CT66. SENYUM… TAK PERLU KATA APA-APA

14 Jul

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

SENYUMLAH… kerana semua kita layak untuk sebuah senyuman yang indah dari diri sendiri sebagai hadiah yang tak ternilai.

SENYUMLAH… selagi senyum itu mampu memberi kebahagiaan kepada kita dan orang lain.  SENYUM itu sedekah.

Rasulullah saw bersabda : “Senyummu di depan saudaramu adalah sedekah.” Al-Tirmidzi dalam sahihnya.

Walau sebanyak manapun kesibukan melanda, sebanyak manapun kesedihan mendakap, selaut manapun hujanan air mata melimpah, bahagiakan diri kita dengan SENYUMAN. 

Akhirnya YANG TERISTIMEWA…

SEBUAH SENYUMAN BUAT MU YANG SELALU INDAH DI HATIKU

Just in case, you haven’t seen it  when i smile to you.


****************

Berikut, ciri-ciri senyuman yang dapat mempengaruhi dan memenangi hati dan jiwaku  :D :D :D


Senyum gaya ini, selalu membuat aku mengganggu tidurnya dengan ciuman bertubi-tubi yang tak tertahan sehingga dia ketawa dan terus bangun. Ketawanya selalu menghiburkan dengan bunyi kikikan dan bunyi yang menahan geli terutama bila perutnya menjadi terjahan ciumanku. :D. Ketawanya membuat hatiku bahagia tambah lagi kalau dia merenung manja dan ingin berada dalam dakapanku.  Dia hanya dapat tenang kalau aku yang tidur dulu. Jika tidak tidurnya tidak pulas… hehee, dasar ibu yang suka mencium kerana wanginya bau sang bayi yang tulus suci ini. Aku tidak pernah jemu bermain dengannya malah kalau boleh tidak mahu berenggang walau sesaat. Bagiku senyuman bayi umpama sebuah terapi buat jiwa.

Hatiku akan selalu tenang menatap beningnya mata dan senyuman yang menawan. Jika balik dari kerja pasti lelahku akan hilang serta merta dengan sambutan wajah seceria ini. Tambah lagi olahnya sudah semakin manja dan selalu mengharapkan perhatian. Senyum di wajah tidak pernah lekang, sungguh mempesona dan indah dipandang. Dengannya, senyumku selalu mekar dan segar. Bermain dengannya memberi kekuatan untuk terus membuatnya ceria dalam kasih sayangku.

Wajah keriangan dengan senyuman bahagia ini selalu membuat hatiku kalah kalau sedang marah-marah. Biasanya marahku disambut dengan ketawa dan gurau senda. Ahhh… anak-anak tidak pernah tahu ada ketikanya hatiku terluka dalam ceria hanya kerana cintaku yang dalam untuk tidak mahu mendukakan hatinya pula. Bukankah marah ibu itu juga marah Allah. Aku berusaha untuk tidak keterlaluan dalam meledak marahku. Bersabar dan berusaha untuk menahan marah. Allah, besarnya ujian buat hati seorang ibu.

Hmmm… aku suka lelaki yang jarang senyum (bukan masam muka). Dia akan senyum jika ada sesuatu yang menggoda hatinya untuk senyum. Subhanallah…. sekali dia tersenyum, sungguh-sungguh menggugah jiwa. Bagiku itu lambang kejatian diri seorang lelaki yang memikat hati. Punya pendirian dan kuat semangat. Walau tidak senyum tetapi matanya selalu memberi senyuman di wajahnya. Pancaran itu sebenarnya datang dari hati dan hanya dirasai oleh orang yang punya hati. Menurutku, senyuman itu membuat seseorang lelaki jadi tampan. Ketampanan bukan dilihat dari fizikal tetapi dari hati dan ikhlasnya. Kalau sudah tampan, itukan BONUS namanya.  Alhamdulillah. Tapi harus berhati-hati dan kuat iman ketika berhadapan dengan lelaki seperti ini. :D :D

Ini Kholidi Asadil Alam sebagai Abdullah Choirul Azam dalam KCB. Aku  suka senyumannya yang  santai setiap kali dia berbicara dengan sesiapa. Malah senyumannya dapat membuat aku senyum meleret-leret ketika menonton filem yang hebat ini. Bagiku, senyuman lembut  yang dibentang itu menjadi penghibur kepada hati yang putus asa, sinar bagi yang berdukacita dan penawar asli bagi yang ditimpa kesusahan.  Wajahnya selalu mencerminkan kesabaran dan ketabahan seorang lelaki sejati. Oleh itu, senyumlah wahai lelaki agar hatimu selalu teduh walau sedang dilanda kesibukan kerja.

Aku sukakan senyuman gaya ini.  Lemparan senyum yang menawan dan selalu menceriakan hati yang memandang. Biasanya senyuman ini akan seiring dengan tawa ria yang membuat hati jadi tenang dan bahagia. Sebenarnya jarang dapat melihat aksi senyuman begini dalam keadaan biasa. Ia berlaku secara spontan dan tidak terduga oleh pemiliknya. Penilaian hanya dapat diperolehi melalui orang lain. Senyuman ini menampakkan kemanjaan dan kesenangan hati pemiliknya. Senyumlah seindah suria.

Senyum wanita muslimah solehah ini sungguh menyejuk hatiku tika memandang padanya. Senyuman indah itu milik Oki Setiana Dewi @Anna Altha dalam KCB. Aku kagum dengan citra diri yang ada pada Oki. Tutur kata yang lembut dan senyumannya selalu seiring saat berbicara. Subhanallah, aku selalu menanti senyumannya dan selalu senyum padanya ketika menonton filem tersebut. Senyum menawan itu telah menambah seri dan cantik pada wajahnya yang ayu. Wajah senyuman seperti ini menjadi igauan lelaki kerana ketenangan dan kelembutan yang dapat membuat hati keras menjadi cair, hati resah menjadi teduh dan hati bimbang menjadi cemburu. :D :D

****************

NAMUN AKU SELALU RINDU AKAN SENYUMAN KEKASIHKU, MUHAMMAD RASULULLAH SAW TERCINTA

****************

13 Julai 2011 (Rabu)/ 12  Syaaban1432H/ 10.34 malam- SARIKEI, SARAWAK


Aku… dan matahari serupa dalam senyuman. Tidak pernah lelah memberi keceriaan walau ada ketika hatiku rebah kerana tiada senyum darimu buat pengubat laraku. Senyumku dan bunga matahari selalu mengembang sejak dini hari.  Tidak pernah lelah  menyebar mekarnya buat membahagiakan hatimu walau ada ketika hatiku melagu rindu yang tidak kau tahu iramanya. Walau jauh dari pandangan mata, aku selalu senyum padamu, senyum yang ku hadirkan dari hatiku yang terdalam. HANYA UNTUKMU.

- SITI FATIMAH AHMAD -

****************

****************

SENYUM, SENYUM, SENYUM, SENYUM, SENYUM… KACAK LUAR KACAK DALAM, KACAK DENGAR SINI. KALAU SAYA SENYUM, AWAK MESTI SENYUM SEKALI. KALAU KITA SENYUM SEMUA ORANG BERJANGKIT. BILA SEMUA ORANG SENYUM DUNIA TIADA PENYAKIT.

SENYUM… TAK PERLU KATA APA-APA.

Lagu SENYUM oleh Malique ft Najwa

****************

Yang selalu AKU RINDU adalah SENYUMAN dan PENDIRIANMU.

TERIMA KASIH…. kau selalu ada di HATIKU.

****************

About these ads

52 Responses to “CT66. SENYUM… TAK PERLU KATA APA-APA”

  1. wardah f. July 14, 2011 at 12:47 pm #

    Asm….

    Alhamdullilah dpt nulis lagik. Baby ismail admit kat hospital lagi marik. Tlg doakan kesihatan anak kmk urang cepat sembuh dan dpt senyum lagi stp biasa. Nya di serang asma lagi. Nampaknya anak kmk ni yg selalu diuji oleh Allah SWT. Maybe kmk tok byk dosa dan Allah nak ampuni.

    Belum sempat nangar rumah baru pian. Tapi ada nya madah nak pindah b4 raya.

    Amin.

    TQ .INDAH SELAU DGN SENYUMAN WALAU PAHIT.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 15, 2011 at 1:48 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tuan Haji Faisal….

      Kamek duka cita mendengar khabar tentang ismail di sinun. kamek doakan nya bait dan sihat selalu. sabar dan tabahlah kita duak Ani. Setiap sesuatu kejadian yang menimpa kita ada hikmah besar dari Allah swt. Insya Allah, berkat doa rame orang, sembuhlah ismail atas belas dan kasih sayang Allah.

      Yang penting, jangan putus doa dan usahanya. Ikutlah nasihat doktor sebagai usaha pencegahan dalam perawatan. mun asma, nang susah nak bait, tapi mun kata orang perubatan juak, masih kecik tok dapat diubat lagik.

      Walaupun dalam kepahitan, senyumlah buat menenangkan hati kerana senyuman itu merupakan salah satu terapi dan penawar segala sakit di jiwa.

      Terimak kasih madah kamek tentang khabar Ismail dan kitak sekeluarga di Teluk Intan. Sampekan salam kamek dengan Ani dan salam ukhuwwah selalu. :D

  2. neni July 14, 2011 at 1:20 pm #

    Assalamu alaikum umi,

    neni datang untuk memberi senyum terindah kepada umiiiiiiiiiiiiiii………….

    ^____________________________________^……….

    miss u umi,

    neni sedang senyum-senyum saat menorehkan kata ini.. ^___^…

    ^________~……………….

    • SITI FATIMAH AHMAD July 15, 2011 at 1:55 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Neni….

      Subhanallah, indahnya senyuman Neni hingga terbayang di mata Umi…hehehe. Cantik dan menawan sekali. :D :D :D

      Wahh… kok panjang banget senyumnya Nen…. Garis lurus lagi. Apa benar-benar senyum ni, Nen atau sudah mahu menangis kerana tidak dapat permennya….hehehe.

      Iya dech, Umi juga miss you too.
      Umi juga sedang senyum-senyum saat menggores kata-kata di atas.
      Terima kasih ya Neni, udah memberi senyuman buat menghilang kelelahan Umi di kantor kala ini. Mudahan senyuman Neni diganjari Allah atas jasa membuat bahagia Umi yang sedang keseorangan saat ini.

      Senyum lagi ya Nen. :D

      • neni July 15, 2011 at 3:24 pm #

        AMIN YA ROBB…….

        UMI, NENI SUDAH SAMPEKAN SALAM BALIK DARI UVI BELUM?

        NENI LUPA…..^___*

        • SITI FATIMAH AHMAD July 15, 2011 at 3:33 pm #

          Lho, Umi baru aja kirim salam dengan Uvi, kok sudah ada salam balik dari Uvi. Cepat sekali salam Umi sampai ke Uvi ya. :D

          Thanks Neni.

          • neni July 16, 2011 at 9:57 am #

            hehe..umi ledek nich…
            uvi kan ada dihati neni..haha…(bercanda)..

            hussttt…nanti uvi geeeerrrrrr lagi…hoho…

            • SITI FATIMAH AHMAD July 16, 2011 at 6:17 pm #

              Wow…apa bener nih apa yang Umi baca… hehehe.
              Alhamdulillah, Umi senang kok.
              Aamiin, Umi doakan kelanjutannya jika ditakdirkan Allah. :D

              • neni July 18, 2011 at 12:05 pm #

                tidak umi, neni hanya bercanda,

                jangan ditanggapi serius….

                • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 4:13 pm #

                  Iya dong, Umi kan selalu juga bercanda dengan Neni. Jangan ditanggapi serius lho. :D

      • neni July 16, 2011 at 11:58 am #

        UMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII………………….

        JARINGAN DISANA MASH KURANG BAIK YACH…….

        • SITI FATIMAH AHMAD July 16, 2011 at 6:20 pm #

          iya..Nen. Sabar ya.
          Nanti Umi sapa Neni kalau sudah baik.
          Miss u. :D

  3. Mabruri Sirampog July 14, 2011 at 3:11 pm #

    Assalamu’alaikum wr wb..
    menyapa bunda dengan senyuman dari hati… :D

    subhanallah bunda, pas baru buka postingan ini aja sudah disuguhin senyuman yang begitu menawan, dan saya pun ahirnya tiada henti-hentingya ikut tersenyum sampai ahir postingan ini.

    sungguh luar biasa sekali hanya dari sebuah senyuman ya bun, dan dalam setiap kondisi apapun, baik itu suka dan duka, usahakan agar tetap bisa tersenyum.
    senyum itu adalah pekerjaan yang mudah, dan tentunya jika dari hati, akan mendapat pahala. Namun meskipun terbilang mudah, kadang ada juga ya bun orang2 yang susah sekali untuk tersenyum..

    salaam

    • SITI FATIMAH AHMAD July 15, 2011 at 2:26 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Mabruri…

      Alhamdulillah, senyuman yang menceriakan orang lain tentu sahaja satu sedekah yang diganjari Allah swt. Terima kasih Mabruri. :D

      Iya, begitulah tujuan menulis posting senyum…tak perlu kata apa-apa ini. Hanya mahu meringankan beban minda dan menyantaikan rasa yang selama ini disuguhi dengan posting yang berat dan banyak menggunakan fikiran.

      Senyum memberi obat kepada yang sakit. Mudah sahaja senyumkan. tak perlu mengeluarkan satu sen pun. senyumlah dan dunia akan ceria bersama kita.

      Kalau susah senyum, usahakan untuk senyum biar jadi mudah. Wajah kita hanya menunggu arahan dari hati sahaja. semuanya bisa terlaksana kalau hati senang dan positif selalu. Jangan menekan diri walau banyak masalah yang menghinggapi. Berilah ruang kebahagiaan kepada diri dengan senyuman walau pahit. :D

      Terima kasih sekali lagi Mabruri untuk kongsian senyumannya.
      salam senyum kembali. :D

  4. Budy July 14, 2011 at 3:11 pm #

    Sejatinya senyum adalah jendela hati. Dari senyuman kita bisa mengetahui suasana dan isi hati seseorang.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 15, 2011 at 2:29 pm #

      Hai Budy…

      Bisa juga seseorang itu dalam keadaan sedih, tapi dapat melemparkan senyumannya. Itu senyum orang tabah dan redha.

      Senyumlah biar persekitaran kita turut tersenyum sama.
      Terima kasih dan salam kenal. :D

  5. fitr4y July 15, 2011 at 5:17 pm #

    Assalamu’alaikum Bunda..

    Senang sekali disambut dengan banyak senyuman di sini,, dari senyuman bayi sampai senyuman anak-anak, senyuman cowok keren di tambah senyuman gadis yang menawan .. semua menyejukkan hati ya Bund ..

    Tapi kita sering lupa pada senyuman kekasih yang seharusnya kita rindu..
    NAMUN AKU SELALU RINDU AKAN SENYUMAN KEKASIHKU, MUHAMMAD RASULULLAH SAW TERCINTA

    trimakasih Bund,, sudah mengingatkan,, bahwa masih ada senyuman yg lebih indah yg pantas kita perjuangkan utk mendapatkannya kelak

    salam sayang selalu .. dari Jakarta .. :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 16, 2011 at 10:48 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fitr4y…

      Siapapun manusia itu, kalau selalu menguntum senyuman buat semua orang yang berada di persekitarannya akan menjadi penawar bagi segala penyakit jiwa.

      Sengaja bunda menampilkan senyuman di posting kali ini agar kelelahan bunda di sepanjang bulan ini bisa terurai tenang dan iya, mungkin senyuman terakhir dari bunda sesudah ini.

      Mana tahu kan, esok lusa hanya satu kenangan yang abadi yang tak terlupakan bahawa bunda pernah menjadi penghuni maya ini. :D

      Terima kasih Fitray kerana senang dengan tampilan bunda kali ini. Senang dapat mengembirakan Fit yang selalu baik dengan bunda. Miss you Fit.

      Salam sayang kembali dari bunda. :D

  6. Eyangkung July 15, 2011 at 5:33 pm #

    Selamat sore mbak Siti,

    Membaca postingan artikel bertajuk “Senyum, Tak Perlu Kata Apa-apa”. Ini artikel yang sungguh konsisten! Dari pengamatan saya ini artikel yang paling hemat dengan kata2 tetapi paling banyak illustrasi foto/image di blog ini. Setiap pembaca akhirnya bisa tahu bahwa mbaki Siti seseorang yang sudah menguasai dan menghayati bidang yang satu ini. Maka pantaslah kalau Bambang Kumbayana pernah bilang:…..”Di lingkungan para blogger mbak Siti Fatimah itu terkenal sebagai wanita yang murah senyum. Senyumnya sangat manis dan anggun. Karena beliau memang menguasai jurus ilmu senyum “Senyum Bidadari Membelai Wajah”. Sekalipun mbak Siti memiliki senyum yang memukau tetapi ia tidak ingin laki-laki temannya mengagumi senyumnya. Karena ia adalah seorang Muslimah yang solekhah. Senyumnya yang luar biasa hanya untuk keramahan dan persahabatan semata-mata. Yang mengagumi senyumnya biar suami dan putera-puteranya saja…..” (WM. episode-3)

    Dan dewi Krepi memang pantas tidak berani bersaing dengan senyum khasnya mbak Siti ini, Ia hanya berani bertanding untuk ketrampilan memasak. Tetapi saya ragu2 apakah ia sudah memiliki kemampuan cukup setingkat kemampuan tangan seorang CHEF TWO?? Inilah tidak wanita ntidak laki2 kalau sudah dilanda rasa cemburu sering kali kehilangan pertimbangan sehat.

    Oh, iya. Itu gambar foto laki-laki yang berkumis dan berjambang lebat itu gaya senyumnya seperti senyum kyai Adam. Itu bukan Foto beliau ‘kan? Profil dalam foto itu sepertinya wajah or4ang Eropa. Sedangkan kyai Adam itu orang Jawa Barat asli!!

    Yang paling mengesankan gambar senyum dalam posting ini ialah foto seekor kucing yang sedang tersenyum!! Mungkin kucing itu sudah menghayati arti sebuah senyum sebagai sedekah!! Tetapi kenapa masih banyak orang yang punya wajah dan bibir serta mata yang bagus pelit memberikan senyum. Malah sering cemberut yang kata para ahli orang cemberut dengan wajah masam itu harus menggerakkan otot2 wajah tidak kurang dari 32 otot. Dampaknya kulit wajah lekas lelah, cepat tua dan keriput.

    Sedangkan foto pertama seorang gadis kecil yang sedang tersenyum itu menunjukkan senyum tulus!! Jauh dari bentuk bibir menggoda, bibir mesum dan sejenisnya. Itu fotonya siapa mbak Siti?? kalau foto itu diambil masa kini, coba dibuktikan prediksi saya nanti 30 – 40 tahun yang akan datang ia akan mampu menandingi senyum mbak Siti. Ha, ha, haaaaa .

    Maka setelah setua ini saya terdorong ingin belajar senyum yang menarik seperti yang pernah saya pelajari pada waktu muda dulu. Supaya jangan kalah dengan ……………………seekor KUCING yang sedang menebar senyum!!

    • SITI FATIMAH AHMAD July 17, 2011 at 11:00 pm #

      Salam hormat, Eyangkung…

      Penghematan posting di atas memang dirancang demikian setelah banyak tulisan panjang dan berat dipaparkan sebelum ini. Sebenarnya, saya memikirkan mahu menulis secara ringkas sahaja untuk tulisan-tulisan akan datang bagi keseimbangan kepada kesibukan saya. Masa terhad membuat saya harus menukar bentuk tulisan agar lebih ringkas dan tidak berat. :D

      Hehehe… bisa aja Kumbayana, tokoh WM ep.3 berfikiran demikian tentang saya pada hal dia tidak kenal saya di dunia nyata. Ilusi ternyata mampu membuat sesuatu yang luar dari kebiasaan fikiran manusia. Malah, yang membuat saya tersenyum lebar adalah tanggapan dalang wm menyatakan saya memiliki jurus ilmu senyum -“Senyum Bidadari Membelai Wajah”. Gimana ya jurus senyum itu, Eyang ?

      Dewi Krepi pasti ngak bisa menandingi kepakaran memasak saya lho. Dia hanya sekeping kertas buatan manusia dan tentu kepakarannya hanya khayalan semata-mata. Kok bisa juga watak wayang kulit mencemburui manusia seperti saya di dunia nyata. :D

      Sayapun tidak kenal rupa Kiyai Adam, maka saya tidak dapat memastikan kesahihah foto lelaki berkumis di atas. Foto ini saya kutip dari lubuk google. Apakah senyum Kiyai Adam serupa kayak foto di atas ya, Eyang…hehehe. Maaf Kiyai Adam kalau bicaranya kurang baik. Mudahan tanggapan Eyangkung terhadap beliau selalu positif dan guru Adam dapat menerima candaan ini dengan senyuman dan hati terbuka.

      Iya, saya sangat suka foto senyum kucing itu. Wajahnya mesra dan membuat hati jadi ceria. Mudahan yang melihatnya akan selalu senyum dan senang hati. :D Senyuman adalah anugerah Allah kepada sekalian makhluk bernyawa, cuma sahaja bahagian senyum dari mereka berbeza cara. Sungguh rugi jika hidup ini tidak diserikan dengan senyuman kerana padanya ada terapi yang meredakan tekanan jiwa dan mengaktifkan minda juga fizikal manusia. Senyumlah, walau hanya sekadar beberapa detik.

      Foto anak kecil yang comel dengan senyuman sungguh menawan itu, tidak perlu menunggu 30-40 tahun akan datang untuk menandingi senyuman saya, Eyang. Sekarangpun, dia sudah menang dengan sentuhan senyumannya yang sungguh tulus dan murni. Saya selalu asyik memandangnya kalau saya lelah dan mengantuk. Matanya sangat cantik seperti saya…hahaha…

      Terima kasih Eyang untuk kongsian yang berbobot di atas. Saya senang mendapat tanggapan balas yang tentunya bermanfaat untuk dimaknai bersama. Didoakan Eyang selalu sihat dan ceria di penghujung minggu ini. Selamat malam.

      Salam mesra selalu. :D

      • Eyangkung July 23, 2011 at 5:27 pm #

        Ha, ha, haaaaaaa……

        Pantas! Mungkin foto anak kecil yang tersenyum tulus itu puteri mbak Siti, ya?

        Hanya yang menjadi tanda tanya: alis mata cewek itu kayaknya tidak alami. Pakai dipertebal dengan pensil alis? atau mungkin fotonya yang di edit? Juga mata/bulu mata kelihatannya di bubuhi maskara??

        • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 12:33 pm #

          Hehehe… bisa aja Eyang.
          Itu foto aslinya. Ia seperti anak patung yang sudah di tata hias dengan indahnya.

          Terima kasih Eyang kerana betah kemari lagi sedangkan saya belum punya waktu untuk ke blog Eyang. Mudahan ada kesempatannya. Hanya sempat bw ke beberapa blog teman yang sempat sebelum diskoneksi berlaku.

          Didoakan Eyang sehat dan dilindungi Allah selalu.
          Salam hormat dari saya. :D

    • MUXLIMO September 1, 2011 at 9:15 pm #

      MasyaAllah… baru saja selesai bersalam hari raya, saya langsung mencari CT66 sebagaimana petunjuk yang saya dapat dari kolom komentar di muxipedia.. setelah membaca ilmu senyum di atas yang membuat saya senyam-senyum sendiri, saya hendak meluncur ke kolom komentar di bwh..

      Eeh… tercegat oleh pembicaraan dua blogger tercinta saya, dua orang yang sudah menurunkan ilmu senyumnya masing2, yaitu Mbak Siti dan Eyangkung. dan… ahahahaha.. saya jadi penasaran, siapa dan seperti apa gerangan kyai Adam yang disebut-sebut di sini..kyai macam apa dia ini ya?? :D kalau soal CHEF TWO saya sedikit banyak sudah tahu..:D

      Dari ilmu “Senyum Tak Perlu Kata-Kata” ini, perhatian saya tertegun pada bagian ini:
      {Allah, besarnya ujian buat hati seorang ibu.}

      Jadi tersadarkan betapa berat ujian ibu saya di Bandung yang melahirkan dan membesarkan 14 orang anak… MasyaAllah ya Rabbi.. semoga Engkau mengampuni dosa dan menyayangi Ibu (dan almarhum Ayah) sebagaimana beliau-beliau menyayangi anak-anaknya selama ini. Amin.

      Dan bagian ini adalah bagian surprise yang amat menyejukkan:
      {NAMUN AKU SELALU RINDU AKAN SENYUMAN KEKASIHKU, MUHAMMAD RASULULLAH SAW TERCINTA}

      Sungguh, dalam sebuah riwayat disebutkan betapa sahabat terpesona melihat Rasulullah berpakaian merah, tidak ada yang seindah dan setampan beliau dalam berbusana merah ini sebelum dan sesudahnya. Demikian kesaksian riwayat sahabat yang pernah saya baca. Nah, apalagi senyum beliau ya.. kita belum pernah lihat saja sudah membuat rindu hati.. apalagi jika kita kelak melihat sebenar2 senyum beliau di akhirat kelak… Amiin. Ya Nabi salam alaika, Ya Rasul, salam alaika…

      • SITI FATIMAH AHMAD September 5, 2011 at 1:24 pm #

        Hai Muxlimo…

        Senang membaca kembali komentar yang selalu berbobot dan mencerahkan. Lama nian tidak mencoret di sini untuk berbagi hikmah yang bermanfaat buat semua.

        Hehehe… kok tercegat mas. Apa sudah biasa mengintip2 bicara orang lain ya ? :D. Kalau Kiyai Adam itu, dibilang Eyangkung orangnya ganteng dan punya senyum menawan yang bisa mengoncang jiwa yang melihatnya. Beliau sudah membuktikan kerana perna melihat fotonya Kiyai Adam. Tetapi, kerna saya tidak pernah melihat wajah Kiyai Adam itu, maka saya tidak bisa memberi komen ketika itu.

        Kini, setelah dapat melihat fotonya di blog beliau, Subhanallah, ternyata gambaran Eyangkung adalah benar, bukan mimpi. Hehehe… saya ikut setuju dengan ilmu jurus senyum yang dimiliki oleh Kiyai Adam. semoga senyumannya bisa digunakan pada tempat yang baik2 dan sesuai dengan acara senyumnya. Jangan sampai ada yang tergugah memandangnya. :D

        Demikian kuat dan berpengaruhnya sebuah senyuman yang bisa menjadikan dunia ini berseri dan bercahaya. Alangkah meriahnya dunia ini jika senyuman ada di mana-mana. Tidak perlu kita mencari berbagai penawar untuk mengobat hati yang lara, luka dan sakit. Senyuman yang ikhlas bisa menghidupkan hati yang mati.

        Saya jadi kagum dengan banyaknya adik beradik mas Muxlimo. Wow.. 14 orang. Aahh… tak terbayang saya betapa sakitnya ibu mengandung dan melahirkan anak kalau sampai 14 kali.. hehehe. kalau saya, yang sedikit itu pun sudah sangat sakit menanggungnya. Subhanallah, beruntungnya kalau dapat ramai anak. Pasti bising dan meriahnya saat perkumpulan di hari raya.

        Semoga keluarga mas Muxlimo selalu bahagia dan dirahmati Allah swt terutama sang Ibu yang kuat dan cekal membesarkan semuanya hingga kini. Pasti ibu yang jadi ratu hati merasa gembira di hari raya yang lalu.

        Senyumlah selagi bibir kita mampu menyerlah keindahan senyum bagi membahagiakan diri dan orang lain. Tidak perlu kata apa-apa. hanya senyum sahaja. Senyuman Rasulullah selalu menjadi dambaan kita dan senyumannya dikatakan sangat menawan sekali. Saya selalu rindu untuk melihat senyuman Baginda tercinta. Semoga kita bisa bertemu dengan baginda Rasul di sana nanti. Aaamin.

        Terima kasih mas. Salam hangat dan mesra selalu. :D

  7. Mila July 16, 2011 at 4:03 pm #

    Assalamualaikum Bunda…

    lama tak berkunjung, saya berkunjung dengan senyum termanis nih Bunda :) :) :)

    • SITI FATIMAH AHMAD July 17, 2011 at 11:04 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Mila…

      Alhamdulillah, malam-malam begini jadi segar kembali kerana menerima senyuman termanis dari Mila. :D

      Terima kasih ya, udah berkunjung menyapa bunda di sini. Senang menerima kehadiran Mila.

      Senyum manis kembali buat Mila. :D :D

  8. kangmartho.com July 16, 2011 at 9:50 pm #

    Assalamu’alaikum Bunda..
    saya coba mengutip sepenggal hadist nabi :
    janganlah engkau memandang rendah bentuk apapun dari kebaikan, walaupun engkau hanya bertemu dengan saudaramu dengan muka manis” riwayat muslim
    cukup jelas di sini bahwa kita dianjurkan tuk selalu bermuka manis (=boleh dikata selalu senyum) kepada semua orang dan itu merupakan suatu bentuk ibadah.

    salam dari pegunungan Jenggrong

    • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 9:10 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, KangMartho…

      Terima kasih Kang Guru, untuk hadis yang dilampirkan bersama. Banyak manfaat yang diperolehi jika kita tahu makna yang tersirat dan tersurat daripadanya.

      Jelas bahawa Rasulullah saw sangat menganjurkan agar kita berwajah manis yang tentunya diserta dengan senyuman kepada sesiapa yang kita temui agar di sana akan membentuk satu jalinan kemesraan sesama insan. Senyum merupakan satu ibadah yang mudah untuk kita kerjakan…. tak perlu kata apa-apa.

      Salam ceria . :D

  9. Fjr July 17, 2011 at 8:00 am #

    Assalamu’alaikum, bunda…
    Posting tulisan ini pun sdh cukup untuk menerbitkan senyum :D
    Apa kabar, bunda? Lama tak singgah di sini….

    • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 9:38 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Fjr…

      Alhamdulillah, saya sihat dan baik-baik sahaja.
      Didoakan Fjr juga demikian sama dalam rahmat Allah swt.

      Senang dapat membuat Fjr senyum. :D
      Mudahan senyumannya selalu mekar sepanjang masa.
      Terima kasih kerana ingat untuk hadir menyapa.

      Salam mesra.

  10. mascoro July 17, 2011 at 3:35 pm #

    Assalamualaikum
    baru dateng saya di sini saya di beri senyuman yang menawan, tapi ngomong ngomong bunda tau senyuman Rosulullah? hehe

    Dari Jember Jawa Timur saya layangkan salam kenal untuk bunda….

    • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 10:59 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mascoro…

      Salam kenal kembali dan terima kasih untuk kunjungan perdana kemari.

      Kalau senyuman Rasulullah itu saya tahu sangat menawan dan menarik sekali. Cuma belum pernah meliatnya.

      maka, kesan dari belum pernah melihat itulah timbulnya rasa kerinduan untuk bertemu dan memberi senyuma atau membalas senyuman junjungan mulia itu. Mudahan dimakbuli Allah kelak ?

      Salam ceria.

  11. tiara July 17, 2011 at 3:35 pm #

    Assalamu’alaikum cikgu ct…

    Beruntunglah orang yang punya senyum semulajadi… waktu berdiam atau berbicara senyum sentiasa terukir di bibir… yang tentunya kelihatan manis sekali..

    Berbeza dengan orang yang tidak punya keistimewaan itu.. wajah selalu kelihatan masam (serius).. kadang2 dianggap sombong.. pada hal kenyataannya tidak begitu.

    Benar.. senyum itu menggambarkan perasaan hati… kalau hati senang.. riang gembiara..
    dengan sendirinya senyum menguntum di bibir.. tapi ada juga senyum terjadi semasa bersedih… seperti orang kata `senyum dalam tangisan’.. macamana agaknya rupa senyum tu ye? tentu senyum tu tidak manis… mungkin senyum kelat… hehehe…

    Salam mesra..

    • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 4:10 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Tiara…

      Hmm… jika dilihat kembali kepada sejarah kehidupan kita sejak bayi dan kanak-kanak, kita merupakan insan yang selalu menyebabkan orang dewasa gembira, bahagia dan ceria. Itu bermaksud wajah kita tulus, manis dan selalu menguntum senyuman. Seakan tiada masalah yang menyentuh hati kita, sentiasa riang dalam dunia tersendiri walau ada ketikanya kita menangis dan marah atau masam muka tetapi tidak lama.

      Sebaliknya, apabila dewasa, keadaan kita berubah. Kondisi ini mungkin dikesani oleh faktor-faktor dalaman dan luaran sehingga senyuman dan manis wajah mulai hilang sedikit demi sedikit. Alangkah baiknya kalau dunia bayi dan kanak-kanak itu tetap menghinggapi dunia dewasa kita. Walau apa jua masalah melanda senyuman tetap menyatu di wajah.

      Senyum manis, senyum kelat, senyum dalam tangisan, senyum menggoda, senyum kambing (bagaimana ya ?) dan apa jua jenis senyum yang seumpamanya serupakan kategori yang dijeniskan manusia sendiri. Menurut saya, senyum dari hatilah yang tentunya telah mempamerkan semua jenis senyum di atas. Saya yakin semua kita pernah menjalani senyum2 di atas…hehehe.

      Terima kasih atas komentar Tiara yang selalu mencerahkan. Oh ya, saya sudah emailkan resipi Sup English. Harap sudi mencuba dan maklumkan kalau sudah menikmatinya.

      Salam mesra dan hangat selalu. :D

      • tiara July 18, 2011 at 9:19 pm #

        Cikgu… terima kasih kerana sudi mengirimkan resepi Sup English. InsyaAllah saya akan segera mencubanya… rasa dah tak sabar nak merasa sup orang putih ni… hehehe..

        Salam senyum selalu… :)

        • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 9:43 pm #

          Sama-sama kembali Tiara.
          Saya fikir, selepas merasa sup orang putih ini, pasti bahasa Inggerisnya berdebu-debu aja…hehehe.

          Salam senyum juga buat Tiara. :D

  12. amisha syahidah July 18, 2011 at 5:38 pm #

    saya baca postingan ini langsung teringat lagu senyum milik raihan bunda.. dan dari awal sampe akhir postingan bunda brhasil mmbuat sy sllu tersenyum.

    • SITI FATIMAH AHMAD July 18, 2011 at 8:49 pm #

      Senang bisa membuat Amisha tersenyum sepanjang menekuni posting bunda di atas.

      Senyum dan melihat senyuman memberi energi hebat buat jiwa dan kehidupan kita seharian.

      Semoga senyum Amisha bisa membahagiakan orang lain pula.
      Salam senyum manis dari bunda buat Amisha. :D

  13. choirun nangim July 19, 2011 at 9:55 pm #

    Assalamau’alaikum ya Bundaku..
    Rasa hati ingin memeluk gunung..Lingkungan yang kejam membuat diriku menjadi selalu beranggapan negatif terhadap semua gerak-gerik perilaku yang dilakukan lawan bicara atau orang lain..
    Bagaimana gerangan ini dapat saya antisipasi ya Bunda??

    • SITI FATIMAH AHMAD July 20, 2011 at 8:11 am #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, Choirun…

      Demikianlah kehidupan dalam lingkungan kita seharian. Tidak akan pernah kita melihat lingkungan yang damai sepenuhnya, positif semuanya atau indah seluruhnya. Yang sebaliknya pasti akan menyusul sama.

      Kita tidak dapat menjangka apakah yang terjadi dalam kehidupan kita di masa depan baik dalam hubungan dengan Tuhan, hubungan dengan manusia atau hubungan dengan makhluk.

      Menurut saya, perkara yang boleh kita lakukan sebagai langkah awal bagi menghadapi situasi ini adalah dengan mengendali diri dalam berbagai kesulitan yang sedang dihadapi. Dengan itu kita dapat mempersembahkan kebaikan buat diri dan orang lain. “…boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal dia amat baik bagimu….” – al-Baqarah 216.

      Tidak dinafikan, sikap negatif yang ditujukan kepada kita bisa mengubah persepsi kita terhadap kehidupan yang dilalui. Jika tidak kuat hati dan mantap iman, kekacauan jiwa akan merentap diri. Berusahalah bersikap optimis dan terbuka kerana semua orang menghadapi tantangan yang sama.

      Terima kasih Choirun untuk persoalan yang berbobot untuk difikirkan bersama. Mudahan jawabannya dapat membantu. :D

      Salam mesra.

  14. yadiebaroos July 19, 2011 at 9:58 pm #

    malam mbak ct
    memang hanya dengan senyuman, kita dapat mencerahkan dunia ini, dan sanggup untuk mensyukuri segala yang telah Dititipkan olehNya kepada kita

    • SITI FATIMAH AHMAD July 20, 2011 at 8:18 am #

      Selamat Pagi Yadie…

      Saya setuju, senyumlah dunia akan tersenyum sama dengan kita. Semua itu anugerah Allah.

      Salam kenal dan terima kasih sudi berkunjung. :D

  15. Mbah Jiwo July 20, 2011 at 7:13 am #

    Pagi…apa kabar di sana??? Sudah lama Mbah Jiwo tidak main ke sini. Sudah senyum2 lihat postingan terbaru…

    Eniwei gambar yang terakhir itu kayaknya bukan senyum deh…

    Mbah Jiwo nitip LAPAK ya Ummi…

    http://lesprivatmalang.net

    http://jualrumahdimalang.com

    • SITI FATIMAH AHMAD July 20, 2011 at 8:23 am #

      Selamat pagi mbahJiwo…

      Alhamdulillah, saya sihat dan baik sahaja. Tidak mengapa mbah, kehadiran pagi ini sudah menceriakan bersama senyumannya. Maafi saya juga kerana lama tidak menjenguk mbah di sana. Kiranya kosong-kosng ya mbah.

      Iya, foto itu kayaknya sedang marah kepada orang yang tidak mahu senyum. Begitu agaknya menurut firasat saya. :D

      Silakan, tidak apa-apa. Mudahan bisa membantu.
      Terima kasih kunjungannya mbah.
      Salam mesra.

  16. s1n3d July 22, 2011 at 8:35 am #

    wah bagus bagus

  17. doelsoehono July 24, 2011 at 4:58 pm #

    Assalamu alaikum wr wb .

    boend dengan datangnya bulan yang suci ini semoga berkenan memaafkan segala kesalahan ataupun hal-hal yang tidak berkenan .

    • SITI FATIMAH AHMAD July 24, 2011 at 6:15 pm #

      Wa’alaikum salaam wr.wb, mas Doelsoehono…

      Alhamdulillah, sudah sekian lamanya tidak mendengar khabar dari mas Doel di sana. Terima kasih muncul kembali menyapa di awal kedatangan bulan yang mulia dan barakah ini.

      Aamiin… Ya Rabb.
      Mudahan saling memaafi antara kita dilimpahi keampunan oleh Allah swt.

      Salam mesra di penghujung pekan.

  18. Baju Tanah Abang August 9, 2011 at 11:54 am #

    Senyuman adalah obat dari segala kegundahan..bener gas sih…maf dehh..kalo agak ngawur dikit…salam

    • SITI FATIMAH AHMAD August 10, 2011 at 8:13 am #

      iya, bener dan setuju… tanpa senyuman dunia akan suram dan sedih.
      Hati bisa resah dan gundah. Berilah senyuman, dunia akan tersenyum sama.

      Terima kasih ya, mampir lagi.
      Mudahan kebaikan mengiringi dalam bisnisnya.
      Salam Ramadhan.

  19. hipnoterapi surabaya June 5, 2013 at 11:18 am #

    senyum kebahagiaan. dengan senyum kita sudah membuat hari-hari orang lain ikut cerah juga.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 169 other followers

%d bloggers like this: