untuk ucapan, doa dan kunjungan Zohra di awal Ramadhan yang mulia ini. Aamiin… mudahan kita dapat melaksanakan ibadah di dalamnya dengan penuh redha dan syukur.

      Salam ramadhan dan selamat menjalani puasa.

  15. bchree August 1, 2011 at 3:21 pm #

    untuk bunda tersayang :
    bismillah …
    meminta maaf tidak menjadikan kita HINA
    memberi maaf juga jangan membuat diri kita BANGGA
    TAPI saling memaafkan membuat kita MULIA
    dari hati yang paling dalam kami sekeluarga memohon ma’af atas segala kesalahan. yang tak pernah luput sejak terbit matahari hingga tenggelam.
    mari siapkan diri dan keluarga dengan ILMU dan IMAN menyambut dan menyusuri NIKMATNYA RAMADHAN DENGAN PAHALA YANG BERLIPAT-LIPAT.
    MARHABAN YA RAMADHAN ….

    ****************
    bchree dan keluarga :D :D :D :)
    lumajang, jawa timur, Indonesia

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:07 am #

      Kata-kata pesan yang indah dan mengesankan buat pedoman kita di hari mulia ini. Semoga Allah selalu memudahkan kehidupan mas Bchree, mbak Hikmah dan keluarga di sana.

      Kemaafan adalah akhlak terindah. Mudahan dengan saling bermaafan tiada yang berhasad dengki dan jalinan silaturahmi semakin melebar luas.

      Terima kasih untuk kunjungan Bchree. Selamat menyambaut Ramadhan al-Mubarak yang selalu dirindui oleh semua muslim di muka bumi ini. Mari kita merebut ganjaran yang dilimpahi Allah buat kita.

      Salam Ramadhan dari saya. Sudah ada empat orang ahli ya ? :D :D :D :D

  16. ayomendidik August 1, 2011 at 3:27 pm #

    Mari Nikmati Indahnya Ramadahan dengan Bonus Pahala berlipat-lipat
    Marhaban ya Ramadhan 1432 H
    ###############
    maaf bunda, numpang tanya apakah bunda kenal dengan ustdz khairul Syifa Bt. Ismail beliau ketua akademik di Sekolah Islam Integrasi Al-Faizeen jalan Nuri 7/1 Sekyen 7, Kota Damansara 47810 P. Jaya S.D.E?

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:14 am #

      Tiada hari seindah Jumaat
      Tiada kata seindah zikir
      Tiada ibadah seindah solah
      Tiada bulan seindah Ramadhan

      Salam Ramadhan al-Mubarak kepada mas Bchree dan komuniti AyoMendidik di Lumajang.

      ***********************************

      Mohon maaf ya kerana saya tidak mengenali beliau. Sekolah itu juga baru sahaja diketahui di sini. Terima kasih memaklumi.

      Salam mesra. :D

  17. kangmartho August 2, 2011 at 5:08 pm #

    Alhamdulillah Bund..
    Kita masih diberi kesempatan tuk menikmati kehadiran bulan mulia ini
    sedikit pantung

    bila sudah sampai di hutan
    cepat2 gelarlah tenda
    Kini tiba bulan Ramadhan
    Selamat menunaikan ibadah Puasa

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:31 am #

      Kang Martho…

      Alhamdulillah, kita harus mensyukuri nikmat umur yang dilanjutkan ini sehingga bisa ketemu kembali Ramadhan tahun ini.

      Banyak jalan perkara jalan
      Tidak sama jalannya masa
      Banyak bulan perkara bulan
      Tidak sama bulan puasa.

      Terima kasih Kang Guru untuk pantun yang menarik di atas.

      Salam Ramadhan. :D

  18. Fjr August 2, 2011 at 10:28 pm #

    Assalamu’alaikum, bunda….

    Sekedar singgah untuk mengucapkan Selamat menunaikan ibadah Puasa… mohon dimaafkan segala kesilapan apabila tak sengaja diperbuat :D

    Mohon maaf baru sempat mampir sekarang, bunda. Kesibukan sedang tdk ingin berdamai :D

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:45 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fjr…

      Alhamdulillah, persinggahan yang menyenangkan walau tidak mengenali Fjr kerana tidak punya identiti yang bisa disinggahi tempatnya di maya ini bagi membalas kunjungan..

      Iya.. kemaafan diterima dengan baik. Saya juga demikian sama jika ada balasan komentar yang bisa menyinggung rasa.

      Tidak mengapa, silakan Fjr hadir tika ruang sibuknya sudah berdamai. :D Semoga dimudahkan Allah segala urusan kerja.

      Salam Ramadhan dan terima kasih.

      • Fjr August 14, 2011 at 11:11 am #

        Hmm… dahulu saya sempat punya blog, bunda. Sayang sekali karena ke-tidak-pandai-an saya membagi waktu, blog tsb jd terbengkalai.

        Doakan saja saya bisa membuat blog yang baru dlm waktu dekat :D

        Salam persaudaraan selalu, bunda :D

        • SITI FATIMAH AHMAD August 14, 2011 at 12:56 pm #

          Hai Fjr…

          Alhamdulillah, saya berharap akan bisa mampir ke blog baru Fjr tika masanya sudah tiba.

          Harap dimaklumkan kemunculannya kelak agar satu goresan hikmah bisa tumbuh di sana bagi memekarkan silaturahmi sebelah pihak sahaja selama ini.

          Semoga sukses dan ditunggu.
          Salam ceria. :D

  19. Kakaakin August 3, 2011 at 4:59 am #

    Selamat menjalankan ibadah di bulan Ramadhan ya, Bunda…
    Semoga kita selalu diberikan kekuatan untuk beribadah sebaik-baiknya di bulan suci ini :)

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:47 am #

      Hai Kaka Akin…

      Alhamdulillah. Aamiin, Ya Rabbal’alamiin.
      Mudahan kita bisa menjalani ibadah puasa dengan kekuatan rohani dan fizik ya. Tentu meriah di sana dengan jualan kuih muih dan lauk pauk untuk berbuka puasa.

      Terima kasih mbak Aakin kerana sudah singgah. lama bener kita tidak saling berkunjung. Nanti saya ke sana ya.

      Salam manis di Ramadhan yang mulia. :D

  20. Legy Masyhury August 3, 2011 at 1:06 pm #

    Assalamu alaikum Warrahmatullahi Wabarakatuh…

    Selamat siang dan apa kabar bunda? Moga kiranya masih dalam keadaan sehat wal afiat sehingga bisa menjalankan aktifitas sebagai mana mestinya.
    Hemm.. Ohya, Saya mau ucapkan :
    “Selamat Menjalankan Ibadah Puasa Ramadhan 1432H
    Semoga ibadah kita di terima dan di lipatgandakan oleh Allah SWT.
    Amin…

    Ohya, saya suka grafik rambu-rambu yang bunda buat di atas.. keren! hihi.. :)

    Salam hangat dari Medan

    • SITI FATIMAH AHMAD August 3, 2011 at 10:50 pm #

      Wa’alaikum salaam Warrahmatullahi Wabarakatuh, Legy…

      Selamat malam. Alhamdulillah, saya sihat dan baik2 aja. Didoakan juga Legy dalam kondisi yang menyenangkan untuk melakukan ibadah puasa.

      Aamiin, Ya Rabb. Mudahan Allah menerima ibadah dan amalan baik yang dilakukan seharian untuk menjadi bekal di hari kemudian.

      Selamat berpuasa juga buat Legy. Terima kasih untuk kunjungan di awal Ramadhan yang selalu dinanti barakah dan rahmatnya.

      Hehehe… untuk makluman, grafik rambu2 itu bukan saya punya, saya ambil dari carian googles. Mudahan pembuatnya yang tidak diketahui kerana sudah dipajangkan banyak tempat akan memperolehi ganjaran atas usahanya.

      Salam hangat kembali. :D

  21. doelsoehono August 4, 2011 at 11:33 am #

    Assalamu allaikum wr wb .

    Alhamdulillah kita semua masih di perkenankan untuk ibadah di bulan Romadhon ini ….markaban yaa Romadhon .

    salam kangen , karena tidak setiap waktu bisa berkunjung ….mohon di maafkan ya Boend .
    salam mesra dan selamat menjalankan ibadah saum semoga selalu mendapatkan yang terbaik dariNya

    • SITI FATIMAH AHMAD August 4, 2011 at 10:41 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Mas Doesoehono…

      Aamiin, Ya Rabbal;alamiin. Semoga doanya diperkenankan Allah swt.

      Alhamdulillah, hadirlah jika ada masa terluang. Jangan repot2 mas. Mudahan kelapangan yang diberi Allah bisa diguna dengan sebaiknya untuk bersilaturahmi sama ada di dunia maya atau di dunia nyata.

      Demikianlah nikmat umur yang dikurniakan kepada kita untuk dapat meraih sebanyak mana pahala dan ganjaran kurnia Allah swt untuk kita yang mahu mengunggulinya sebagai bekal di sana nanti.

      Terima kasih mas Doel untuk kunjungan di bulan mubarak yang mulia ini. Selamat menjalani ibadah puasa dan didoakan sihat hendaknya.

      Salam sejahtera selalu. :D

  22. ahmad fauzi August 4, 2011 at 11:38 pm #

    Assalamualaikum…Bagaimana kabarnya Bunda Siti? kami sekeluarga mengucapkan selamat menjalankan ibadah puasa walaupun telat mohon maaf lahir batin, kebetulan sudah lama sekali tidak berkunjung kesini…agak terasa kaku…heee…heee.

    bunda ini dida mau bilang : ” Bunda kemarin tanggal 30 Juli dida ulang tahun…yang kelima bunda…minta do’anya ya , biar jadi anak yang sholeh dan jadi anak yang nurut?salam buat aiys

    • SITI FATIMAH AHMAD August 5, 2011 at 8:53 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Akhmad…

      Alhamdulillah, bunda sihat dan baik2 sahaja. Didoakan Akhmad dan keluarga dalam kondisi yang menyihatkan dan dirahmati Allah selalu.

      Inda apa kalau kunjungannya tidak kerap seperti dulu. Bunda faham akan kesibukan masing2. Bunda juga demikian sama. Hehehe.. kenapa sih harus kaku-kaku. Tenang aja, inda usah risau. Bunda nda marah. :D

      Alhamdulillah, sudah naik umur lagi nak Dida ya.

      “SELAMAT ULANG TAHUN KE 5 BUATMU, DIDA”

      Pasti makin ganteng, aktif dan memusingkan tingkahnya. Sama juga dengan Ieesyah, tingkahnya selalu membuat pusing. Namun membahagiakan.

      Bunda doakan agar Dida bisa jadi anak yang soleh dan berbakti kepada orang tuanya. Didiklah Dida dengan penuh kasih sayang berlandaskan syariat.

      Selamat berpuasa juga dari bunda. Mudahan segala amalan kita diterima Allah dan diganjari sebanyak-banyaknya. Sampaikan salam sayang bunda dan Ieesyah buat Dida ya.

      Salam Ramadhan al-Mubarak. :D

  23. Muhammad Mufti August 5, 2011 at 12:10 pm #

    Berpuasa akan lebih nikmat dan nyaman ketika badan sehat wal afiat. Satu hari dapat tak terasa meskipun cuaca sedang panas. Namun ketika badan tidak sehat, tentu itu akan menjadi terasa berat dilakukan. Tetapi biar bagaimana kita tetap harus melaksanakan perintah Allah apapun kondisi cuaca dan kesehatan kita selama itu masih memungkinkan untuk melaksanakan puasa Ramadhan.

    Dan beruntunglah kita semua karena masih dipertemukan dengan bulan Ramadhan, bulan penuh berkah dan ampunan dari Allah SWT Meski dengan kondisi yang kurang sehat saya tetap laksanakan puasa hingga berbuka.

    Selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan, dan juga ibadah2 lainnya sebagai amalan bagi kita semua dalam mengisi bulan Ramadhan.

    • SITI FATIMAH AHMAD August 5, 2011 at 2:12 pm #

      Salam hormat mas Muhammad…

      Hakikat orang beriman, selalu redha dengan apa yang dilaluinya. Walaupun sakit melanda, tetap tidak menjadi halangan buatnya untuk melaksanakan perintah dari Tuhan-Nya.

      Begitu juga dengan cuaca panas yang melanda seperti apa yang sedang dirasai saat ini, bukan menjadi alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab ke atas hak Allah.

      Sungguh indahnya puasa dalam keadaan kita diuji dan kita dapat merasai apa yang dilalui oleh golongan fakir miskin ketika menahan lapar dan dahaga. Mudahan sedikit ujian ini akan menjadi pengajaran buat kita.

      Kepayahan yang terhasil dari bentuk ujian cuaca, kesihatan dan makan minum ini tentu tidak sama dengan apa yang pernah dilalui oleh Rasulullah saw dan sahabat ketika menghadapi peperangan Badar. Mereka berperang dalam bulan Ramadhan dan memperoleh kemenangan. Subhanallah.

      Terima kasih mas Muhammad untuk pengisian yang berbobot. Selamat menjalani ibadah puasa. Salam ramadhan al-mubarak. :D

  24. bayuputra August 5, 2011 at 8:48 pm #

    Assalamu alaikum wr. wb…
    Apa kabarnya bunda … semoga dalam keadaan sehat wa`alfiat bersama keluarga tercinta … amin.
    maaf baru bisa berkunjung nih bunda .. maklum tempat kerja sangat jauh dan tidak ada listrik serta akses internet ..
    Bayu ingin secara khusus mengucapkan SELAMAT MENJALANKAN IBADAH PUASA … untuk bunda sekelurga …
    Selamat malam bunda …

    • SITI FATIMAH AHMAD August 8, 2011 at 1:25 pm #

      Wa’alikum salaam wr.wb, nanda Bayu Putra…

      Alhamdulillah, bunda dan keluarga semuanya dalam kondisi yang menyihatkan walau cuaca di sini sangat panas sekali. Didoakan juga Bayu dan keluarga demikian sama dalam lindungan Allah swt.

      Tidak mengapa kalau hadirnya jarang2 kerana bunda faham keadaan Bayu di kawasan pedalaman yang tentunya kurang kemudahan untuk berinteraksi dengan dunia maya seperti dahulu. Sabar ajalah ya dengan apa yang sedang dilalui. Semua itu lumrah dan pengorbanan seorang guru yang harus disyukuri nikmatnya.

      Terima kasih sudah datang berkunjung dengan ucapa khususnya. Bunda terharu dan senang dengan kunjungan Bayu yang sangat lama tidak disapa. Maafi bunda juga. :D

      Selamat berpuasa dan menjalani ibadahnya dengan redha dan sabar. Salam mesra selalu. :D

  25. Cerita Pasutri August 11, 2011 at 3:08 pm #

    assalamu’alaikum warrahmatullahi wabarakatuh
    selamat berpuasa y bunda untuk ramadhan tahun ini
    semoga menjadi berkah bagi kita semua
    lama tak berkunjung bunda, karena blog yang usianya akan expired
    dan alhamdulillah saya sedang repot-repotnya mengurus istri yang sedang hamil muda..
    mohon do’anya dari bunda selalu..

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2011 at 1:07 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Kang Ian…

      Aamiin… Ya Rabbal’alamiin.
      Mudahan kebaikan menyirami kehidupan kita di bulan barakah ini.

      Selamat untuk blog baru kang ian dan berharap akan semakin semangat dalam penulisannya. Selamat juga buat isterinya agar selalu sihat dalam menjaga kandungan. Banyakkan istirehat pada 3 bulan terawal dan jangan melakukan kerja yang berat2.

      Senang mendapat khabar kang ian bakal bergelar ayah. Semoga semuanya baik dalam lindungan Allah. SWT. Aamiin.

      Salam ceria selalu. :D

  26. azzahra August 13, 2011 at 1:32 am #

    Mudah2an Kakak dibeikan kesehatan dalam menjalankan ibadah puasa Ramadhan, bersama dengan keluarga.

    Amiin Ya robbal alamiin

    • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2011 at 1:17 pm #

      Subhanallah… senang menerima kunjungan Azzahra yang selalu dialu-alukan. Terima kasih ya Azzahra kerana hadir menyapa dan doa yang dilampirkan. :D

      Alhamdulillah, Ya Rahmaan Ya Rahiim…
      Saya dan keluarga dalam keadaan yang baik dan sihat selalu. Cuma cuaca di sini sangat panas dan cabaran puasanya sangat terasa sehingga lelah dalam bertugas. Mudahan kesabaran selalu menjadi teman tika menunaikan kewajiban terhadap hak Allah ini.

      Didoakan Azzahra dan keluarga juga dalam lindungan dan rahmat Allah. Semoga selalu sukses dalam apa juga capaian kehidupan.

      Selamat berpuasa dan beramal ibadah di bulan mulia penuh barakah ini. Salam hangat dan mesra selalu dari saya buat Azzahra. :D

      • azzahra August 13, 2011 at 3:51 pm #

        Terima kasih banyak Kakak…
        Semoga Sukses Selalu bagi karir kakak.

        Amiin

        • SITI FATIMAH AHMAD August 13, 2011 at 5:31 pm #

          Aamiin… Ya Kariim Ya Rahiim.
          Kasih kembali ya. Senang menerima doanya.
          Alhamdulillah.

          Selamat berbuka puasa, Azzahra.
          Mudahan diterima Allah segala amalannya.
          Salam bahagia dan hormat takzim dari saya. :D

  27. click here free iphone 5 August 16, 2011 at 7:40 pm #

    Good review! This is truly the type of post that should be shared around the internet. Shame on the Bing for not ranking this blog post higher!

  28. modern classic furniture September 21, 2012 at 2:52 pm #

    salam kenal slalu yaaa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 176 other followers

%d bloggers like this: