CT67. AMBILLAH HIKMAH DARI KEGAGALAN

20 Jul

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

GAGAL sekali tidak bermakna gagal untuk selamanya. Gagal memberi peluang untuk kita menilai diri dan mencari sebab kegagalan yang dilakukan. Tidak ada manusia yang selamat dari kegagalan. Kejayaan hanya dicapai setelah kegagalan ditempuh dan diteliti sebab dan musababnya.

Namun begitu, hakikat kehidupan kita lebih banyak mengalami kejayaan daripada kegagalan. Cuma kita kurang meneliti kejayaan-kejayaan kecil yang membawa kepada kejayaan besar dalam kehidupan kita seharian.  Kejayaan yang sudah dicapai biasanya menjadi gagal untuk dikekalkan apabila semangat tidak konsisten dan tidak yakin diri.

Menghadapi kegagalan atau kekalahan harus dengan cara yang positif dan terbuka. Sikap positif akan menyerlahkan kewibawaan kita dalam berfikir dan bertindak. Kegagalan merupakan ujian Allah swt bagi memantapkan  cara fikir dan sikap kita  untuk menghasilkan kejayaan yang lebih cemerlang dari sebelumnya.

Jangan malu jika pernah gagal. Setiap orang menghadapinya. Malu mengakibatkan rasa putus asa wujud dalam diri yang memberi kesan mendalam. Kemurungan, sedih hati dan bimbang diketawakan oleh orang lain tidak membawa kita kemana-mana. Malah semakin merumitkan keadaan.

Tiada manfaat yang diperolehi jika terbawa-bawa dengan kesedihan. Seolah-olah  kegagalan itu secara total telah merobek maruah diri atau menghancur luluh jiwa.  Malah, merasakan  kemana-mana kita pergi, ada  sahaja mata yang mengekori langkah kita  seperti satu ejekan yang tidak mampu disembunyikan di ruang muka bumi ini.

Seolah-olah semua orang tahu bahawa kita adalah orang yang gagal  dan  tidak layak untuk merasai kejayaan. Itu cuma perasaan rendah diri yang telah membungkus keyakinan kita. Ia lahir dari rasa malu yang bersangatan. Malu yang tidak bertempat dan membunuh semangat yang sepatutnya disiram dengan api semarak cita.

Sikap begini memberi isyarat bahawa kita tidak dapat bangun dari kegagalan. Tidak ada ruang bangkit semula mencapai kejayaan seterusnya. Jika ini difikirkan, kita sudah menyerah kalah sebelum mencuba untuk kesekian kalinya. Kita telah merendahkan potensi diri. Tidak menghargai usaha yang belum direncana untuk diambil tindakan. Bermakna kita kalah sebelum masa. Tewas sebelum berjuang. Mati sebelum takdirnya.

Tidak semua yang kita mahu itu tercapai dalam sekelip mata. Malah ada yang bertahun-tahun baru mengecapi kejayaan setelah melakukan kajian dan eksperimen berpuluh kali. Kadang kala, setelah bersungguh-sungguh berusaha apa yang kita lakukan tidak mencapai hasil yang diingini.  Kerana itu, sikap optimis sangat memacu kepada kejayaan. Kejayaan hanya dapat diraih oleh orang yang bersemangat waja.

Jika kita tidak mengerti dan menyedari hakikat mengapa adanya kegagalan dalam hidup tentu kita tidak akan pernah menemui kejayaan yang lebih gemilang di sebalik kegagalan tersebut. Bangkitlah dari kuburan fikiran yang pesimis menuju gelanggang kejayaan dengan mengoptimiskan masa depan.

KEJAYAAN MILIK SEMUA INSAN

****************


20 Julai 2011 (Rabu)/ 19 Syaaban 1432H/ 10.36 pagi - BINTANGOR, SARAWAK


Aku… yang selalu berusaha untuk tabah dalam menghadapi kehidupan ini.  Hidup tidak selalunya indah. Laut tidak selalunya tenang dan hari tidak selalunya cerah.  Aku merasakan kelainan ini bukan noktah bagi kita untuk mengakhiri kehidupan dengan kekecewaan dan kesedihan. Masih ada esok untuk kita membina harapan bagi merealisasikan SEBUAH KEJAYAAN.

- SITI FATIMAH AHMAD -

***************

ASAL BERANI BERMIMPI SEGALANYA MUNGKIN

About these ads

54 Responses to “CT67. AMBILLAH HIKMAH DARI KEGAGALAN”

  1. neni July 20, 2011 at 3:12 pm #

    bismillah…
    alhamdulillah……….

    assalamu alaikum wr. wb..

    umiiiiiiii…………
    alhamdulillah, ananda jadi the first dikolom umi ni..hehe
    terimalah senyum manis dari ananda…

    terima kasih postingannya umi..

    nneni juga sering membaca kata-kata bijak, kegagalan adalah kesuksesan yang tertunda.

    Jika masalah datang pada saat hati kita lapang, pasti kita mampu menghadapinya tapi jika masalah itu datang saat kita tidak lapang,,,adduuuuuhhhhh…….begitu susah rasanya menjalani hidup ini,

    neni bersyukur, neni memiliki banyak teman yang selalu mengirimkan kata-kata bijak di HP neni, jadi saat neni merasakan yang namanya kegagalan, dan sebagainya, neni membuka pesan yang ada di inbox neni,..

    neni juga bersyukur dapat berjumpa dengan umi,
    neni sangat bersyukur, dengan kehadiran umi, kelapangan ananda menjadi lebih luas dan pengetahuan neni menjadi bertambah saat neni bersua dengan umi, meski hanya dibalik layar..hehe…

    tapi keindahn kata dan kasih sayang umi sangat terasa…hehe…

    neni pamit dulu umi, terlalu banyak memuji nanti umi jadi gggeeeerrrrrr….hehe…

    ndak kok umi, neni hanya bercanda…

    umi is the best dihati neni…

    miss u umi

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 7:44 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Neni …

      Alhamdulillah, untuk kesekian kalinya menjadi yang pertama atas kehendak Allah swt jua. Senang menerima kunjungan Neni kembali. Membaca butiran kata bersemangat dari Neni membuat Umi juga bersemangat sama.

      Anak Umi ini memang selalu membuat Umi ceria dan bahagia dengan candanya. Terima kasih Neni. rasa segar menyelubungi Umi kerana mendapat pujian yang bisa membuat Umi jadi gggeeeerrrrr… hehehe.. gimana gambaran gggeeeeerrrr itu ya. Umi tidak boleh bayangkan aksinya. Ada-ada aja Neni.

      Semoga selalu tabah menghadapi kegagalan yang melintasi kehidupan kita. Kecewa dan putus asa bukan jalan orang yang beriman. Hanya mereka yang kuat hati, berani diri dan yakin dengan Allah sahaja mampu menempuh cabaran dengan senang hati dan redha.

      Umi berbangga dengan cara Neni menanggani kegagalan. Mudahan akan terus istiqamah di samping banyak berdamping dengan orang-orang yang bisa membantu kita ke arah kejayaan.

      Terima kasih Neni atas penghargaan buat Umi. Iya, demikianlah seorang ibu dengan anaknya, harus mengambil berat dan selalu menyayangi. Neni juga anak yang baik dan selalu baik di kemudian hari.

      Salam sayang dan rindu kembali dari Umi. :D

      • neni July 21, 2011 at 11:50 am #

        neni jadi terharu medapat balasan coment dari umi,
        neni jadi tersanjung juga nich….hehe..

        alhamdulillah ya Alloh, neni dapat menggoreskan keceriaan di hati umi…hehe

        • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 12:03 pm #

          Alhamdulillah, mudahan kebaikan dan kasih sayang selalu ditumbuhkan Allah ke hati kita, iya Nen. :D :D

          Membuat orang bahagia dan ceria merupakan satu kejayaan yang melingkungi hidup kita. Tapi ramai yang kurang menyadarinya malah suka menyakiti dan menyinggung hati orang lain yang sehingga membawa kepada kesedihan.

          • neni July 22, 2011 at 12:24 pm #

            iya umi……..

            umi, ba’da makan dhuhur, ditmpt makan neni terjadi percakapan yng kurng baik, pertentngn antara helper dan teman2 neni tentng ibadah, panas rasanya telinga neni mendengrnya, neni tak suka jika ada perdebatan yang dilakukan tanpa memahami ilmunya terlebih dahulu, neni pergi sj, dan membuka laman umi tuk mengadu..hehe..

            neni sendiri diruangan ini, menulis pesan ini..hehe….
            salah yach kalau neni suka menyendiri, neni tak suka kalau ad percakapan yng tak bermanfaat……….

            • SITI FATIMAH AHMAD July 23, 2011 at 10:46 am #

              Alhamdulillah, itu satu dari sifat terpuji jika tidak menyukai percakapan yang tidak bermanfaat. Tambah lagi jika berlakunya perdebatan yang tidak berlandaskan ilmu.

              Sebaiknya kita mendiam diri atau pergi dari tempat tersebut agar terjaga hati dan iman kita. Tindakan Neni itu sangat terpuji. :D

              Hehehe… iya, kalau tidak ada tempat mengadu, curhat aja di laman Umi. Jika sempat dan tidak sibuk nanti Umi balas atau sapa Neni.

              Semoga Neni selalu dalam rahmat Allah dan dilindungi dari perkara yang memudharatkan. Terima kasih menyapa Umi lagi di hujung minggu ini.

              Salam sayang dari Umi. :D

  2. kangmartho.com July 20, 2011 at 3:55 pm #

    Assalamu’alaikum Bunda..
    Setiap manusia akan mengalami beberapa ujian tuk proses “pendewasaan “seseorang, dari itu ada yang sukses juga ada yang mengalami kegagalan, dari kegagalan akan menjadi sebuah pengalaman tuk berbuat suatu yang lebih baik.
    sedikit mengutip dari sebuah kata mutiara “Hanya mereka yang berani gagal dapat meraih keberhasilan” (Robert F. Kennedy).

    salam dari pegunungan jenggrong

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 7:58 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, KangMartho…

      Benar kang, saya setuju dengan pendapat kang guru di atas. Ujian adalah proses pendewasaan diri untuk menjadi lebih matang dari sebelumnya. Dunia semakin luas jika kita mahu berfikir bagaimana mencari jalan penyelesaian kepada kegagalan yang ditempuh.

      Menurut saya,banyak yang boleh diceritakan daripada suatu kegagalan dan itu lebih menarik daripada kejayaan. Ketidakpercayaan diri adalah sebab paling utama membuka pintu kegagalan. Oleh itu, hanya orang yang berani sahaja yang bisa mencapai kejayaan.

      Terima kasih kang untuk komentar berbobot yang mencerahkan.
      Salam persahabatan dari saya. :D

  3. fitr4y July 20, 2011 at 6:52 pm #

    Assalamu’alaikum Bunda..

    setuju Bund,, tidak ada suatu kesuksesan tanpa kegagalan terlebih dahulu,, contohnya saja Menara Miring Pisa di Italia, meruakan produk gagal, tapi justru kegagalannya menjadikan keberhasilan hingga mendatangkan turis dari seluruh Dunia.

    Banyak contoh yg lain Bund,, tapi ya itu, ada kalanya kita justru menjadi kehilangan percaya diri, pada saat mengalami kegagalan, dan kita juga melupakan keberhasilan kecil yg sering kita raih,,

    trimakasih sudah mengingatkan Bund,, aku akan tetap semangat walaupun menemui kegagalan..

    salam sayang selalu dari Jakarta .. :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 8:45 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fitr4y…

      Satu contoh menarik yang tentu sekali tidak dijangka oleh manusia zaman tersebut bahawa satu ketika nanti Menara Condong Pisa itu bisa menarik jutaan pelancung untuk berwisata ke Itali. Di Malaysia juga ada menara condong Fit. Letaknya di Teluk Intan, Perak. Persis condongnya seperti Menara Pisa tersebut.

      Kita sebenarnya sedikit belajar dari kejayaan tetapi sangat banyak belajar dari kegagalan. Kita juga jarang menghargai kejayaan-kejayaan kecil yang kita lakukan sejak bangun dari tidur hingga tidur kembali. Sebahagian kegagalan adalah akibat penyalahgunaan waktu.

      Terima kasih kembali Fit, menambah rencah kepada resipi menghadapi kegagalan. Salam sayang juga dari bunda. Semoga sukses selalu. :D

  4. Martha Andival July 20, 2011 at 7:16 pm #

    inspiratif bunda….

    semua harus melalui perjuangan, jika didapat secarainstan justru tidak indah, karena kita telah kehilangan “dinamika” dair proses itu

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 10:11 am #

      Hai Martha Andival…

      Setuju dengan pendapat Martha. Untuk berjaya harus berjuang. Perjuangan menjadi tewas apabila tidak disertai dengan niat dan azam yang kukuh.

      Kebanyakan orang tidak dapat menerima kegagalan yang dihadapinya. Sedangkan kalau mereka fahami, kegagalan bukanlah suatu yang paling buruk di dunia tetapi yang paling buruk adalah tidak mencoba. Mencoba itu pula merupakan langkah awal kepada perjuangan meraih kejayaan.

      Terima kasih untuk kongsiannya.
      Salam ceria.

  5. bakul gudeg July 20, 2011 at 11:33 pm #

    setuju Bunda…
    Thomas Alva Edison gagal ratusan kali sebelum akhirnya dia berhasil menemukan bola lampu…
    Di saat asistennya putus asa, dia justru berkata, “kita berhasil menemukan lebih dari 100 bahan yang tidak cocok untuk bola lampu”…

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 10:20 am #

      Hai Bakul Gudeg…

      Kerana itulah Thomas Alva Edison dikenal orang sehingga kini atas sebab kegagalan yang pernah dialaminya. Bukankah kegagalan itu yang membuat seorang jadi contoh di atas kejayaannya. Hebat dan kita harus menekuni kerja kita dengan bersemangat tinggi buaknnya dengan putus asa.

      Terima kasih sudah berkongsi cerita di sini. Ia sungguh mnengesankan.
      Salam mesra.

  6. wits July 21, 2011 at 8:02 am #

    Ass.

    Bunda Fatimah, kangen nih udah lama absen ngeblog. Maaf baru sempet mampir. tp suka sekali baca postingan di atas. penuh hikmah bun. Memang setiap org pasti pernah gagal, aku juga mengalaminya, awalnya memang menyakitkan, tp ya..berusaha mengembalikannya kepada Sang pencipta adalah solusi yg cukup menyejukkan hati. Adalah DIA di atas segalanya.

    makasih buat komen Bunda di posting ‘Kasih Sayang’, tampil kok komennya:)

    love u, and i always miss your writing which full of advises. thanks for it… ^-*V

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 11:01 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Wits comel…

      Iya deh, bunda juga kangen sama Wits. Maaf karena bunda juga sudah lama tidak bermain ke blog Wits yang kelihatannya sedang sunyi dari tulisan yang menyegarkan. Kesibukan selalu membuat kita menyepi diri di dunia maya. Hadir saja kalau sibuknya sudah berkurangan. :D

      Sebenarnya, bukan mudah untuk menerima kegagalan jika tidak kuat hati dan iman. Memang menyakit dan menyedihkan. Itulah dinamakan pengajaran yang diberi Tuha kepada kita kalau terkadang kita mungkin pernah berlagak sombong kepada kebolehan yang ada atau memang Allah mahu kita berusaha kuat sebelum diberi yang lebih baik dari itu.

      Terima kasih Wits, sudah menyapa bunda. Senang menerima kunjungan yang selalu bunda rindukan.

      Salam sayang dari bunda buat Wits. :D

      • wits July 25, 2011 at 3:55 pm #

        salam sayang juga untuk Bunda Fatimah dariku :)

        hiks..aku jadi terharu sama Bunda Fatimah, care sekali sama aku. Makasih ya bun, smg bunda dan keluarga juga selalu dalam lindungan Allah swt. iya, maaf klo ke blogku, tulisannya belum di update, insyaallah nanti mulai nulis lagi, doakan ya bun:)

        Komen bunda muncul kok. makasih.

        Mm..bunda fatimah klo punya waktu coba browse http://www.wisatahati.com. Disana kita bisa belajar banyak hal. Bukan maksud untuk menggurui ya Bun, hanya sekedar berbagi. bukankah mengajak manusia pada kebaikan itu memang dianjurkan:)

        Semoga Bunda Fatimah berkenan, dan maafkan bila ada kata-kataku yang dirasa tak pantas

        salam..

        • SITI FATIMAH AHMAD July 25, 2011 at 4:26 pm #

          Alhamdulillah.
          Aamiin.. Ya Rabb.

          Mudahan kasih sayang antara kita walau hanya dari kejauhan akan dipelihara Allah dalam kasih sayang-Nya yang melimpah luah di seluruh pelusuk alam ini. Biar tidak pernah bersua tapi terasa sekali siramnnya buat kita. Bunda juga terharu atas kebaikan Wits selama ini. Syukran ya. :D

          Subhanallah, bunda senang sekali atas masukan situs itu ke sini Wits. terima kasih atas sarananya. bunda sudah ke sana dan banyak manfaat yang bisa diperolehi. Insya Allah, akan bunda lawati lagi jika ada luang masa dan membaca bagi menambah ilmu.

          Dalam konsep perkongsian ilmu, tidak ada yang dinamakan guru menggurui, Wits. :D Bunda faham, jangan malu untuk mengajak bunda kepada imu yang bermanfaat, bunda sangat menyukainya. Kita akan semakin kuat dan berjaya jika hati dan minda kita dididik dengan ilmu dan dekat dengan Allah.

          terima kasih sekali lagi ya untuk kongsiannya.
          Salam sayang selalu dari bunda buat Wits comel di sana. :D

  7. wardah f. July 21, 2011 at 2:19 pm #

    Asm….

    Benar ya. Gagal sekali bukan gagal selamanya. Gagal perkara dunia sik hal boleh diulang tapi gagal mentaati perintah Allah SWT dan sunnah Nabi SAW adalah gagal sebenar-benarnya. Moga kita semua dapt mentaati segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala laranganNya dan dpt jua mengikut semua sunnah SAW.

    Alhamdullilah Mail dah kluar wad last friday. Kmk pun cuti sik diluluskan utk ke India. Perkhidmatan diperlukan. Insyallah kmk akan kluar 10H akhir ramadan ikut Program Ihyak Ramadan bersama org Asli. Tlg doakan sama. Amin

    • SITI FATIMAH AHMAD July 21, 2011 at 3:45 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tuan Haji Faisal…

      Alhamdulillah, senang hati kamek dapat tahu tentang Ismail. Didoakan semakin sihat dan selalu membahagiakan ibubapaknya.

      Setuju dengan pendapat kitak, kegagalan yang sebenarnya adalah mentaati perintah Allah dan Rasul-Nya. Allah telah mengurniakan kita akal dan ilmu untuk memilih jalan yang wajib diikuti dalam mencari kebenaran hidup. Mudahan kita dalam golongan yang selalu mendapat petunjuk dan lindungan keselamatan dari Allah dalam hal menjada iman dn taqwa.

      Sik hal sik dapat pegi India. Berdakwah di mana-manapun tetap sama perjuangannya. Pentingnya adalah ikhlas dan matlamat yang menjadi landasan kepada perjuangan tersebut. Kamek doakan kita dan sahabat juang akan dimudahkan Allah dalam membawa cahaya dan sinar kepada golongan yang memerlukan.

      Wah… mun macam ya, dah nak raya baruk balik rumah ya ? atau beraya dolok dengan orang Asli. Semoga selamat semuanya dan selamat menyambut Ramadhan yang bakal menjelma.

      Salam kamek dengan Ani di Teluk Intan.
      Salam ceria selalu. :D

  8. personal health care July 22, 2011 at 10:17 am #

    Assalamu’alaikum Bund..

    Benar Bund.. sering kita melupakan kejayaan kecil hanya karena memfokuskan pada kejayaan yang besar, terkadang kita memiliki mimpi yang demikian tinggi, tapi kita tidak membarenginya dengan usaha yang keras, hingga ketika gagal berputus asa dan tidak mau bangkit lagi.

    Kalau berani bermimpi harus berusaha dengan keras dan tidak takut gagal ya Bund..

    salam sayang selalu dari Jakarta. :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 23, 2011 at 7:54 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fitray….

      Semua orang mempunyai impian dan cita-cita yang hendak dicapai. Kalau impian itu hanya sekadar kata di lembaran atau di awangan otak sahaja itu namanya khayalan tanpa tindakan.

      Jika mahu menjadi kaya, seharusnya berusaha lebih dalam mencari harta. Jika mahu menjadi seorang jurutera, maka usaha belajar sepandai seorang jurutera harus dilaksanakan dengan perancangan yang jitu. Jika mahu membeli rumah besar, maka hendaklah mengumpul wang bagi merealisasikan pemilikannya.

      Kita harus bertindak sebagai seorang pengendali yang keras dengan cita-cita untuk menjayakan rencana yang sudah dirancang, Tapi berapa ramai yang sudah gagal sebelum masanya. Sekadar mengimpikan sahaja sudah bermaksud gagal. Pengurusan masa dan perancangan yang baik sudah menunjukkan kejayaan-kejayaan kecil bakal dilalui sehingga kejayaan besar diraih.

      Lalu bagaimana memaknai impian itu menjadi jaya hendaklah dengan keinginan yang kukuh dan teguh sehingga berjaya dicapai. Jangan putus asa walau gagal kerap kali kita jumpa. Allah tidak pernah membiarkan hambanya dalam keadaan kecewa sebelum mnelalui pengalaman yang bisa dijadikan kenangan, sempadan dan teladan masa depannya.

      Terima kasih Fit, salam sayang kembali dengan iringan doa agar Fit berbahagia di penghujung minggu ini. :D

  9. Eyangkung July 23, 2011 at 11:32 am #

    Assalaamu’alaikum wr.wb. mbak Siti Fatimah,

    Kalau boleh saya simpulkan, menurut mbak Siti KEGAGALAN adalah sesuatu untuk dipelajari. Belajarlah dari kegagalan maka kejayaan/keberhasilan akan menunggu Anda!

    Ungkapan yang ditulis mbak Siti:”Hakikat kehidupan kita lebih banyak mengalami kejayaan daripada kegagalan.” Identik dengan: “Hakikat kehidupan kita lebih banyak mengalami kebahagiaan daripada kedukaan.” Saya ntermasuk manusia yang menganut faham ini. Pertanyaan saya: Seberapa banyak manusia di dunia ini yang menganut faham ini? Apabila lebih banyak yang berfaham semacam ini maka sebenarnya KEGAGALAN bukanlah menjadi masalah besar. Kegagalan dan kejayaan adalah bagian dari kehidupan yang harus kita lalui.Dan seperti rumusan pertama tadi hakikatnya kita hidup ini lebih banyak mengalami kejayaan!!

    Maka apabila ada orang yang merasa hidupnya mengalami banyak kegagalan, mengalami banyak kedukaan tentu ada sudut pandang yang belum tepat dalam dirinya. Memang ada orang2 yang berpendapat seperti itu, mudah2-an jumlahnya kecil saja. Ini berarti masih lebih banyak orang yang mensyukuri hidup yang telah dikaruniakan Tuhan kepada kita. Memang masih ada orang yang menganggap kegagalan atau bencana itu datangnya dari Tuhan sekalipun dengan diperhalus bahwa itu adalah “ujian Tuhan” ada juga yang mengatakan “cobaan Tuhan”

    Ada ungkapan yang sering saya renungkan: “Bukan dari debu terbit bencana dan bukan dari tanah tumbuh kesusahan, melainkan manusia menimbulkan kesusahan bagi dirinya”. Ini bukan berarti kita harus selalu menyalahkan diri-sendiri bila menghadapi KEGAGALAN, melainkan seperti tulis mbak Siti, mari kita belajar dari kegagalan itu, sebab-sebabnya terjadi kegagalan. Untuk selanjutnya menempuh usaha2 khusus.

    . Kalau kegagalan itu diukur dari tingkat sasaran/goal yang kita tetapkan, Bukankah mungkin terjadi kita yang terlalu tinggi menetapkan sasarannya?? (=over estimate). Nah, setelah kita belajar semuanya dari kegagalan, kemudian dengan doa dan usaha sungguh2 bukankah kejayaan sudah menunggu kita?

    “Ujian Tuhan”. Istilah ujian ini lebih tepat digunakan dibanding “cobaan”. Karena dengan ujian berarti membuat kita lebih kuat dan lebih tangguh. Tuhan tidak menghendaki hidup kita ini gagal. KEGAGALAN paling besar dengan hidupkita ini ialah setelah kita selesai menjalani hidup kita, kita tidak bisa “berjumpa” dengan Allah SWT.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 1:40 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Eyangkung yang dihornati….

      Kesimpulan mantap yang menguatkan lagi hujah tema di atas. Saya mengesani diri atas bicara berbobot dari Eyang dan mengharapkan selalu tabah menghadapi ujian Allah yang sering menguji keimanan dan ketabahan hati. Mudahan saya bisa melalui semuanya dengan redha dan sabar. Aamiin.

      Benar Eyang, orang selalu mengeluh kerana merasa gagal dalam apa yang mereka telah usahakan. Tetapi sedarkan kita bahawa dalam tempuh 24 jam kehidupan kita ini sangat banyak kejayaan yang telah kita lalui bermula dari celiknya mata sehingga tidur kembali. Sungguh manusia adalah makhluk yang tidak tahu mensyukuri nikmat yang dikurniakan Allah. Gagal bukan masalah besar dalam hidup kita.

      Jika gagal kita dikehendaki berusaha lagi agar tidak gagal sehingga mencapai kejayaan. Lahirnya kita ke dunia merupakan kejayaan pertama kita setelah bersaing dengan adik-beradik “sperma” di alam rahim. Jelaslah, kita adalah manusia hebat yang ditakdirkan Allah untuk menempat diri di dunia fana penuh ujian ini.

      Kita selalu merasa gagal apabila melihat kejayaan orang lain melalui pandangan materi. tetapi tidak merasai gagal jika kebahagiaan rohani tidak dikecapi. Kita gagal meraih akhirat tetapi sangat bersungguh mengejar kejayaan dunia. Iya, sangat benar kegagalan sebagai manusia apabila tidak patuh kepada perintah Tuhannya.

      Kesilapan kita paling besar apabila gagal adalah berputus asa. Sepatutnya kita bangkit semula dan merenungi pengajaran dari kegagalan tersebut. Allah mengurniakan kita akal dan ilmu sebagai bekal mengharungi semua tantangan dan ujian yang disiramkan ke atas kita buat menguji kemampuan kecerdasan dan kecergasan kita untuk mensyukuri nikmat Allah tersebut. Hanya mereka yang kekal berusaha bisa keluar dari kepompong kedukaan hidupnya dan mengambil ibrah dari apa yang terjadi.

      Terima kasih Eyang menyusul posting ini dengan kalimah2 hebat yang menjernih hati dan mencerahkan minda. Mudahan kita banyak belajar dari apa yang berlaku dalam hidup kita sebelum ini dan apa yang dilalui oleh orang lain buat menenangkan diri bahawa semua manusia akan diuji Allah sesuai dengan kemampuannya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui kekuatan yang ada pada kita. Hanya manusia sahaja yang tidak mahu sadar diri dan selalu menyalahi apa yang diberi Allah kepadanya. Mudahan kita bisa menghadapi ujian-Nya, Eyang. Wallahu’alaam.

      Didoakan Eyang sihat dan bahagia selalu bersama keluarga sepanjang kehidupan ini.
      Salam takzim dari saya. :D

  10. Fjr July 23, 2011 at 11:42 am #

    Assalamu’alaikum, bunda….

    Berapa banyak kegagalan yg kita alami dibandingkan dg hikmah yg diberikan-Nya? kalau dihitung-hitung, rasanya tdk akan bisa tercover semuanya. Ada banyak hal tersembunyi di balik kegagalan. Alih-alih berputus asa dan kecewa, berbaik sangka kepada-Nya dan kembali melakukan ikhtiar yang maksimal seharusnya lebih kita utamakan.

    Awalnya mungkin terasa berat menerima kegagalan; yang harus dilakukan adalah menghela nafas dan menghembuskannya kuat-kuat, menerbitkan senyum untuk mengurangi beban yang ada, dan mendinginkan kepala untuk kembali melangkah. Ikhtiar maksimal, doa yang yang senantiasa dipanjatkan, dan setelahnya biaralah tawakkal mengambil alih. Insya Allah hilang semua beban :D

    Hanya mencoba berbagi cerita, bunda :D

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 10:33 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fjr…

      Hanya mereka yang sadar diri akan kejadiannya tahu apa yang harus dilakukan untuk mensyukuri segala pemberian Tuhannya. Gagal dan berjaya merupakan sebahagian dari rencah hidup yang mesti dilalui oleh semua makhluk di muka bumi tanpa terkecuali.

      Perasaan putus asa mengakibatkan hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah sebagai Maha Mengetahui dan Maha Pengasihani akan kemampuan hamba-Nya. Mengeluh dan bersedih tidak memberi kekuatan bagi menongkah arus tantangan yang selalu mengalir merempuh nafas dan jasad kita setiap detik.

      Hargailah setiap kesempatan yang dihadirkan Allah ke hadrat kita. Semuanya mempunyai hikmah tersendiri yang hanya diketahui oleh-Nya. Pasti jika kita redha dan menyakini apa yang berlaku akan memperolehi yang terbaik darinya. Hanya mereka yang cekal merasakan kegagalan hanyalah sebuah jalan dan peluang untuk meraih yang terbaik. Makan jangan bersedih dan berduka. Senyumlah seindah suria. Pasti kehidupan dilingkungi kebahagiaan.

      Terima kasih Fjr kerana telah berbagi idea yang mantap dan mengesankan. Semoga dirahmati Allah swt.

      Salam mesra. :D

  11. kira July 23, 2011 at 4:57 pm #

    dengan menyebut nama Allah, semoga kita bisa.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 10:38 pm #

      Aamiin… Ya Rabbal’alamiin.
      Mudahan dimakbuli Allah kerana selalu menyebut nama-Nya

      Terima kasih Kira.

  12. doelsoehono July 24, 2011 at 4:46 pm #

    salam ……..kangen pada tulisan Bundo yang penuh dengan titisan Iman

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 10:41 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Doelsoehono…
      Terima kasih kembali menyapa dan penghargaan untuk karya saya.
      Mudahan beroleh manfaat bersama.

      Salam ceria.

  13. doelsoehono July 24, 2011 at 4:50 pm #

    salam ………sangat setuju dengan apa yang telah tersirat di tetesan …dari Bundo kegagalan adalah keberhasilan yang tertunda

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 10:47 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Doelsoehono…

      Makanya, harus berusaha untuk meraih kejayaan yang tertunda itu bukan dengan menghentikan segala langkah ke arahnya.

      Terima kasih, mas Doel. :D

  14. tiara July 25, 2011 at 8:47 am #

    Assalamu’alaikum cikgu ct…

    `Kegagalan bukan bererti berakhirnya kehidupan’. Itulah ungkapan yang selalu kita dengar. Tapi di sebaliknya memang ada orang yang mengakhiri hidup setelah mengalami kegagalan. Tidak sedikit yang menghadapi tekanan perasaan yang akhirnya membawa kepada sakit jiwa.. contohnya gagal dalam hidup berumahtangga/percintaan.. gagal dalam bisnes… gagal dalam peperiksaan. Tidak ketinggalan ada juga yang gagal untuk menjadi jutawan (tertipu dalam skim cepat kaya) dan bermacam lagi kegagalan…

    Apa pun jenis kegagalan… yang paling utama jangan sampai GAGAL mengingati Allah swt… bangun semula… berusaha seiring dengan doa… insyaAllah berjaya… selamat dunia dan akhirat… amin…

    Salam mesra..

    • SITI FATIMAH AHMAD July 25, 2011 at 2:48 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tiara…

      Kegagalan bermula apabila seseorang sudah tidak mahu lagi berusaha. Itu namanya putus asa dan kerap kali menyalah takdir menimpa lalu mengakhiri diri sebagai jalan singkat untuk menyimpan malu. Sungguh sia-sia sekali dan amat memalukan sebagai manusia yang dianugerahi akal dan ilmu oleh Allah.

      Gagal dalam apa jua aspek kehidupan baik berbentuk cinta, rumahtangga, pelajaran, bisnes dan sebagainya harus ditangani dengan rasional akal dan iman yang mantap supaya tidak mengambil jalan singkat. Allah menutup satu jalan kesusahan buat kita tetapi membuka seribu jalan kebahagiaan di depan sana jika kita benar2 manusia yang berfikir.

      Orang yang jarang menemui kegagalan adalah mereka yang keras kemahuan, kuat cita-cita, impian yang besar dan berusaha untuk merealisasikannya dengan apa cara yang boleh sampai ke destinasi jayanya. Hanya mereka yang optimis sahaja mampu menempuh jalan kepayahan menuju cita-cita mereka. Mudahan kita termasuk dalam kelompok ini.

      Terima kasih Tiara untuk selalu menulis hal-hal yang mencerahkan minda dan menjernihkan hati.

      Salam mesra selalu. :D

  15. abgreds July 25, 2011 at 4:06 pm #

    Assalamualaikum bunda Siti…

    Maaf lama tidak ke sini. Gagal nampaknya saya untuk mengemudi masa dan ketika yang diberi oleh-Nya. Hingga kadangkala terlepas beberapa segmen yang penting dan terlebih penting untuk didahulukan dan di bereskan.

    Opss…bukan gagal terus kan Bunda…itu cuma terjemahan kepada kejadiannya kita sebagai makhluk yang dicipta, bukan sebagai Pencipta. Sudah barang tentu diberinya kekurangan dan kelemahan di sana- sini. Kerana di sisinya ada kelebihan dan kekuatan yang begitu mengkagumkan.

    Di tangan seorang pemikir, suatu tajuk itu pasti dapat ditangani dengan penuh hemah dan berkesan. Lantas menjadi santapan minda bagi mereka yang mahu menambah kekuatan ilmu dan daya fikiran dari khalayak pembaca.

    Sejarah telah membuktikan betapa hebatnya kejayaan tokoh-tokoh terdahulu menempa kejayaan. Semuanya bertitik tolak dari sikap yang positif, berani mencuba, dan berani berhadapan dengan kegagalan.

    Saya kira sikap ini anugerah dari Yang Maha Kuasa kerana Dia juga adalah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Adil…

    • SITI FATIMAH AHMAD July 25, 2011 at 11:00 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Abgreds…

      Alhamdulillah, dengan hadirnya hari ini bermaksud Abgreds sudah berjaya bukannya gagal. :D Demikianlah Allah memberi kesibukan kepada manusia dalam menyusuri segala kehidupannya agar dikendali dengan baik.

      Kegagalan hanya satu peluang bagi mendapat kejayaan yang lebih baik. Jika kita dapat menggunakan peluang tersebut dengan memikirkan jalan keluarnya, pasti kehebatan akan berlaku di luar dugaan kita. Walau bagaimanapun, ia tidak mudah yang disangka.

      Tentu sekali untuk mendapat emas di lubuk bumi, manusia harus bersusah payah untuk mendapatnya. Untuk mendapat mutiara yang indah di dasar laut, manusia hendaklah menyelam untuk memilikinya. Semuanya penuh dengan risiko dan kekuatan yang hebat dari manusia yang hebat juga.

      Jika kita telusuri sejarah tokoh2 masa lalu, kita dapati banyak penemuan baru dan penciptaan semula terhasil dari ujikaji yang dilakukan sehingga manusia zaman modern mampu mengambil kebaikan darinya sedsangkan mereka sudah lama ditelan bumi. Andai kata mereka terus putus asa atas kegagalan yang dilakukan dalam setiap ujian dari penciptaan tersebut, apakah yang terjadi dengan kita masa kini.

      Kerana itulah, hanya mereka yang hebat sahaja mampu melaksanakan visi dan misi memakmurkan muka bumi ini.

      Terima kasi Abgreds untuk kongsian yang bermanfaat dan mencerahkan. Juga kunjungan yang selalu dialukan. maafi saya juga kerana lama sudah tidak bersapa di blog Abgreds. Mudhan kebaikan selalu mengiringi kehidupan kita di awal menjelang Ramadhan mubarak ini. Aamiin.

      Salam mesra. :D

  16. Majalah Masjid Kita July 25, 2011 at 4:20 pm #

    Ada dua hal mengenai kegagalan.

    Pertama, kegagalan adalah sebuah perlindungan Tuhan dari sebuah kegagalan yang lebih besar. Artinya, jika kita tidak gagal sekarang, bisa jadi kegagalan yang lebih besar yang akan terjadi. Kita tidak tahu apa yang terbaik untuk kita.

    Kedua, kegagalan adalah wujud kesuksesan yang lebih besar, bisa jadi kegagalan saat ini merupakan pintu kesuksesan di bidang yang lain.

    Intinya kepositifan berpikir.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 26, 2011 at 4:21 pm #

      Saya setuju dengan apa yang mbak bicarakan di atas. Hanya mereka yang optimis dan berfikiran positif aja yang bisa menerima segala kjegagalan dengan cara rasional dan tidak berputus asa.

      Allah selalu menguji manusia dengan pelbagai cara untuk mematangkan manusia dan mengasahkan minda mereka agar lebih tajam untuk berfikir dalam mencari jalan keluar kepada semua cabaran yang dihadirkan. Mereka yang menanggapi baik segala ujian Allah dlam hidup ini tidak mudah lemah hati, rosak jiwa dan terganggu juga tertekan.

      Mudahan kita bisa menjadi hamba yang qanaah dan bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan baik berbentuk kedukaan mahupun berbentuk kebahagiaan.

      Terima kasih mbak. Salam mesra selalu. :D

  17. mamung July 26, 2011 at 9:25 pm #

    assalamu’alaikum bunda..
    wah postingannya sangat menarik..
    saya sering mengalaminya, termasuk kegagalan untuk memperoleh beasiswa studi lanjut..
    namun itu semua menjadi pelajaran agar aku lebih giat dan keras lagi dalam berusaha.

    salam hangat dari amboina bunda :D

    • SITI FATIMAH AHMAD July 26, 2011 at 10:53 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Muhammad…

      Senang menerima kunjungan dari seorang yang punya semangat tinggi dalam memperjuangkan cita-citanya. Bunda doakan Muhammad tetap punya semangat yang keras bagi meraih apa yang diimpikan.

      Kegagalan yang dialami hanya sekadar teguran Allah bahawa persediaan Muhammad belum cukup dan belum mantap. Oleh itu, harus dipersiapkan dengan cara lain yang berbeza dengan cara lama. Lakukan penelitian diri mengapa kegagalan itu wujud dan kejayaan belum hadir.

      Semoga harinya akan tiba juga. Usaha adalah tangga kejayaan.
      Salam hangat kembali dan terima kasih atas kunjungannya. Selamat berulang tahun buat putrinya Muhammad yang pertama. Didiklah anak dengan baik agar jadi anak solehah. :D

  18. Nuraeni August 15, 2011 at 3:17 pm #

    karena dari awal kegagalan
    lah
    yang akan
    menghasilkan
    kesuksesan..

    • SITI FATIMAH AHMAD August 17, 2011 at 9:42 am #

      Hai Nuraeni…

      Mudahan ramai yang memahami konsep kegagalan dalam sebuah kehidupan. gagal bukan bererti kalah dan mengalah tetapi sebagai pelopor semangat meneruskan perjuangan yang lebih cemerlang lagi.

      Terima kasih dan salam kenal. :D

  19. Syahril harahap August 23, 2011 at 1:12 am #

    Assalamualaikum.. Ibu..

    ________________________________

    Kegagalan adalah guru bagi kita semua orang pernah gagal..dan hanya 1 kalimat KEGAGALAN AWAL DARI KESUKSESAN

    • SITI FATIMAH AHMAD August 23, 2011 at 9:32 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Syahril Harahap…

      Saya setuju dengan kalimat ” Kegagalan awal dari kesuksesan” – Jika kita faham secara mendalam dengan ayat ini kita bisa mengenal pasti kelemahan yang mengakibatkan kegagalan. Lalu kita optimis terhadapnya sebagai satu dorongan untuk menjadi lebih baik dan kuat.

      Ketidakpercayaan kepada diri sendiri menjadi sebab paling utama kepada segala kegagalan kita. Semoga kita bisa mengenal diri sendiri.

      Salam ceria dan terima kasih sudah berbagi hikmah. :D

  20. iza February 1, 2012 at 4:32 pm #

    assalamu’alaikum… bagaimana pula dengan kegagalan yang dicipta sendiri.. & akhirnya mengecewakan seluruh ahli keluarga… pelajaran selama 4 tahun punah hanya kerana kesilapan membuat pilihan dalam semester yang terakhir… & tiada peluang untuk bergraduat…

    • SITI FATIMAH AHMAD February 2, 2012 at 10:50 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Iza…

      Kesal yang diluahkan menjadi satu hikmah yang sepatutnya diambil secara positif dan optimis.

      Hidup ini tidak selalu menjadikan kita seorang juara. jatuh bangun manusia adalah berakibat dari kesilapan yang kita lakukan tanpa berfikir panjang dan kadang kala berasaskan kepada nafsu semata-mata.

      Kekecewaan pasti terasa pahit bila segala impian yang dcapai tidak kesampaian. Tetapi itu bukan garisan penamat untuk mencipta kejayaan yang lebih bermakna.

      Saya yakin, Iza dapat mengatasi semua ini dengan hati terbuka walau pahit amat terasa dan malu emmbendung jiwa. Percayalah, ada orang lain yang lebih buruk nasibnya dari Iza. Lihatlah ini sebagai peluang dan jalan terbaik untuk membuktikan kejayaan akan datang.

      Berusaha dan terus berusaha. ASAL BERANI BERMIMPI SEGALANYA MUNGKIN, IZA.

      Selamat berjaya. Letakkan keyakinan itu kepada Allah kerana DIA yang memberi ilmu kepada kita dan berdoalah berterusan kerana Allah selalu mendengar rintihan hamba-Nya selain berusaha dan bertawakal. Wallahu’alaam.

      Terima kasih untuk berkongsi kebijakan di sini.
      Salam kenal. :D

  21. ahmadsjahroni March 5, 2012 at 10:28 pm #

    Assalamu`alaikum…

    hanyalah orang-orang yang mengatakan gagal adalaH orang-orang yang melupakan Allah,

    belajar dari anak bayi sampai ia dewasa, kita kalah dengan balita tak pernah mengeluh sekalipun jatuh bangun ketika belajar berjalan,

    kesucian seorang bayi yang membuat kita tertawa sekalipun kedua orang tuanya dipipisi bayinya, belajarlah dari filosopi bayi ini,

    trima kasih wassalam mba siti Fatimah ahmad

    • SITI FATIMAH AHMAD March 7, 2012 at 4:10 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, saudara Ahmad…

      Kegagalan hanya untuk mereka yang sudah berputus asa dengan qada dan qadar Allah. Tidak ada manusia yang dijanjikan gagal dalam hidup. Bumi ini dicipta untuk manusia dan manusia di cipta untuk akhirat. Untuk mencapau dunia dan akhirat haruslah dengan usaha dan kecekalan hati sitambah iman dan takwa sebagai penunjuk cahaya.

      Marilah belajar melalui bayi yang selalu membuat kita berfikir dengan kagum akan ketabahan dan kekuatan mereka menempuh cabaran untuk belajar berjalan.

      Terima kasih kembali saudara Ahmad untuk segala ilmu yang tercurah sebagai pesan dan ingatan bersama.

      Semoga betah lagi kemari dan senang membaca fikrahnya. :D

      Salam hormat.

  22. Adi Suriyadi (@adi_stabilo) July 31, 2012 at 5:19 pm #

    Assalamualaikum ummi..

    umi, aku lagi ada masalah mii, :(
    kegagalan itu awal dari keberhasilan (ujarnya), tapi kenapa aku gagal terus menerus mi,??.. apakah ada yang berbeda dengan diri ku mi,? apakah saya termasuk orang2 yang takabur, kufur, dan tidak layak mendapatkan kebahagiaan serta kesuksesan??

    padahal di hati kecil ku, aku memiliki niat ingin membahagiakan kedua orang tua ku serta saudara2 ku mii,

    mii,
    jujur terkadang aku sempat ragu tiap kali aku berdoa kepada Allah,
    apakah aku termasuk orang yang di bencinya, tiap doa yang ku panjatkan selalu meleset, apakah Allah S.W.T mendengarkan doaku mi??

    mii,,
    sekarang aku bingung harus berbuat apa,?
    harus bersikap apa kepada kedua orang tuaku serta orang2 di sekitarku,
    apakah aku bakal seperti ini terus?? :(

    • SITI FATIMAH AHMAD August 1, 2012 at 10:47 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Adi Suriyadi…

      Memang benar, bahawa kegagalan itu awal keberhasilan. Tetapi gagal akan bisa jadi gagal terus jika tidak punya keyakinan diri untuk
      menebus kegagalan. Begitu juga jika tidak punya kepercayaan diri dan keberanian akan menjadi pendorong kepada kegagalan yang lain.

      Adi tidak pernah gagal dalan berusaha. Kerana istilah gagal tidak ada dalam kamus hidup manusia. Yang gagal itu bukan Adi tetapi yang gagal itu adalah usaha Adi yang belum mantap strateginya.

      Jangan pernah menyalah Tuhan atas setiap kegagalan yang dilakukan. Allah memberi peluang dan ruang yang luas untuk manusia meningkatkan ilmu, Iman dan amalnya dengan cara tersendiri. manusia diberi pilihan dengan bekal akal untuk mencapai peluang tersebut.

      Salahkan diri sendiri kerana tidak punya pengurusan diri dan pengurursan masa yang baik untuk meraih kejayaan. Kesombongan dan terselit rasa riyak, bisa menghapus keberkatan dari usaha yang terhasil.

      Ingatlah, yang bulat tak datang bergoleh, yang pipih tak datang melayang. Jin tidak keluar dari lampu ajaibnya jika tidak digosok oleh tangan Aladin. Semuanya perlukan usaha lebih sedikit dari usaha gagal sebelumnya.

      Jangan bingung, tapi teruskan keceriaan dalam menuntut ilmu. Kelekaan kepada dunia akan merosak jiwa. Dekatkan diri kepada Allah, memohon doa dan tingkatkan dengan usaha. Pasti kejayaan berada di depan mata.

      Bahagiakan hati orang tua dengan secebis awal kejayaan sebelum mencapai kejayaan yang lebih besar. Selamat berjaya Adi.

      Terima kasih berkongsi kebaikan di sini.
      Salam Ramadhan. :D

      • Adi Suriyadi (@adi_stabilo) August 1, 2012 at 11:28 am #

        Alhamdulillah… :)
        makasih umii sayang.

        yakinlah bahwa Allah punya jalan lain dari apa yang ku tempuh, :)
        dan ttplah ceria menghadapi apapun, karena Allah sudah punya jalannya,
        ya kan umii :D

        sekali lagi makasih yah umii, semoga Allah mmbalas kebaikan umii,
        Amiiiinnn,

        salam ramadhan ummii :D

        • SITI FATIMAH AHMAD August 1, 2012 at 12:37 pm #

          Alhamdulillah, senang kerana Adi bisa menerima pendapat Umi.
          Jadi manusia ini harus kuat bekerja dan berusaha. Hasil dari usaha kita itu, akan menampakkan kesungguhan dalam membina jati diri yang unggul.

          Terima kasih kembali.
          Salam sukses Adi. :D

  23. judhoperwiro August 11, 2012 at 6:23 pm #

    Terima Kasih,
    Artikel ini sangat berarti bagi orang” yang sedang menghadapi permasalahan hidup.
    Tidak hanya memberikan solusi, tapi dapat memotivasi orang banyak.
    -Thank You- :)

    • SITI FATIMAH AHMAD August 12, 2012 at 9:15 pm #

      Alhamdulillah, terima kasih kembali, Judho.
      Semoga bermanfaat untuk meningkatkan semangat tika kegagalan menjelma lagi.

      Salam kenal. :D

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 168 other followers

%d bloggers like this: